جریمه برای ساختمان‌های رها شده

عضو شورای شهر تهران گفت: اگر کسی نتوانست در مهلت قانونی ساخت و ساز را به اتمام برساند و در یک سال مهلت ارفاقی هم این کار تمام نشود، باید عوارض تطویل بپردازد.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، اعضای شورای شهر تهران لایحه افزایش مهلت شروع و اتمام عملیات ساختمانی را بررسی کردند.
محمد سالاری عضو شورای شهر تهران در جریان بررسی این لایحه گفت: یکی از دغدغه‌های جدی جامعه شهری عدم اتمام ساخت و ساز‌ها در مهلت زمان مقرر شده در پروانه است، لذا این لایحه که در سنوات گذشته پیشنهاد شده بود، مجددا برای اعمال آخرین ارزش معاملاتی دفترچه قیمت منطقه‌ای شهرداری تهران پیشنهاد شده است.
عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: این لایحه در اصل همان عوارض تطویل است که عنوانش تغییر کرده، یعنی اگر ساختمانی که پروانه ساخت می‌گیرد در پروانه ۲ سال مهلت شروع به آن داده می‌شود و هنگامی که شروع کرد، طبق جدولی براساس تعداد طبقات و متراژ بنا، زمانی برای اتمام آن مشخص می‌شود.
سالاری تصریح کرد: اگر کسی نتوانست در مهلت قانونی ساخت و ساز را به اتمام برساند، طبق مصوبه قبلی یک سال مهلت به آن ارفاق می‌شود که یکبار هم می‌تواند تمدید کند، اما اگر بعد از این زمان نیز ساختمان تمام نشد، از آنجایی که مشکلاتی را برای شهر و شهروندان ایجاد کرده است باید عوارضی را تحت عنوان عوارض تطویل بپردازد، در اصل این یک بسته تنبیهی برای ساختمان‌های رها شده است.
وی افزود: این مصوبه در دوره‌های گذشته نیز وجود داشته و اکنون هم ملاک عمل است، اما معاونت شهرسازی و معماری شهرداری با توجه به اینکه فرآیند صدور پروانه دو مرحله‌ای شده تغییراتی در محتوای مصوبه ایجاد کرده است.
سالاری گفت: برای تعاونی‌های مسکن کارکنان نیز به دلیل اینکه برای اتمام به زحمت پول جمع می‌کنند، ارفاقاتی در نظر گرفته شده است.
در ادامه احمد مسجد جامعی عضو دیگر شورای شهر تهران در مخالفت با این لایحه اظهار کرد: با افزایش قیمت‌ها این موضوع هم مانند تعاونی‌های مسکن می‌شود و آنها باید عوارض مختلفی را پرداخت کنند در صورتی که فرقی با تعاونی‌های مسکن ندارند و اکنون قیمت‌های آنها به صورت تصاعدی بالا می‌رود.
همچنین بهاره آرمین عضو دیگر شورای شهر در موافقت با این لایحه بیان کرد: وقتی یک سازنده از اتمام یک ساختمان انصراف می‌دهد اقدام او به خاطر عوارض نیست بلکه به دلیل هزینه‌های ساختمانی است و اینگونه افراد با رها کردن ساختمان حقوق شهر را از نظر سیما و منظر ضایع می‌کنند و ما نباید از حقوق مردم شهر بگذریم و این لایحه ممکن است برای افراد انگیزه‌ای شود تا ساختمان‌ها ر ا زودتر به پایان برسانند.
در نهایت اعضای شورای شهر با ۱۷ رای موافق کلیات لایحه افزایش مهلت شروع و اتمام عملیات ساختمانی را تصویب کردند.
منبع باشگاه خبرنگاران جوان
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;