غفلت مسئولان در احیای فرهنگ ایرانی اسلامی ساخت وساز

 

 

 

 

 

 

رئیس سازمان نظام  مهندسی ساختمان کشور در اولین همایش ملی معماری و هویت با محوریت مسکن اسلامی ایرانی در همدان گفت: احیای فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی با شرایط،ابزارها و نیازهای امروز جز ء مشکلات و مسائل مهم فراموش شده است که مسئولان با غفلت خود موجبات بروز آن را فراهم کرده اند.

سید مهدی هاشمی افزود: این در حالیست که دنیای غرب امروز پی برده که رسیدن به آرامش نیازمند بازنگری جدی در شکل موجود سکونتگاه هاست.

وی افزود: این همایش فرصت مناسبی را فراهم کرده تا در آن به نکاتی که در واقع به فرهنگ، نماد و ارزش های ما آسیب  زده، بپردازیم و بستر حفظ ارزش ها، سرمایه ها و اقدامات لازم در این زمینه را با آنچه که شایسته مردم عزیز ایران است مرور و مراحل تحقق آن را روشن سازیم.

وی بیان کرد: برای دارا بودن الگوهای معماری و شهرسازی غنی و با هویت به منظور ارائه آن به آیندگان نیازمند عزم و اراده همه ارکان نظام، مسئولان و متولیان اداره جامعه است که اصلی ترین و مهمترین موضوع مورد نظر در این امر مدیریت است.

هاشمی ادامه داد: اگر مدیران جامعه ما به این باور دست یافته و هدف گذاری و اهتمام ویژه را نسبت به تحقق اهداف داشته باشند می توان به سرعت این امر را فرهنگ سازی، پیگیری و محقق کرد.

وی با تأکید بر آگاه سازی مسئولان نسبت به وضع موجود و همچنین بهره گیری از علوم جدید برای دسترسی به اهداف تصریح کرد: نمی توان تنها با شعار دادن ساخت و ساز ایرانی و اسلامی را در جامعه ایجاد کرد در حالی که می بینیم ساخت و سازهای اداری هیچ نمادی از فرهنگ ایرانی اسلامی ندارند، بنابراین بایستی ابتدا فرهنگ سازی و بسترسازی را در ادارات رعایت و سپس آن را به سایر جامعه تعمیم دهیم

به گزارش خبر نگار ما در این همایش نماینده ولی فقیه استان و امام جمعه همدان نیز گفت: باید تمام رشته های علمی و هنری با اسلام پیوند خورده و در این راستا معماری با توجه به دارا بودن جایگاه مهم خود در زندگی انسان ها و فراهم کردن محل سکونت از اهمیت بسزایی برخوردار است.

آیت اله محمدی با اشاره به اینکه بهره گیری از الگوی غرب در ساخت و سازها برای پرورش نسل جدید امر مطلوبی به شمار نمی رودگفت: امروزه شاهدیم که برج سازی امنیت همسایگان را سلب می کند و حرمت ها را به خطر می اندازد تا جایی که نه تنها شرقی بودن خود را از دست داده  بلکه غربی هم نشده ایم و در این میان بلاتکلیف مانده و با مشکلات موجود دست و پنجه نرم می کنیم.

محمدی ادامه داد: در یک جامعه اسلامی معماری سنتی بسیار باعظمت خود را فراموش کرده و آن را رایگان از دست دادیم و امروز در آپارتمان هایی زندگی می کنیم که با زندان فرقی ندارند

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;