قبولی در آزمون نظام‌مهندسی سهمیه‌بندی خواهد شد؟

مانی فر: در باره سهمیه بندی آزمون نظام مهندسی هنوز تصمیم گیری نشده است یعنی فعلاً خبری از سهمیه‌بندی یا تغییرات عمده در آزمون نیست. سیاستی هم برای سخت‌گیری بیشتر وجود ندارد. البته که آزمون جدی است؛ چون حرفه‌ای است. مسؤلیت بسیار سنگینی هم دارد.
به گزارش تاسیسات نیوز، حامد مانی فر، سرپرست دفتر مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی در یک گفت و گو خاص به سئوالات ما در باره آزمون نظام مهندسی پاسخ داد.
او  در باره پروانه مهندسی با گواهی‌نامه رانندگی  گفت: شنیده‌ام که برخی آزمون مقررات ملی را با آزمون‌های رانندگی پایه۲ مقایسه می‌کنند ولی این مقایسه درستی نیست: «در آموزش رانندگی برای دریافت پایه‌ی بالاتر، نیاز به آموزش‌های جداگانه و امتحان جداگانه است. درحالی که فعلاً در حرفه مهندسان فقط یک آزمون سراسری گرفته می‌شود و آن‌هم برای پایه ۳ است و ارتقا به پایه‌های بالاتر منوط به گذراندن هیچ آزمونی سراسری دیگری نیست و صرفا با گذراندن دوره‌های آموزشی ارتقا پایه پیدا می‌کنند.»
«چرا آزمون را به‌صورت کامپیوتری برگزار نمی‌کنید؟» این سؤال دیگری بود که مانی‌فر پاسخ داد. وی گفت: « اول این‌که سطح انتظارات در طراحی نرم‌افزاری بسیار بالاتر است ثانیاً این‌که برخی از مهندسان به‌ویژه مهندسان قدیمی‌تر ممکن است مهارتی در این زمینه نداشته باشند و البته مهیا کردن زیرساخت رایانه‌ای در تمام‌نقاط کشور و متناسب با ۱۴۰۰۰ داوطلب امکان‌پذیر نیست.»
از آقای مهندس درباره زمان نهایی اعلام نتایج آزمون‌ها هم پرسیدم؛ پاسخ داد: «ما دقیقاً مطابق برنامه زمان‌بندی اعلام‌شده عمل می‌کنیم. هفته اول آذر ماه نتایج آزمون طراحی معماری اعلام خواهد شد. بعد از آن یک هفته زمان اعتراض دوباره دارند. آزمون‌های تستی هم همان زمان اعلام می‌شود.»
سیاستی برای سخت‌گیری در آزمون وجود ندارد/ مهندسان نوورود جای کسی را در بازار کار تنگ نمی‌کنند
«قبول دارید سؤالات آزمون نظام مهندسی سال‌به‌سال سخت‌تر می‌شوند؟» این سؤال بعدی من از مانی‌فر بود. جواب: «نه! البته در مقایسه با ۳-۴ سال اخیر. نه در مقایسه با سال ۷۴! البته آزمون همواره در حال تکامل هست. ما هر دوره نظریات اساتید را اخذ و تحلیل می‌کنیم. نظریاتی که ممکن است گوشه‌ای از کار را تغییر دهند. اساتید زیادی در این حوزه دور و بر ما هستند. ما دائماً با سازمان‌های نظام مهندسی کل کشور در تماسیم.»
وی اضافه کرد: «ما مطلقاً مسؤلیت یا مأموریتی اما درباره سخت‌گیری بیشتر برای مثلاً محدودتر کردن ورود به حرفه مهندسان نداریم. چنین سیاستی وجود ندارد. چرا که ما مسؤل تأمین اشتغال آنها نیستیم. من خودم پروانه پایه یک دارم؛ کارشناس رسمی دادگستری هستم. اما سال‌ها است از آن‌ها استفاده نکردم؛ چرا؟ تا این صحبت‌ها به ما نچسبد! کسی جای کسی را در بازار کار تنگ نمی‌کند. کسی سر سفره کس دیگری نخواهد نشست!»
قبولی در آزمون نظام‌مهندسی سهمیه‌بندی خواهد شد؟ مانی‌فر توضیح داد
درباره تعیین «ظرفیت» برای آزمون هم پرسیدم؛ آقای مهندس گفت: «در این‌باره هم فعلا و تا این لحظه تصمیمی اتخاذ نشده است.» مانی‌فر اطمینان داد اگر هم بنای بر چنین تصمیماتی باشد، حتماً خلق‌الساعه نیست. یعنی از مدت‌ها قبل اطلاع‌رسانی خواهد شد. اگرچه قطعاً فعلاً درباره آزمون اسفندماه چنین سیاستی موجود نیست. یعنی فعلاً خبری از سهمیه‌بندی یا تغییرات عمده در آزمون نیست. سیاستی هم برای سخت‌گیری بیشتر وجود ندارد. البته که آزمون جدی است؛ چون حرفه‌ای است. مسؤلیت بسیار سنگینی هم دارد.
مهندسان مسؤل حفاظت از بزرگ‌ترین سرمایه‌های مادی و معنوی شهروندانند
مقایسه جالب دیگری که آقای مهندس انجام داد، مقایسه مسؤلیت‌های مهندسین ساختمان در قیاس با سایر حرفه‌مندان: «مثلاً کارشناسان نهایتاً مسؤل حقوق یک یا تعداد اندکی از افرادند. اما در رشته ساختمان شما مسؤل سلامتی ده‌ها نفر سکنه آن هستید. آن‌هم تا سال‌ها بعد. بزرگ‌ترین سرمایه مادی شهروندان صرف خرید مسکن می‌شود. بزرگ‌ترین سرمایه معنوی هر کس یعنی جان او هم زیر سقف همان ساختمان قرار گرفته است.»
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;