قوانین بازدارنده عامل اصلی کسادی ساخت و ساز

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان جنوبی با بیان اینکه تسهیل قوانین در خراسان جنوبی و رونق گردش مالی موجب افزایش سرمایه‌گذاری خواهد شد، گفت: قوانین دست و پاگیر سبب فرار سرمایه‌گذاران شده است.
به گزارش تاسیسات نیوز، محسن نصرآبادی نیز در جریان بازدید از بیست و دومین نمایشگاه صنعت ساختمان و صنایع وابسته در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در استان خراسان جنوبی با توجه به سیاست دولت در بحث نهضت ملی که از بزرگترین پروژه‌های استان است، حجم بسیار زیادی از کار  آغاز شده، یعنی بعد از یک وقفه طولانی در ساخت مسکن که شاهد رشد بیش از حد قیمت مسکن و کرایه خانه‌ها بودیم کار آغاز شد.
وی افزود: در مرکز استان در دو قسمت نهضت زعفرانیه و اقدام ملی پروژه‌ها در دست ساخت است. سازمان نظام مهندسی نیز در راستای اهداف و شرح وظایف خود در قالب نظارت، طراحی و اجرا در این پروژه‌ها مشغول فعالیت است و در این زمینه به جهت همراهی با این پروژه ملی تعرفه ۵۰ را اعمال کرده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان جنوبی با بیان اینکه هدف ما اجرای ساختمان با کیفیت بالا است تصریح کرد: یکی از کالاهای سرمایه‌ای و کالاهای اصلی مردم بخش مسکن است و بیشتر درآمد مردم صرف مسکن می‌شود. یکی از موارد مهمی که در حال حاضر در کل کشور مغفول مانده بحث رعایت مبحث ۱۹ است که متأسفانه در برخی موارد در ساختمان‌هایی که ساخته می‌شود مبحث ۱۹ درباره مدیریت مصرف انرژی انجام نمی‌شود و سازمان نظام مهندسی در این راستا اقدام به برگزاری دوره مبحث ۱۹ در کل استان به تعداد ۹ هزار و ۳۶۰ نفر ساعت کرده و در برنامه‌های بعدی آموزشی نیز پیش بینی شده است.
وی یادآور شد: در این راستا سازمان نظام مهندسی کارگروه‌های تخصصی را تشکیل و دیتایل‌هایی را در این زمینه آماده و به دفاتر طراحی ابلاغ کرده تا این مهم به سرانجام برسد. تأکید این مهم در مصوبه هیئت وزیران در ۲۴ آبان ۱۴۰۰ است و دستگاه‌های متولی را در رعایت این موضوع الزام کرده است. هدف ما در کنار ساخت ساختمان ایمن، رعایت آسایش و بهینه سازی مصرف است تا بتوانیم از منابع ملی خود به درستی استفاده کنیم. در این راستا همراهی اداره کل راه و شهرسازی، شهرداری بیرجند در جهت اهداف مدنظر سازمان محقق شده و امید است شاهد ساخت مسکن ایمن در استان باشیم.
نصرآبادی با تأکید بر اینکه سازمان نظام مهندسی نیز آماده هرگونه همکاری در تحقق این هدف بزرگ دولت است افزود: در کل استان حدود ۳ هزار مهندس وجود دارد که از این تعداد یک هزار و ۸۰۰ نفر مهندسان دارای پروانه در رشته‌های هفت‌گانه اصلی هستند که در بخش نظارت، طراحی و اجرا مشغول فعالیت هستند. در خراسان جنوبی مجریان ذی‌صلاح در مرکز استان در تمام ساختمان‌ها و در شهرستان‌ها در زیربنای بالای ۲۰۰ متر استفاده از مجری ذی‌صلاح الزام است و این مجریان کمک می‌کنند تا ساختمان توسط سازنده با صلاحیت انجام شود و هر شخصی این اجازه را نداشته باشد ساختمان سازی انجام دهد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان جنوبی گفت: هرساله به دلیل آزمون‌هایی که برگزار می‌شود تعداد مهندسان جدیدالورود افزایش می‌یابند و کارآموزی و آموزش‌های اولیه به این مهندسان ارائه می‌شود تا با تجربه مناسب ارائه خدمت کنند. باید به سمت تسهیل قوانین برویم، چرا که در این صورت کمک می‌شود تا سرمایه‌گذاران از استان خارج نشوند و گردش مالی در استان اتفاق بیفتد.
وی به نمایشگاه صنعت ساختمان اشاره و بیان کرد: نمایشگاه صنعت ساختمان در بحث معرفی محصولات بسیار مؤثر است. باید از تولیدکنندگان داخل استان حمایت شود و هم استانی‌ها باید اولویت را صنایع داخل استان قرار دهند تا گردش مالی در استان اتفاق بیفتد و صنعت فعال بماند.
نصرآبادی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی با توجه به تعداد بالای ساخت مسکن در استان پتانسیل نیروی انسانی ما محدود است، گفت: در بحث هیئت ۴ نفره استان که از سازمان نظام مهندسی، شهردار مرکز استان، اداره کل راه و شهرسازی و معاونت هماهنگی امور عمرانی تشکیل شده حمایت‌های خوبی شده و یکی از مشکلات که در بحث ظرفیت‌ها بود برطرف شده است.
معدن یکی از جدی‌ترین پیشران‌های توسعه در خراسان جنوبی است/وجود بیش از ۵۰ نوع ماده معدنی در خراسان جنوبی
احمد پروین صبح امروز در جریان بازدید از بیست و دومین نمایشگاه صنعت ساختمان و صنایع وابسته در جمع خبرنگاران اظهار داشت: معدن یکی از جدی‌ترین پیشران‌های توسعه در هر منطقه‌ای است. توسعه اقتصادی راهی به جز تکمیل زنجیره معدنی ندارد. استان خراسان جنوبی؛ استان توانمند و با قابلیت‌های ویژه در حوزه معدن و به ویژه سنگ‌های ساختمانی است.
وی با اشاره به وجود بیش از ۵۰ نوع ماده معدنی در خراسان جنوبی گفت: بسیاری از سنگ‌های استان از جمله گرانیت و مرمر قابلیت رقابتی در سطح کشور دارند.
نایب رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی، صنایع و معادن بیرجند با بیان اینکه سنگ‌های گرانیت سبز و پاربل‌های شهرستان نهبندان سنگ‌های خوبی برای کارهای لوکس ساختمانی کاربرد دارند،  عنوان کرد: اینها بخشی از توانمندی استان خراسان جنوبی است و بیشتر ظرفیت‌ها بالفعل نشده است. این نمایشگاه پیوندی بین فعالان صنعت ساختمان و تولیدکنندگان است، اما باید حرفه‌ای‌تر به این موضوع‌ها ورود داشته باشد.
پروین ادامه داد: خراسان جنوبی استانی کم‌جمعیت است و پروژه‌های ساختمانی بزرگی هم ندارد که محصولات تولیدی ما بتواند جذابیت‌های زیادی ایجاد کند. بنابراین نمایشگاه صنعت ساختمان می‌تواند با استان‌های بزرگ رایزنی داشته و محصولات مزیت‌دار استان را برای فروش بیشتر معرفی کند.
وی با اشاره به اینکه از بیست و دومین نمایشگاه صنعت ساختمان و صنایع وابسته انتظار می‌رود زمینه تبادل بیشتر را با استان‌های دیگر فراهم کند، گفت: این نمایشگاه زمینه تبادل و همفکری را در استفاده ملزومات ساختمانی بین فعالان صنعت ساختمان فراهم می‌ کند.
بیست و دومین نمایشگاه صنعت ساختمان و صنایع وابسته درفضایی به مساحت ۳ هزار مترمربع و با حضور بیش از ۳۵ شرکت معتبر خراسان جنوبی و استان‌های همجوار از ۱۹ آذر به مدت پنج روز در بیرجند در حال برگزاری است.
وجود ۱۱۵ واحد تولیدی مصالح ساختمانی در خراسان جنوبی/ تنها ۴۶ واحد استانداردها را دریافت کردند
مهدی دستورانی نیز صبح امروز در جریان بازدید از بیست و دومین نمایشگاه صنعت ساختمان و صنایع وابسته اظهار داشت: این بازدید در راستای کیفی سازی کالاها از نمایشگاه انجام شد. بیشتر کالاهای مصرفی در ساخت ساختمان استاندارد بودن آنها اجباری است.
وی افزود: تولیدکنندگان موظف هستند این استانداردها را رعایت کنند، استانداردهای بتن، شن و ماسه و یا آجر و هر قطعه‌ای که به ایمنی ساختمان مرتبط باشد، باید رعایت شود.
مدیرکل استاندارد خراسان جنوبی تصریح کرد: تمام غرفه‌ها و واحدهای بیست و دومین نمایشگاه صنعت ساختمان و صنایع وابسته استانداردهای لازم را داشتند و شرکت‌هایی که فاقد استاندارد باشند در این نمایشگاه نبودند.
دستورانی با اشاره به علامت استاندارد روی محصولات گفت: علاوه بر علامت استاندارد روی محصولات کد ۱۰ رقمی درج شده که اگر این کد را به ۱۰۰۰۱۵۱۷ ارسال کنیم، اصالت کیفیت کالا را می‌توان در کوتاه‌ترین زمان ممکن با تلفن همراه استعلام‌گیری کرد.
مدیرکل استاندارد خراسان جنوبی ادامه داد: در مصالح ساختمانی چون به صورت حجمی جابه ‌جایی می‌شود ما این کد را به صورت فاکتور در اختیار فروشندگان می‌گذاریم تا مصرف کننده بتواند استعلام‌ها را دریافت کند.
وی با بیان اینکه هدف ما از بازدید این است که کالایی در نمایشگاه عرضه شود که استانداردها را رعایت کرده باشد، گفت: کنترل‌ها را انجام دادیم چراکه محصولاتی استانداردهای لازم را نداشته باشند، این حق را ندارند که کالاهای خود را در نمایشگاه عرضه کنند. آمادگی داریم استانداردهای مصالح ساختمانی استان را در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام دهیم.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;