فرصت‌هاي حضور نفتي در آسيا

به گزارش تاسیسات نیوز ، دكتر عباس ملكي عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي شريف و معاون پژوهش‌هاي بين‌المللي مركز تحقيقات استراتژيك و دبير علمي «همايش بين‌المللي انرژي غرب آسيا»در یک نشست مطبوعاتی به تبيين اهداف اين همايش پرداخت. دكتر ملكي با اشاره به نقش و اهميت انرژي گفت: امروزه با توجه به اينكه هزينه انرژي حدود يك‌سوم قيمت كالا را شامل مي‌شود، انرژي به يكي از چالش‌هاي جهان امروز تبديل شده است و امكان هيچ فعاليتي‌ بدون دخالت انرژي نيست. انرژي‌هاي فسيلي به دليل تقاضاي بالا سهم عمده‌اي در بازار انرژي دارند و ذخاير عمده آن در كشورهاي جهان سوم متمركز است. ايران با دارا بودن 150 ميليارد بشكه ذخيره نفتي و 100 تريليون مترمكعب ذخاير گازي، اولين دارنده ذخاير نفت و گاز ثابت شده و متعارف است، اما به‌رغم دارا بودن ذخاير بسيار بالا، سطح توليد و صادرات نفت و گاز ايران بسيار پايين است. دكتر ملكي ادامه داد: در سال‌هاي اخير دو عامل باعث پررنگ‌شدن نقش ايران در حوزه انرژي شده است:

 

1- بازارهاي نفت خام و گاز از آمريكا به آسيا منتقل شده است و تقاضا و عرضه در همين منطقه صورت مي‌گيرد و به همين سبب حجم تقاضا در منطقه آسيا بسيار بالا رفته و چين و هند به عنوان بزرگ‌ترين مصرف‌كننده بيشترين حجم تقاضا را دارند.

2- بعد از بهار عربي كشورهاي توليدكننده، خود متقاضي انرژي شده‌اند. در تركيه، پاكستان و منطقه اوراسيا نيز شاهد رشد نرخ مصرف انرژي هستيم. ايران با دارا بودن ذخاير هيدروكربني بالا كه مزيت رقابتي ايران در منطقه محسوب مي‌شود و نيز دسترسي به خليج فارس و درياي خزر، امكان توليد و توزيع گسترده منابع انرژي و نيز امكان دسترسي زميني و دريايي به بازارهاي عمده منابع انرژي در آسيای شرقي (ژاپن، تايوان، كره‌جنوبي، هنگ‌كنگ، مالزي، تايلند، سنگاپور و اندونزي) را دارد. از سوي ديگر امكان دسترسي زميني و انتقال انرژي ايران به بازار اروپا از طريق تركيه و اوكراين نيز وجود دارد.

همايش بين‌المللي انرژي غرب آسيا كه در روزهاي 24 و 25 خردادماه جاري در تهران برگزار مي‌شود به بررسي قابليت ايران براي تبديل شدن به قطب توليد، توزيع، پخش و مصرف انرژي در ساير كشورها خواهد پرداخت. طي اين دو روز سخنرانان از ايران، آلمان، آمريكا، يونان و چين در محورهاي

1- همكاري‌هاي انرژي غرب آسيا و ساير نقاط جهان

2- فرصت‌ها، چالش‌ها و ريسك سرمايه‌گذاري در منطقه

3- راهكارهاي توسعه بازارهاي منطقه‌اي نفت و فرآورده‌هاي نفتي

4- راهكارهاي توسعه بازارهاي منطقه‌اي در بخش گاز

5- توسعه بازارهاي منطقه‌اي در بخش برق

6- Shale oil , shale gas و نقش آن در تحولات بازار نفت و گاز

7- بهره‌وري انرژي در غرب آسيا و نقش انرژي تجديدپذير به‌هم‌انديشي خواهند پرداخت.

 

 

 

 

انتهای پیام 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;