علت نوسانات قیمت سیمان چیست؟

محدودیت انرژی کارخانه های سیمان اولین واحدهای اقتصادی هستند که برق و گاز آن قطع می شود و این قطعی ها نوسانات قیمت را در پی دارد.
به گزارش تاسیسات نیوز، در شرایط اقتصادی فعلی حمایت از تولید داخلی یک ضرورت است و مسئولین در این حوزه باید با تولیدکنندگان که اولین مدافعان جنگ اقتصادی کشور هستند همراهی خوبی داشته باشند و تامل دوسویه به منظور پیشرفت اقتصادی استان و کشور داشته باشند اما با کمبود انرژی برق در فصل تابستان و گاز در فصل زمستان شاهد هستیم که کارخانه های سیمان در حال خاموش شدن هستند و از اینرو نمی توانند تولید خوبی داشته باشند و این مسئله آنها را با مشکلات زیادی همراه کرده است.
یکی از کارخانه های که در گلستان همواره در محدودیت انرژی استان صدمه می بیند، کارخانه سیمان است و این امر سبب شد که ما شاهد تشدید نوسانات قیمت سیمان در بازار باشیم بر همین اساس گفتگوی با «فرید فرهادی» مدیر «کارخانه سیمان پیوند کالیگش» داشتیم تا از مشکلاتی که این محدودیت و قطعی انرژی برای آنها ایجاد می کند بیشتر جویا شویم.
اصلی ترین مشکل این کارخانه چیست؟
در فصل تابستان دو ماه محدودیت انرژی داریم و حدود یک ماه نیز قطعی برق را داریم که سبب کاهش تولید می شود و ایجاد خسارت زیادی به کارخانه می شود در فصل پاییز و زمستان ۴۵ روز محدودیت استفاده از گاز و سه ما نیز قطعی گاز را داریم که در سال جاری ۱۵ نیز تعطیلی کارخانه را در روزهای سرد داشته ایم، که همه اینها سبب می شود که این کارخانه با مشکلات زیادی مواجه شود و کاهش عرضه را داشته باشیم که این امر مموجب افزایش قیمت می شود.
یکی از دیگر مشکلات کارخانه سیمان واگذاری معدن است و با مسائلی مختلف از جمله بروکراسی زیادی در این خصوص مواجه شده ایم الان حدود چهار سال که می خواهیم یک محدوده را به کارخانه اضافه کنیم که متاسفانه بعد از تلاش های بسیار هنوز واگذار نشده است.
استان های دیگر کشور و حتی استان های شمالی مانند گیلان و مازندران این پروسه زیر یک سال انجام می شود ولی در استان گلستان چهار سال است به دنبال اضافه کردن یک معدن هستیم و هنوز موفق نشده ایم و اگر این روند ادامه پیدا کند ناگزیر کارخانه تعطیل خواهد شد.
عوامل تشدید نوسانات قیمت سیمان چیست؟
قطعی های انرژی یکی از دلایل افزایش قیمت ها است اما از سوی دیگر کشش بازار براساس عرضه و تقاضا است و اگر ما نتوانیم تولید داشته باشیم شاهد افزایش قیمت ها هستیم. حدود پنچ ماه است که سیمان در بورس عرضه می شود زمانی که این کارخانه محدودیت انرژی گاز و برق را دارد طبیعی است که نتوانیم در بورس عرضه داشته باشیم و کمبود تولید سبب می شود تقاضا بیش از عرضه خواهد بود و این امر افزایش قیمت را به همراه دارد.
با توجه به اینکه درچند سال اخیر بحث افزایش کرایه حمل پیش آمده است خیلی توجیه ندارد که بتوانید سیمان را از استان های دیگر تامین کنید و این هزینه حمل باعث افزایش قیمت می شود برخی ادعا دارند که اگر سیمان گلستان نباشد مشکلی پیش نخواهد آمد و از استان های همجوار نیاز استان را تامین می کنیم باید بدانند که با توجه به افزایش کرایه حمل قیمت تمام شده سیمان در صورت واردات از استان های دیگر برای گلستانی ها بسیار گران تمام خواهد شد.
سوخت جایگزین چه مشکلاتی دارد؟
یکی از مشکلاتی که دارد بحث قیمت تمام شده این سوخت است، ما به اندازه قیمت فرآورده و حتی بیشتر از آن هزینه حمل می دهیم که این سوخت را تامین کنیم و باعث ضرر و زیان کارخانه می شود. سال گذشته شرکت گاز برای تامین سوخت جایگزین یک مقداری کمک کرد اما امسال هیچ گونه کمک و حمایت از این شرکت را نداشته ایم.
از سوم آذر گاز کارخانه برای تولید قطع شد و تنها برای موارد شخصی و پخت و پز از گاز استفاده داریم و متاسفانه ۱۵ روز نیز تعطیلی کارخانه را داشته ایم و در حال حاضر نیز برای تولید کارخانه به جای گاز از سوخت جایگزین نفت کوره استفاده می کنیم.
حمایت مسئولین از تولید کنندگان در چه حدی است؟
زمانی که واگذاری یک معدن چهار سال در یک استان طول می کشد می توانید تشخیص دهید که حمایت و همراهی مسئولین از من تولید کننده به چه صورت است. گاز کارخانه گلستان قطع است اما گاز کارخانه سیمان مازندران که به هر حال رقیب ما محسوب می شود تا ۳۰ دی وصل بوده است.
متاسفانه آنجور که باید از این صنعت در گلستان حمایت نمی کنند، البته برخی از مسئولین مانند صنعت و معدن و تجارت همراهی خوبی با ما داشته است ولی یک سری مسائل در این استان است که باعث می شود فضای همراهی برای تولید کنندگان وجود نداشته باشد و فضای استان فضای تولید صنعتی نیست، تلاش می شود، شعارهای زیادی داده می شود اما در عمل این تولید کننده است که با کوهی از مشکلات مواجه است.
اگر همراهی مسئولان وجود داشت باید تاکنون واگذاری معدن به کارخانه انجام می شد اگر این معدن به کارخانه اضافه نشود خوراک کارخانه تامین نخواهد شد و این امر باعث می شود تنها کارخانه سیمان گلستان تعطیل خواهد شد. اگر این کارخانه تعطیل شود حدود ۴۰۰ نفر به طور مستقیم و بیش از ۲ هزار نفر نیز بطور غیر مستقیم بیکار خواهند شد و لطمه سنگینی به اقتصاد استان وارد خواهد آمد.
خواسته شما از مسئولین چیست؟
امیدواریم مسئولان به تسریع مسائل کمک کنند، بروکراسی ها را کمی کمتر کنند و با تسهیل قوانین موانع پیش روی تولید کنندگان را بردارند. در بحث قطعی گاز و برق متاسفانه اولین کارخانه ای که در استان گازش قطع می شود و آخرین کارخانه ای است که گاز و برق آن وصل می شود با اینکه ما تلاش کرده ایم در زمان پیک مصرف بیشترین همکاری را با این دو شرکت داشته ایم اما همیشه برای محدودیت ها اولین کارخانه ای هستیم که گاز و برق آن قطع می شود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;