فاز 12 پارس‌جنوبی در یک قدمی افتتاح

به گزارش تاسیسات نیوز، ساخت پالایشگاه فاز 12 پارس جنوبی بالاخره بعد از 114 ماه که از عقد قرار‌داد آن با شرکت پتروپارس می‌گذرد، به پایان رسید. هرچند که به گفته مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس زمان مناسب برای تکمیل اینچنین پروژه‌ای حدود 60 ماه است، اما درصد مشارکت شرکت‌های ایرانی موجب شده این پروژه از این لحاظ در نوع خود بی‌نظیر باشد. علی‌اکبر شعبان‌پور با بیان اینکه قرارداد این فاز به‌صورت بیع متقابل در سال ١٣٨٤ منعقد شده است، گفت: در ابتدا سهم ساخت داخل در اجرای این پروژه ٥١ درصد در نظر گرفته شده بود اما در عمل با به کارگیری توان متخصصان ایرانی این میزان به بیش از ٦٦ درصد رسیده که در نوع خود بی‌نظیر است.

فاز ١٢ پارس جنوبی معادل سه فاز استاندارد است که ظرفیت تولید روزانه ٣ میلیارد فوت مکعب گاز ترش‌، ١٢٠ هزار بشکه میعانات گازی و ٧٥٠ تن گوگرد را دارد. به گفته علی‌اکبر شعبان‌پور با قیمت‌های کنونی(١٣ سنت برای هر متر‌مکعب گاز و ٦٠ دلار برای هر بشکه میعانات گازی) درآمد روزانه این فاز 17 میلیون دلار برآورد می‌شود؛ علاوه بر این، این فاز تا‌کنون با تولید 7 میلیارد مترمکعب گاز شیرین، 10 میلیون بشکه میعانات گازی و بیش از 2/ 2 میلیون تن گوگرد حدود 5/ 1 میلیارد دلار برای کشور درآمد‌زایی داشته است. قسمت دریایی این فاز مشتمل بر 4 سکوی A، B، C و D است که به غیر از ‌سکوی D، سه سکوی دیگر آن به بهره‌برداری رسیده است و زمستان امسال با تولید تزریق روزانه 66 میلیون متر‌مکعب به شبکه سراسری گاز نقش بسزایی در تامین سوخت کشور داشته است.

مدیر‌عامل شرکت نفت و گاز پارس با اعلام اینکه تا‌کنون‌ 3/ 7 میلیارد دلار در پروژه فاز 12 سرمایه‌گذاری شده است، گفت: در مراحل اولیه هزینه مورد نیاز برای تکمیل این پروژه حدود 4میلیارد دلار برآورد می‌شد. به گفته وی مقداری از این افزایش هزینه به دلیل تاخیر در تکمیل آن است. شعبان‌پور دلیل تاخیر در تکمیل این پروژه را روند آرام ساخت آن تا سال 1388 اعلام و بیان کرد که از سال 88 با انعقاد قرار‌داد با برخی پیمانکاران روند کار سرعت بیشتری گرفت. وی در پاسخ به این ادعا که در دولت قبل 90 درصد این پروژه تکمیل شده بود، گفت: درصدهای ساخت در مراحل اولیه قابل مقایسه با مراحل پایانی نیست، چراکه مراحل اولیه ساخت عموما شامل تکمیل زیر‌ساخت‌ها است اما هرچه به تکمیل پروژه نزدیک‌تر می‌شویم، مراحل ساخت پیچیده‌تر و زمانبرتر می‌شود

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;