علاقمندان خرید مسکن از ترکیه بخوانند

تاسیسات نیوز: با لحاظ این شرایط، آینده بازار مسکن ترکیه در دو سناریو قابل پیش بینی است. در سناریوی اول، چنانچه کلید حل مساله تورم مسکن در دولت بعدی پیدا شود و به بیان ساده، علت تورم مسکن و تورم اجاره بالا درست تشخیص داده شود، شرایط هم برای کاهش هزینه‌‌‌ تامین مسکن و هم برای توقف روند سقوط ارزش لیر به وجود می آید.
در این صورت، از یکسو بخشی از هیجان خرید خارجی ملک کاهش پیدا می کند و سهم این خریدها از چهار ‌درصد به سمت یک درصد کل معاملات مسکن ترکیه شروع به حرکت کاهشی می کند و از سوی دیگر، مشکل مسکن در این کشور برای شهروندان ترک به سمت حل شدن خواهد رفت. اما در سناریوی دوم، ‌‌‌همین شرایط دو سه سال اخیر می تواند ادامه پیدا کند. اما اوضاع برای ایرانی های متقاضی سرمایه گذاری مسکن در ترکیه چگونه خواهد شد؟
بررسی ها در این باره نشان می دهد، تحت تاثیر کاهش ارزش ریال در برابر دلار، سقوط ارزش لیر و همچنین تورم مسکن ترکیه، سرمایه گذاران در یک سال اخیر توانسته اند عایدی قابل توجهی به دست بیاورند. در این یک سال، سرمایه خریداران ایرانی ملک در ترکیه بر اساس ارزش دلاری، بیش از سه برابر شده است. در چهار سال اخیر نیز این رقم ۲۷ برابر شده است. این در حالی است که تورم مسکن در کشورمان تا این حد نبوده است.
معنای این ارقام آن است که سیاستگذار اقتصادی در کشورمان باید برای جلوگیری از خروج سرمایه به سمت بازار املاک ترکیه، تدبیر کند و با مهار محرک های اقتصادی و غیراقتصادی که باعث این خروج شده است، بار دیگر شرایط سرمایه گذاری مولد در اقتصاد ایران را احیا کند.
مشخص است که خریداران خارجی در بازار مسکن ترکیه، در زمان خرید و حتی در زمان فروش ملک، مشمول هزینه هایی از جمله یکسری مالیات تحت عنوان مالیات خرید، مالیات تمبر، مالیات سالانه و مالیات بر عایدی سرمایه می شوند و آنطور که گفته می شود، فروش ملک به آن راحتی زمان خرید نیست. اما اوضاع در این سال ها به گونه ای بوده که باعث خروج سرمایه شده است.
حتی اگر عنوان شود خرید ۴۰۰ فقره واحد مسکونی از سوی ایرانی ها در ماه در کشور ترکیه، برای اقتصاد ایران رقمی نیست، باز هم این واقعیت مقابل آن مطرح می شود که اگر شرایط برای سرمایه گذاری در کشورمان به اندازه کافی مهیا باشد، نه تنها همین میزان خریدها در کشور همسایه کاهش پیدا می کند که حتی شرایط می تواند معکوس شود و سرمایه های خارجی وارد فعالیت های مولد در کشورمان شود. در غیر‌ این صورت، یک روز، دبی مقصد خرید ملکی ایرانی ها می شود، یک روز ترکیه، یک روز قبرس و…
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;