فرمول ساده خرید هواکش و تهویه

به گزارش تاسیسات نیوز، هواکش انواع مختلفی دارد و هر چه ظرفیت آن بیشتر باشد قطعا گرانتر است، به همین دلیل تعیین ظرفیت تهویه محیط قبل از انتخاب و خرید اهمیت بالایی دارد. تهویه هوای محیط‌های بسته به ویژه محیط‌های صنعتی بسیار مهم است و روی سلامت افراد تاثیر مستقیم دارد. اگر انتخاب به درستی انجام نگیرد نه تنها هزینه زیادی را به خریدار تحمیل می‌کند روی تهویه محیط تاثیر مستقیم گذاشته و آلودگی‌های هوای را حذف نخواهد کرد. در این مطلب روی نحوه خرید هواکش تمرکز کردیم و راه‌های تعیین ظرفیت دستگاه تهویه هوای مناسب شما را هم بررسی می‌کنیم.
   چرا انتخاب هواکش مهم است؟
هواکشی که تهیه می‌شود باید برای آن محیط مناسب باشد و بتواند با قدرت هوا را  پاکسازی کند. اگر انتخاب مناسب نباشد احتمالا به صورت دائم در محیط بوی نامطبوع استشمام خواهد شد، نفس کشیدن دشوار می‌شود و خطر بی حسی، بی‌حالی و حتی بیهوش شدن هم وجود دارد. در مواردی نبود یک هواکش مناسب به ویژه در محیط‌های صنعتی خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن و خطرناک مثل سرطان را در افراد افزایش می‌دهد.
هزینه هم بسیار مهم است گاهی انتخاب غیر اصولی و بدون شناخت باعث می‌شود فرد مجبور شود هزینه زیادی برای تعویض هواکش متحمل شود. در محیط‌های صنعتی گاهی یک هواکش بسیار گران است و خرید مدل نامناسب ممکن است باعث زیان شرکت شود. با توجه به اهمیت مبحث تهویه هوا و هزینه زیاد دستگاه بهتر است هنگام خرید و انتخاب هواکش دقت لازم را بکار ببرید تا بهترین را انتخاب کنید.
هنگام خرید هواکش به چه نکاتی باید توجه کرد؟
هنگام خرید هواکش باید به نکات مختلفی توجه کرد، شکل ظاهر فن از جمله نکاتی که است که باید بررسی شود و ببینید قابلیت نصب در محیط شما را دارد یا خیر. جنس بدنه، پره‌ها و قطعات مختلف دستگاه هم باید به دقت بررسی شود تا با محیط تناسب داشته باشد.
پره‌های پلاستیکی در محیط‌های کارگاهی بسیار گرم قابل استفاده نیستند یا هواکش‌های خانگی باید از جنسی باشند که تعویض، تعمیر و نگهداری آن هزینه زیادی را به خانواده تحمیل نکند.
رنگ و پوشش بکار گرفته شده روی بدنه هواکش هم بسیار مهم است و باید از نوعی باشد که به راحتی آسیب نبیند. شکل طراحی هواکش، پره‌ها و سیم کشی دستگاه هم باید بررسی شود تا متناسب با نیاز و کاربری‌ای که از آن انتظار می‌رود باشد.
برند هواکش و اینکه خوشنام باشد، خدمات پس از فروش مناسب و پشتیبانی قابل قبول هم برای یک شرکت تولید کننده این دستگاه‌ها بسیار مهم است.
رعایت همه نکاتی که تا این لحظه گفتیم در صورتی ثمربخش خواهد بود که ظرفیت تهویه محیط به درستی تعیین شده باشد و قدرت هواکش به قدری باشد که بتواند کل محیط را پاکسازی کند، در غیر اینصورت بهترین دستگاه‌ها هم بی‌فاید خواهند بود و نمی‌توانند نیاز شما را برآورده کنند.
معمولا فروشنده و شرکت‌های ارائه دهنده هواکش‌های خانگی و صنعتی هنگام خرید درحوزه تعیین ظرفیت تهویه راهنمایی‌های خوبی ارائه می‌‌دهند و روی راهنمای اغلب این محصولات هم ظرفیت آن نوشته شده اما این تنها نیمی از مسیر است شما باید بدانید برای پاکسازی محیط به چه هواکشی و با چه قدرتی نیاز دارید.
تعیین ظرفیت تهویه محیط چگونه امکان پذیر است؟
هواکش‌ها در سه موقعیت پشت بام، کانال و دیوار نصب می‌شوند. اجزای هواکشی که برای این موقعیت‌های طراحی می‌شود یکسان است اما شرایط فیزیکی نصب رو عملکرد دستگاه تاثیر دارد. ساختار ساختمان و نحوه گردش هوا است که محل قرار گیری فن را تعیین می‌کند. پس از مشخص شدن موقعیت فن ظرفیت هوادهی CFM) ) هم باید بررسی شود. رنج دقیقه بر تغییر استانداردهای مشخصی دارد که معمولا باید در شیوه نامه ساختمان نوشته شده باشد.
همچنین محاسبه ظرفتی هواکش و میزان هوادهی هم مهم است، باید مشخص شود که هواکش برای پاکسازی کامل محیط چند دقیقه باید روشن یا خاموش باشد. معمولا با یک محاسبه چند دقیقه‌ای به راحتی می‌توان ظرفیت تهویه محیط را مشخص کرد.
ظرفیت سالن، ابعاد، فشار منفی، شرایط آب و هوایی منطقه و بسیاری از عوامل هم روی محاسبه تاثیرگذار اهستند. در نهایت مشخص می‌شود که در یک محیط خانگی یا صنعتی به چند دستگاه تهویه با چه ظرفیت‌هایی نیاز خواهید داشت. درزبندی ساختمان هم روی کنترل قدرت پرت انرژی و اثرگذاری صحیح دستگاه تاثیر دارد. با درزبندی صحیح محیط می‌توان کارایی دستگاه تهویه را به میزان قابل توجهی افزایش داد.، در غیر این صورت ممکن است هوا به سمت سقف پرتاب شود و پاکسازی کامل انجام نگیرد.
در نظر گرفتن موقعیت جغذافیایی و میانگین سطح بازدهی منطقه هم مهم است، معمولا آب و هواهای گرم به دستگاه‌هایی با کارکرد قوی‌تر نیاز دارند. ظرفیت هوادهی مناطقی که آب و هوای سرد یا معتدل دارند معمولا کارکرد سبک‌تر و عدد بالاتر رنج استاندارد را نیاز دارند. جدول استاندارد معمولا روی دستگاه‌ها قابل مشاهده است.
فرمول ساده محاسبه ظرفیت هوادهی محیط عبارت است از:
حجم اتاق= CFM  طول× عرض× ارتفاع = (تغییر بر دقیقه)/ حجم اتاق
نتیجه گیری
خوشبختانه در حال حاضر سایت‌های زیادی وجود دارند که می‌توانید اعداد خود را وارد کنید و ظرفیت هواکش مناسب محیط شما را مشخص کنند. مشورت با کارشناسان فروش شرکت‌ها یا یک متخصص فنی هم در این مورد می‌تواند به شما کمک کند.
با کمک دستگاه‌های اندازه گیری اکسیژن می‌توان پس از نصب دستگاه وضعیت هوای محیط را بررسی کرد تا از صحت عملکرد دستگاه تهویه اطمینان حاصل شود.
قطعا بدون مشورت با فرد متخصص نمی‌توان دستگاه تهویه مناسب محیط‌های صنعتی یا خانگی را مشخص کرد، چند روش مختلف برای تعیین ظرفیت تهویه محیط وجود دارد. وضعیت عملکرد دستگاه تهویه در فصل بهار و تابستان یا فصل‌های سرد سال هم یکسان نخواهد بود.
معمولا برای بالابردن دقت محاسبات با چند روش این کار انجام می‌شود و عدد میانگین آن‌ها برای خرید هواکش یا محل نصب دستگاه ملاک عمل قرار می‌گیرد. هرچه دستگاه بزرگتر و قوی‌تر باشد قطعا صدای بیشتری هم تولید می‌کند در محیط‌های صنعتی این امر هم یکی دیگر از عوامل مهم و تاثیرگذار در انتخاب کارفرما به شمار می‌رود.
یک دستگاه مناسب احتمال آتش سوزی و انفجار را به میزان قابل توجهی کاهش داده، ذرات معلق هوا و آلودگی‌ها را حذف می‌کند و در نهایت به حفظ سطح دما و رطوبت به میزان مطلوب کمک بسیاری خواهد کرد. قبل از خرید حتما به ظرفیت دستگاه فن مورد نیاز خود توجه ویژه داشته باشید.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;