فیلم های خنک کننده

به گزارش تاسیسات نیوز، دانشمندان ماده ای تولید کرده اند که گفته می شود می تواند اشیاء را حتی در نور مستقیم خورشید خنک کند.

 

 

 

این ماده جدید که متامتریال خوانده می شود یک ماده کامپوزیت صنعتی است که ویژگی های آن در طبیعت یافت نمی شود.

 

 

 

 

فیلم متامتریال جدید در صورت استفاده روی سطوح با انعکاس پرتوهای خورشیدی به فضا شیء زیر خود را خنک می کند و در عین حال اجازه می دهد سطح گرمای خود را به شکل پرتوهای حرارتی مادون قرمز دفع کند.

 

 

 

ماده هیبریدی شیشه-پلیمری تنها 50 میکرومتر ضخامت دارد که کمی ضخیم تر از فویل آشپزخانه است و می تواند به صورت رول برای کاربردهای تجاری و مسکونی ساخته شود.

 

 

 

 

این ماده از مزیت خنک کردن تابشی بهره می گیرد، مزیتی که اشیاء بدون مصرف انرژی و به طور طبیعی گرما را به شکل تابش مادون قرمز دفع می کنند. برای رسیدن به این منظور، محققان منافذ بسیار ریز شیشه ای که نور مرئی را پخش اما نور مادون قرمز را تابش می کند روی یک فیلم پلیمری ساختند. سپس یک پوشش نقره زیر آن اضافه کردند تا به بیشترین انعکاس طیفی برسند.

 

 

 

متامتریال شیشه-پلیمر و پوشش نقره در فرایندهای نورد ساخته می شوند.

 

 

 

یکی از اعضای تیم تحقیقاتی دانشگاته مهندسی معماری و سازه و محقق این طرح می گوید: «تنها 10 تا 20 متر از این ماده روی بام می تواند یک خانه یک طبقه را در تابستان خنک کند.»

 

 

 

این ماده علاوه بر مفیدبودن برای خنک کردن ساختمان ها، می تواند به بهبود راندمان و عمر پنل های خورشیدی هم کمک کند. در نور مستقیم خورشید، پنل ها تا دماهای زیاد گرم می شوند که به توانایی آنها برای تبدیل پرتوهای خورشید به برق اسیب می زند.

 

 

 

با استفاده از این ماده روی سطح یک پنل خورشیدی، می تواند پنل را خنک کرد و یک تا دو درصد راندمان خورشیدی را بالاتر برد.

 

 

 

مزیت کلیدی این فناوری این است که بدون مصرف برق یا آب 24 ساعته کار می کند.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;