طلای ساخت و ساز در بازار ضایعات ساختمانی چیست؟

بعد از گذشت سال‌ها یا دهه‌ها، ساختمان‌ها تخریب شده و ماشین‌ها اوراق می‌شوند. ابزارهای قدیمی آهنی زنگ می‌زنند و دیگر قابل استفاده نیستند. به همین دلیل است که مانند تمام پسماندها و زباله‌هایی که در طول روز تولید می‌کنیم، ضایعات آهنی هم همه‌روزه در انبارهای ضایعاتی روی‌هم جمع می‌شوند.
به گزارش تاسیسات نیوز، این آهن‌ها، مانند زباله‌ها قابل بازیافت هستند که می‌توان دوباره آن‌ها را به چرخه صنعت بازگرداند. خریدار ضایعات آهن، معمولاً یک کارخانه یا کارگاه تولیدی است که می‌داند چگونه به این فلز کاربردی زندگی دوباره ببخشد.
آنچه در این مطلب می‌خوانیم، نگاهی است به خرید و فروش و بازیافت ضایعات آهنی و ساختمانی و بسترهای مناسب برای معاملات این چنینی.
ضایعات آهنی چه اهمیتی برای ما دارند؟
آهن‌ها جزو ضایعاتی هستند که فضای زیادی را اشغال می‌کنند و البته تجزیه آن‌ها مانند زباله‌های معمولی امکان‌پذیر نیست؛ بنابراین هزاران تُن آهن ضایعاتی یا به اصطلاح آهن قراضه روی‌هم در شهرهای مختلف تلنبار شده و منظره نه چندان زیبایی تولید می‌کنند. از طرف دیگر، برخی از آهن‌های ضایعاتی انواع مختلفی از آلیاژ دارند که این آلیاژها گاها سمی هستند. به همین دلیل است که این زباله‌های غول پیکر را نباید در محیط زیست به سادگی رها کرد. خوشبختانه همان طور که اشاره کردیم این زباله‌ها قابل بازیافت هستند. به علاوه، واسطه‌هایی در این میان وجود دارند که از خرید و فروش این ضایعات، کسب درآمد می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، خریدار ضایعات ساختمانی می‌تواند انواع ضایعات یک ساختمان از جمله آهن را خریداری کرده و بعد از جداسازی، آن‌ها را به کارخانه‌ها یا خریداران شخصی بفروشد.
در این میان برای چند دسته از افراد سود حاصل می‌شود. دسته اول صاحبان این ضایعات هستند که با یک تیر دو نشان می‌زنند: هم از شر آهن‌های اضافه راحت می‌شوند و هم کسب درآمد می‌کنند. دسته دوم کارخانه‌ها و تولیدکننده‌هایی هستند که آهن را به‌عنوان ماده اولیه در ساخت محصولات خود مورد استفاده قرار می‌دهند. طبیعی است که خرید آهن دست دوم با قیمت پایین‌تر، بخش بزرگی از هزینه‌های این تولیدکننده‌ها را حذف کرده و هزینه نهایی تمام‌شده برای محصولات به‌طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند. دسته سوم هم واسطه‌هایی هستند که به‌عنوان خریدار ضایعات فلزی و ساختمانی، بین دسته اول و دوم قرار گرفته و انجام معاملات را ممکن می‌کنند. این خریداران، زحمت حمل‌ونقل ضایعات و پیدا کردن کارخانه‌های خریدار ضایعات آهنی را از دوش شما بر می‌دارند و در این میان خودشان هم به میزان مشخصی از سود خواهند رسید. اما دسته دیگری از افراد هم وجود دارند که به‌طور پنهان از پروسه بازیافت آهن سود می‌برند. این افراد کسانی هستند که محصولات آهنی تولید شده از آهن ضایعاتی را می‌خرند. از آنجایی که تولیدکننده‌ها هزینه تولید محصول را به دلیل استفاده از آهن دست دوم کاهش می‌دهند، محصولات با قیمت مناسب‌تری به دست مصرف‌کننده‌ها خواهند رسید.
آیا قیمت ضایعات آهن بالا است؟
ضایعات آهن ارزش کاربردی بسیار بالایی دارند؛ اما اینکه از نظر قیمت آن‌ها را هم رده با فلزات ارزشمندی مثل طلا و نقره قرار دهیم، اشتباه است. آهن به صورت کیلویی به فروش می‌رسد و قیمت آن مانند قیمت طلا و ارز، به صورت روزانه در وب‌سایت‌های مرجع و معتبر در اختیار عموم قرار می‌گیرد. معمولاً زمانی که سایر فلزات ارزشمند افزایش قیمت داشته باشند، درصد اندکی هم قیمت آهن و آهن ضایعاتی افزایش پیدا می‌کند. نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که ضایعات آهنی قیمت‌های متفاوتی دارند. مثلاً نوع آلیاژی که در آن‌ها به کار رفته است، می‌تواند قیمتشان را تحت تأثیر قرار دهد. یا مثلاً آهن از قبل پرس شده باشد یا خیر، در قیمت آن بی‌تأثیر نیست. به‌طورکلی، می‌توانید قیمت آهن ضایعاتی را به صورت کیلویی در وب‌سایت‌های اطلاع‌رسانی پیدا کرده و سپس قیمت دقیق آهن خود را از یک یا چند خریدار آهن ضایعاتی بپرسید. به این ترتیب می‌توانید از یک قیمت کلی، به قیمت‌های جزئی و دقیق‌تر برسید.
خریدار ضایعات آهن چه کسانی هستند؟
اگر آهن ضایعاتی در حجم بالا دارید و با این حوزه چندان آشنا نیستید، ممکن است به سختی بتوانید یک خریدار ضایعات فلزی یا خریدار ضایعات ساختمانی پیدا کنید که جنس شما را به قیمت مناسب بخرد. اما همان طور که اشاره شد، افراد زیادی در این زمینه فعال بوده و در تمام شهرها آهن ضایعاتی را به نرخ روز خریداری می‌کنند. این افراد ممکن است واسطه بوده یا دارای کارگاه و کارخانه تولیدی باشند. در هر صورت ساده‌ترین راه برای دسترسی به یک خریدار آهن ضایعاتی، استفاده از بستر اینترنت است.
هزاران آگهی مربوط به خرید آهن و سایر ضایعات در این وب‌سایت وجود دارد. این خریداران در شهرهای مختلف ایران فعال هستند و شماره تماس آن‌ها نیز موجود است. بنابراین کافی است که خریدار ضایعات ساختمانی یا خریدار ضایعات آهن مدنظرتان را انتخاب کرده و با او تماس بگیرید. مزیت این روش این است که می‌توانید در سرمای زمستان یا گرمای تابستان در منزل خود نشسته و بدون تردد در شهر و تحمل ترافیک و آلودگی هوا، با چندین خریدار صحبت کرده و بالاترین قیمت را برای فروش ضایعات خود انتخاب کنید.
ضایعات ساختمانی هم مهم هستند
ضایعات ساختمانی که آهن هم جزو آن‌ها است، اهمیت بالایی دارند. هر نوع متریالی که در ساخت ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌تواند بعداً دوباره بازیافت شده و به چرخ ساخت‌وساز بازگردد. آهن، مس، آلومینیوم، خاک، نخاله، بلوک، آجر، میلگرد و … جزو مواردی هستند که یک خریدار ضایعات ساختمانی به دنبال آن‌ها است. نرخ هر کدام از این ضایعات هم معمولاً به نرخ روز محاسبه می‌شود؛ اما باز هم برخی از خریداران قیمت‌های بهتری عرضه می‌کنند که بهتر است با کمی صبر و حوصله، بالاترین قیمت را پیدا کنید.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;