قوانین جدید برای قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان

نظام مهندسی

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان بوشهر با اشاره به بازنگری به برخی از موارد قانون نظام مهندسی گفت: در حال حاضر 18 مورد از مفاد قانون نظام مهندسی در این طرح یک فوریتی به تصویب رسیده است.  

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز،  علیرضا سنایی دشتی در گفت وگو با خبرنگار «صما» در ارتباط با عمر یک ساله روسای سازمان نظام مهندسی استان ها اظهار داشت: یکی از مواردی که نیاز به بازنگری در قانون نظام مهندسی دارد، افزایش عمر روسای نظام مهندسی استان هاست. باید توجه داشت که یک سال زمان مناسبی برای بروز کارآیی و انجام کارهای محوله به رییس سازمان نیست.

 

وی با اشاره به عمر سه ساله هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی گفت: در حال حاضر طول عمر هیئت مدیره بنابر قانون نظام مهندسی سه سال پیش بینی شده است. این در حالی است که هیئت مدیره ها تنها 2 سال به صورت مفید به فعالیت خود ادامه می دهند و متاسفانه سال آخر را تنها به مسائل تنش زا و حاشیه ای پرداخته و همچنین عملا درگیر مسائل انتخاباتی خود هستند.

سنایی در ارتباط با میزان اختیارات مجمع عمومی سازمان نظام مهندسی اظهار داشت: یکی دیگر از مواردی که در قانون نظام مهندسی نیاز به بازنگری اساسی دارد، حدود اختیارات مجمع عمومی سازمان است. باید توجه داشت اختیارات مجمع عمومی از روسای نظام مهندسی استان ها نیز بیشتر است.

وی در ادامه افزود: متاسفانه مجمع عمومی یک سری محدودیت هایی را برای هیئت مدیره ایجاد می کند.

وی در خصوص کم رنگ شدن نقش مجمع عمومی اظهار داشت: با کم رنگ شدن نقش مجمع عمومی، سازمان نظام مهندسی می تواند نقش موثر و بسزایی ایفاء کند.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان بوشهر با اشاره به عدم مسئولیت پذیری برخی از اعضای هیئت رییسه نظام مهندسی استان ها گفت: امید می رود در بازنگری به قانون نظام مهندسی این مورد نیز لحاظ شود، متاسفانه در حال حاضر برخی از اعضا بنا به مصلحت و طبق صلاح دید خود در سازمان حضور دارند و همچنین مسئولان دفاتر نمایندگی نیز در دفاتر خود حضور ندارند.

سنایی در پایان خاطرنشان کرد: اظهارنظر روسای سازمان نظام مهندسی استان ها می تواند در بازنگری به قانون نظام مهندسی بسیار موثر و کارآمد باشد.

پیگیری تخلفات فنی در شورای انتظامی

در ادامه این گزارش، رییس سازمان نظام مهندسی سمنان در گفت وگو با «صما» با اشاره به تصویب طرح یک فوریتی اصلاح قانون نظام مهندسی گفت: با توجه به اینکه 18 سال از عمر قانون نظام مهندسی می گذرد، نیاز به تغییر و بازنگری به خوبی حس می شود.

 

کیانوش نیک هوش در ارتباط با 18 مورد پیشنهادی برای تغییر در قانون نظام مهندسی اظهار داشت: باید توجه داشت که نمی توان تنها به این 18 مورد پیشنهادی بسنده کرد، زیرا که موارد دیگری نیز در قانون نظام مهندسی وجود دارد که نیاز به بازنگری و تغییر است.

وی در ارتباط نیاز به بازنگری به ماده 2 قانون نظام مهندسی اظهار داشت: بند 2 ماده قانون نظام مهندسی مربوط به تنسیق امور مربوطه مشاغل و حرفه های فنی و مهندسی در بخش های ساختمان و شهرسازی می شود. این در حالی است که طبق قانون مشاغل خدمات فنی باید نافذ باش،د اما متاسفانه عکس قانون در سطح کشور اتفاق می افتد.

نیک هوش ادامه داد: متاسفانه در خصوص جریان گازهای شهری، امور مربوطه تنها در اتحادیه اصناف پیگیری می شود.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سمنان در خصوص پیگیری تخلفات فنی در دادگاه ها بیان کرد: بروز ظهور هر گونه تخلف فنی و مسائل مرتبط با آن در شورای انتظامی قابل پیگیری نیست و این مسائل در دادگاه ها پیگیری می شود که این موضوع موجب طولانی شدن زمان پیگیری تخلفات خواهد شد.

 

 افزایش جریمه های نقدی بعد از 18 سال

 

رییس سازمان نظام مهندسی استان زنجان با اشاره به اصلاح قانون نظام مهندسی به خبرنگار «صما» گفت: با توجه به 18 مورد پیشنهادی از سوی شورای مرکزی، باید توجه داشت که موارد دیگری از قانون نیز نیاز به بازنگری دارد.

احد محمدی در ادامه افزود: افزایش طول عمر روسای نظام مهندسی استان ها یکی از مواردی است که باید در قانون نظام مهندسی بازنگری شود.

 وی در ارتباط با بازنگری به ماده 40 قانون نظام مهندسی اظهار داشت: بهتر  است میزان جریمه های نقدی افزایش یابد.

رییس سازمان نظام مهندسی استان زنجان با اشاره به نحوه انتخاب اعضای هیات مدیره از سوی مجمع عمومی گفت: یکی دیگر از موادی که در قانون نظام مهندسی نیاز به بازنگری دارد، نحوه انتخاب اعضا است. در حال حاضر اعضای هیات مدیره از سوی مجمع عمومی انتخاب می شود، در حالی که باید در هر رشته 2 تا 3 نفر انتخاب و به مجمع معرفی گردد.

پایان پیام/.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;