افزایش ظرفیت تولید فولاد تا ۱۰ میلیون تن

معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت امروز در لاره از جایگاه مناسب ایران در  بین تولید کنندگان فولاد جهان سخن گفت و از اجرا شدن برنامه توسعه و افزایش ظرفیت تولید این فلز راهبردی تا سقف ۱۰ میلیون تنی در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس در قالب یک پروژه ملی خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، خداداد غریب پور عصر سه شنبه در آیین پیش از امضای تفاهم نامه برای دستیابی به ظرفیت یاد شده در حاشیه خلیج فارس در محل ایمیدرو گفت: این سازمان ۱۰۰ درصد زیر ساخت های لازم این برنامه از قبیل تامین اب و برق را عهده‌دار می‌شود.
وی ابراز امیدواری کرد: پس از امضای تفاهم نامه ظرف مدت سه ماه شرکت مربوطه به ثبت قانونی برسد و فعالیت خود را دنبال کند.
رئیس هیات عامل ایمیدرو، مدت زمان مورد انتظار برای تولید ۱۰ میلیون تن فولاد را پنج سال پیش بینی کرد و برای این منظور پنج میلیارد دلار سرمایه گذاری مورد انتظار است.
هرمزگان بستر تولید و صادرات
فریدون همتی استاندار هرمزگان در این نشست اظهار داشت: امروز توان تجمیع شده واحد های مرتبط با این کنسرسیوم (هفت مجموعه مربوطه) برای شرایط کنونی کشور به ویژه در دوره تحریم می تواند نقش موثری ایفا کند.
وی افزود: اعضای این کنسرسیوم ضمن اینکه نگاه بنگاه داری دارند، یک نگرش راهبردی با مشخصه ملی هم مورد توجه قرار می دهند تا بتوانند این هدف ظرفیت ۱۰ میلیون تنی را تحقق بخشند.
همتی تصریح کرد: متقاضیانی که خواستار ایجاد واحد های جدید در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس باشند، چنانچه خارج از چارچوب کنسرسیوم مزبور باشند، اجازه فعالیت نخواهند داشت و این مساله اهمیت برنامه راهبردی را نشان می دهد.
وی ابراز امیدواری کرد: شکل گیری شرکت تسریع شود و هرمانعی که پیش رو قرار گرفت، استانداری هرمزگان به همراه ایمیدرو آن را از سر راه بردارند و هدف پیش بینی شده در این برنامه تحقق یابد.
استاندار هرمزگان ضمن تاکید براینکه امروز اندیشه مدیران هرمزگان برپایه بستر سازی برای تولید و صادرات استوار است، گفت: توسعه و افزایش ظرفیت تولید فولاد تا سقف ۱۰ میلیون تن مورد حمایت است و امروز بانک صنعت و معدن هم برای مشارکت در این طرح بزرگ استقبال کرد.
لازمه شتاب در برنامه مشارکت همگانی
همچنین مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: چنانچه تحقق هدف ظرفیت سازی ۱۰ میلیون تنی فولاد در این برنامه از سوی همه طرفهای ذی سهم دنبال شود، این پروژه زودتر شتاب می گیرد، در واقع مشارکت همگانی خواسته جدی در این برنامه است.
حمید رضا عظیمیان اظهار امیدواری کرد: مجتمع صنعتی – معدنی سنگ اهن گل گهر (کرمان) با اختصاص ۳۰ درصد سهم در این پروژه به عنوان یک شرط لازم، زمینه پیشرفت کار را فراهم سازد.
به گفته وی، امروز منطقه هرمزگان با زیر ساخت های لازم بستر لازم برای ایجاد ۱۰ میلیون تن ظرفیت جدید فولادی است و تحقق این برنامه در چارچوب منافع ملی به منظور اجرایی ساختن هدف سند چشم انداز ۱۴۰۴ است.
کنسرسیوم متشکل از ایمیدرو، شرکت ملی فولاد ایران، سنگ آهن گل گهر، مادکوش، صبا فولاد خلیج فارس، کاوه جنوب کیش و صندوق بازنشستگی کشوری قرار است برنامه مزبور را اجرا کنند.
براساس پیش بینی های انجام شده برای تحقق برنامه مزبور نیاز به ۱۸ میلیون تن گندله و ۱۱,۹ میلیون تن آهن اسفنجی وجود دارد که در این ارتباط نقش فعال سنگ آهن گل گهر مورد تاکید است.
برخی آمارهای مقدماتی در ارتباط با طرح مزبور حاکی است که برآورد کل سرمایه‌گذاری این برنامه ۵,۳ میلیون یورو است که ۱,۶ میلیون یورو مربوط به بخش زیرساخت مربوط می شود.
تفاهم نامه توسعه و افزایش ظرفیت تولید فولاد تا سقف ۱۰ میلیون تن در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس با مشارکت بخش خصوصی در قالب یک کنسرسیوم عصر امروز (سه شنبه) در محل سازمان ایمیدرو امضا شد.
تفاهم نامه مزبور با حضور فریدون همتی استاندار هرمزگان و خداداد غریب پور معاون وزیر صنعت و رئیس هیات عامل سازمان ایمیدرو عصر امروز (سه شنبه) توسط نمایندگان کنسرسیوم مرکب از هفت مجموعه معدنی، فولادی و بخش خصوصی امضا شد.
جمهوری اسلامی ایران اکنون در بین ۱۰ فولاد ساز بزرگ جهان جای دارد و پارسال با دستیابی به ظرفیت ۳۵ میلیون تنی فولاد، حدود ۲۵ میلیون تن تولید داشت.
انتظار می رود با تحقق برنامه سند چشم انداز ایران بتواند سالیانه حدود ۲۰ میلیون تن تولیدات خود را به بازارهای هدف صادر کند، ارزش صادرات زنجیره فولاد پارسال با رتبه نخست در بخش معدن و صنایع معدنی به حدود چهار میلیارد دلار رسید.
منبع ایرنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;