فجایع زیست محیطی بلند مرتبه‌سازی

به گزارش تاسیسات نیوز، عضو انجمن صنفی مهندسان مشاور معمار و شهرساز گفت: ساماندهی وضعیت شهرسازی کنونی نیازمند سندی است تا غیر از سطح زمین تکلیف بسیاری دیگر از مسائل شهرسازی نظیر عمق زمین و حق هوا را روشن کند اینکه ساخت‌وسازها باید در چه چارچوب‌هایی، کجا و به چه افرادی تعلق گیرد.




سپیده شفائی، درباره ضرورت ساخت بناهای بلند در کلانشهرهای ایران و آسیب‌های احتمالی آنها گفت: بناهای‌بلند و ساخت آنها به خودی خود آسیب‌رسان نیستند و ساخت این بناها در محل‌هایی که تکلیف زیرزمین، سطح زمین و روی زمین در اسناد روشن است یک فرصت برای کلانشهرها به شمار می‌رود.

 

 

عضو انجمن صنفی مهندسان مشاور معمار و شهرساز افزود: در ایران متاسفانه به جز سطح زمین و نگاه یک بعدی به این مساله راجع به زیرزمین تصمیمی وجود ندارد.




در حال‌حاضر شاهد هستیم که پارکینگ‌هایی تا ۱۰ طبقه زیرزمین هم می‌سازند که اینگونه ساخت‌وسازها در کلانشهر تهران خطر جدی محسوب می‌شود و همه اینها نشان از عدم مطالعه و بررسی تمامی جوانب و نگاه یک بعدی به مسائل شهرسازی است.




متخصص شهرسازی با انتقاد از برآوردنکردن خطرات گودبرداری‌های عمیق در کلانشهر تهران ادامه داد: اینکه بیاییم و با گذاشتن یک کد S و تصمیم‌گیری‌های موردی و مقطعی به بخشی از ساخت‌وسازهای غیرمنطقی در کلانشهرها وجه منطقی و قانونی بدهیم به خطا رفته‌ایم.




زیرا تصمیماتی از این دست در شهرسازی جزو موضوعات کلان است و در مورد آن نیز باید کلان فکر شود، اینکه موضوعاتی به این اهمیت به کمیسیون ماده ۵ برود و تصمیمات مقطعی برای آنها اخذ و پس از آن ساختمان‌های ۴۰ و ۵۰ طبقه ساخته شوند وضعیت شهرسازی امروز ما را مشابه شهر تهران با بحران مواجه می‌کند.




شفایی گفت: بی‌برنامگی در ساخت‌وساز بناهای بلند طبیعتا می‌تواند آسیب‌رسان نیز باشد که این بی‌برنامگی‌ها در نظام شهرسازی زمانی تبدیل به بحران‌هایی نظیر آلودگی‌هوا، بی نظمی در سیما و منظر شهر، ترافیک و موارد متعدد دیگری می‌شود.




وی تاکید کرد: یقینا این شیوه بلندمرتبه‌سازی که در شهر تهران رخ می‌دهد فاجعه و فجایع آن نیز چند جانبه است که تنها یکی از آن فجایع آلودگی هوا است. این عضو انجمن صنفی مهندسان مشاور معمار و شهرساز در پایان گفت: ضرورت دارد تا در مورد توقف ساخت‌وسازهای بیشتر در تهران تصمیم جدی گرفته شود.

منبع: دنیای اقتصاد

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;