طرح های بهینه سازی مصرف سوخت

به گزارش تاسیسات نیوز و به نقل از انجمن احتراق ایران طرح هایی با ارزش 34 میلیارد دلار در زمینه های مختلف بهینه سازی مصرف انرژی ارائه شد.

مديرعامل شرکت بهينه‌سازي مصرف سوخت نصرت‌اله سيفي با بيان اينکه در اين زمينه تاکنون حدود 17 طرح تعريف شده است، ادامه داد: از اين ميان، چهار طرح براي تصويب به شوراي اقتصاد ارائه شده است و پيش‌بيني مي‌شود سه طرح ديگر نيز طي هفته آينده به اين شورا ارسال شود.

کاهش 30 تا 35 درصدي اتلاف انرژي در موتورخانه‌ها 
مديرعامل شرکت بهينه‌سازي مصرف سوخت به طرح ارتقاي کارايي موتورخانه‌هاي ساختمان‌هاي اداري و مسکوني اشاره کرد و گفت: پس از مدت‌ها اجراي آزمايشي اين طرح در پنج هزار موتورخانه در سطح کشور، اين نتيجه حاصل شد که انرژي بسياري در موتورخانه‌ها تلف مي‌شود و از اين رو، ارتقاي کارايي موتورخانه‌ها در دستور کار قرار گرفت. 
وي گفت: مطالعات ما نشان مي‌دهد با توجه به اينکه موتورخانه، قلب توزيع انرژي در ساختمان است، مي‌توان با استفاه از راهکارهايي نظير، عايق کاري، تنظيم مشعل، کنترل هوشمند و استفاده از رسوب‌زداهاي غيرشيميايي و بهينه، تلفات انرژي در موتورخانه‌ها را بين 30 تا 35 درصد کاهش داد. 
سيفي افزود: به اين ترتيب در طرح ارتقاي کارايي موتورخانه‌ها مقرر شده است به ازاي هر مترمکعب کاهش مصرف انرژي که از محل اصلاح عملکرد در موتورخانه ساختمان حاصل شده باشد، 500 تومان پرداخت شود. 
به گفته وي، براي اجرايي شدن اين طرح، شرکت‌هاي گاز استاني نسبت به شناسايي شرکت‌هاي  سرمايه‌گذار در اين زمينه اقدام مي‌کنند و پس از اجرايي شدن طرح نيز، بازرسي و نظارت کافي بر روند اجرا اعمال مي‌شود. 
سيفي با بيان اينکه به واسطه اجراي اين طرح، شرکت‌هاي خدمات انرژي به عنوان  سرمايه‌گذار، صاحبان موتورخانه‌ها به عنوان ذينفعان از کاهش مصرف انرژي، دولت و محيط زيست منتفع مي‌شوند، ادامه داد: بحث زيست محيطي اين طرح بسيار داراي اهميت است، چراکه به عنوان مثال، اگرچه تنظيم مشعل 10 تا 15 درصد از اتلاف انرژي جلوگيري مي‌کند، اما بيش از 90 درصد در کاهش آلايندگي زيست محيطي تاثيرگذار است. 
وي اعتبار برآورد شده براي اجراي اين طرح را 2 ميليارد دلار اعلام و تصريح کرد: مدت زمان پيش‌بيني شده براي اين طرح نيز سه سال و نيم تا چهار سال است.

راندمان بخاري‌هاي توليدي در کشور به 90 درصد افزايش مي‌يابد 
مديرعامل شرکت بهينه‌سازي مصرف سوخت، به طرح ديگري مرتبط با کمک به توليد بخاري‌هاي گازسوز دودکش دار با گريد بالا اشاره کرد و گفت: متاسفانه توليدات فعلي کشور در اين حوزه بسيار ضعيف است و بخاري‌ها با راندمان حداکثر 60 درصد و گريدهاي G و پايين تر از آن توليد مي‌شود. 
سيفي گفت: از طرفي توليد محصول با گريد B، با توجه به قيمت محصول براي توليدکنندگان جذابيتي ندارد و اگرچه برخي توليدکنندگان به تازگي به توليد بخاري‌هايي با گريدهاي بالاتر روي آورده‌اند، اما اين امر عموميت ندارد. 
وي تصريح کرد: در اين طرح با دعوت از توليدکنندگان بخاري در داخل کشور که سالانه در حدود يک ميليون و 300 هزار بخاري توليد مي‌کنند، روش‌هاي ممکن براي افزايش راندمان بخاري‌ها تا 90 درصد بررسي شده است و در صورت اجرايي شدن طرح، اقدامات مقتضي انجام مي‌شود.

گام محکم وزارت نفت در مسير توسعه حمل و نقل ريلي 
اين مقام مسئول با اشاره به توافق‌هاي وزارت نفت و شرکت راه‌آهن با هدف افزايش حمل بار و مسافر از طريق خطوط ريلي گفت: مصرف انرژي در حمل و نقل جاده‌اي، بين پنج تا هفت برابر حمل نقل ريلي است و به اين ترتيب اگر بتوانيم حمل و نقل ريلي را توسعه دهيم، صرفه‌جويي بزرگي در مصرف انرژي به دنبال دارد. 
سيفي گفت: پس از چند ماه بررسي و جلسه‌هاي مشترک بين وزارت نفت و راه‌آهن، مقرر شد در اين طرح به ازاي هر تن کيلومتر افزايش حمل بار توسط خطوط ريلي، معادل 30 سي سي گازوييل و به ازاي اضافه شدن هر نفر کيلومتر در حمل و نقل ريلي، 15 سي سي گازوييل سهميه به راه‌آهن تعلق گيرد. 
وي يادآور شد: اعتبار مورد نياز براي اين طرح، 10 ميليارد دلار برآورده شده است و پيش‌بيني مي‌شود اين طرح در بازه زماني 10 ساله انجام شود.

صرفه‌جويي 4.3 ميليارد ليتري در مصرف گازوئيل با جايگزيني اتوبوس‌هاي گازسوز 
مديرعامل شرکت بهينه‌سازي مصرف سوخت با اشاره به تفاهمنامه‌اي که چندي پيش بين وزراي نفت و کشور به امضا رسيد، عنوان کرد: بر اساس اين تفاهمنامه، اتحاديه اتوبوسراني از طريق معاونت امور زيربنايي وزارت کشور طرحي را ارائه داد که بر مبناي آن، 17 هزار اتوبوس درون شهري گازوئيل سوز با اتوبوس‌هاي گازسوز جايگزين مي‌شود. 
به گفته سيفي، مصرف گاز به جاي گازوييل علاوه بر آنکه کاهش هزينه‌ها را به دليل اختلاف قيمت بين اين دو سوخت به همراه دارد، تاثير بسزايي نيز در کاهش آلايندگي هوا خواهد داشت. 
وي با بيان اينکه اجرايي شدن اين طرح، منجر به صرفه‌جويي چهار ميليارد و 300 ميليون ليتري در مصرف نفت گاز مي‌شود، ادامه داد: همچنين به واسطه اجراي اين طرح، انتشار گازهاي گلخانه‌اي بالغ بر 4.5 ميليون تن کاهش مي‌يابد. 
سيفي يادآور شد: اعتبار اين طرح، بيش از يک ميليارد و 800 ميليون دلار برآورد شده است و در صورت تصويب در شوراي اقتصاد، با کمک اتحاديه اتوبوسراني اجرا مي‌شود.

تردد تاکسي‌ها و موتورسيکلت‌هاي برقي در شهر آغاز مي‌شود 
وي به طرح جايگزيني 140 هزار تاکسي فرسوده با تاکسي‌هاي برقي، هيبريدي و مصرف کننده سي ان جي اشاره و تصريح کرد: اگرچه خودروسازها تاکنون نتوانسته‌اند در بهبود توليدات خود و حرکت به سمت توليد خودروهاي هيبريدي و برقي، موفق باشند اما با توجه به برخي مذاکرات خودروسازها براي انتقال دانش فني خودروهاي برقي و يا افزايش ميزان پيمايش خودروهايي که از سوخت سي ان جي استفاده مي‌کنند، اميدواريم قابليت اجرايي شدن اين طرح در آِينده‌اي نزديک فراهم شود. 
سيفي همچنين از طرح جايگزيني 400 هزار موتورسيکلت برقي به جاي بنزيني خبر داد و گفت: موتورسيکلت‌هاي بنزيني، علاوه بر آلودگي صوتي، به دليل احتراق ناقص سوخت، تا چهار برابر خودروها آلايندگي ريست محيطي توليد مي‌کنند و به اين دليل، جايگزيني آن با موتورسيکلت‌هاي برقي الزامي است.

جلوگيري از تردد موتورسيکلت‌هاي بنزيني در آينده‌اي نزديک 
وي با بيان اينکه در صورت اجرايي شدن اين طرح، پس از مدتي از ورود موتورسيکلت‌هاي بنزيني به داخل شهر جلوگيري مي‌شود، گفت: در اين طرح که اعتبار آن 190 ميليون دلار پيش‌بيني شده است، به ازاي هر موتورسيکلت 300 دلار به سازنده پرداخت مي‌شود. 
اين مقام مسئول در ادامه، نقش مترو را در جابجايي مسافران و کاهش مصرف انرژي در حوزه حمل و نقل يادآور شد و گفت: به ازاي هر مسافري که از مترو استفاده مي‌کند، بخشي از مصرف سوخت‌هايي مانند گازوييل، بنزين يا سي ان جي کاهش مي‌يابد و مصرف برق، جاي آن را مي‌گيرد. 
سيفي توضيح داد: استفاده از برق، صرفه اقتصادي بيشتري دارد و بر اساس اين طرح، به ازاي افزايش هر مسافر در حمل و نقل مترو، مبلغي از سوي وزارت نفت پرداخت مي‌شود که هنوز اين رقم به طور دقيق نهايي نشده است. 
وي با بيان اينکه اين طرح در کلانشهرها پياده مي‌شود، اعتبار کلي طرح را 10 ميليارد دلار عنوان کرد و گفت: از اين ميان، 2 ميليارد دلار براي اجراي طرح در تهران اختصاص مي‌يابد. 
طرح نوسازي ناوگان باري سنگين و نوسازي ناوگان اتوبوس بين شهري  از ديگر طرح‌هاي مورد اشاره مديرعامل شرکت بهينه‌سازي مصرف سوخت بود که بر اساس اعلام وي، اعتبار طرح نوسازي ناوگان باري سنگين نيز حدود 2 ميليارد دلار برآورد شده است.

سيستم مصرف انرژي مرغداري‌ها و گلخانه‌هاي صنعتي اصلاح مي‌شود 
سيفي به 2 طرح صنعتي ديگر در حوزه اصلاح سيستم مصرف انرژي در مرغداري‌ها و گلخانه‌هاي صنعتي نيز اشاره کرد و گفت: به ازاي توليد هر کيلوگرم مرغ، 1.2 ليتر گازوييل مصرف مي‌شود که با بهينه‌سازي سيستم‌هاي مصرف انرژي مرغداري‌ها با اعتبار پيش‌بيني شده 380 ميليون دلار، مصرف گازوييل تا حدودي کاهش مي‌يابد.

برقي کردن 55 هزار حلقه چاه کشاورزي در کشور 
وي همچنين به طرح برقي کردن چاه‌هاي کشاورزي اشاره و تصريح کرد: در اين طرح، حدود 55 هزار حلقه چاه از مجموع بيش از 200 هزار حلقه چاه شناسنامه دار کشور براي برقي شدن مدنظر قرار دارند و اجراي اين طرح، علاوه بر صرفه‌جويي در مصرف نفت گاز، از آلوده شدن زمين‌هاي کشاورزي و عقيم شدن خاک که به دليل ريختن گازوييل بر روي زمين‌ها حادث مي‌شد، جلوگيري مي‌شود. 
مديرعامل شرکت بهينه‌سازي مصرف سوخت اعلام کرد: در بين طرح‌هاي تعريف شده، 2 طرح نيز به گازرساني مربوط مي‌شود که بر اساس يکي از اين طرح‌ها، شرکت ملي گاز ايران، جايگزيني سوخت گاز را به جاي گازوييل و مازوت در نيروگاه‌هاي استان سيستان و بلوچستان در دستور کار قرار مي‌دهد. 
سيفي گفت: اين طرح با اعتبار پيش‌بيني شده يک ميليارد و 400 ميليون دلار، اوايل مردادماه امسال براي تصويب به شوراي اقتصاد ارسال شده است.

جمعيت تحت پوشش گازرساني کشور به بيش از 95 درصد مي‌رسد 
وي طرح بعدي را گازرساني به روستاها و شهرهاي کوچک عنوان کرد و افزود: هم اکنون در برخي روستاها و شهرهاي کوچک از سوخت‌هايي مانند نفت سفيد، گازوييل و ال پي جي استفاده مي‌شود که با گازرساني به اين نقاط، حدود 2 ميليون انشعاب جديد گاز در کشور ايجاد مي‌شود و جمعيت تحت پوشش سيستم گازرساني از حدود 87 درصد کنوني به بيش از 95 درصد افزايش مي‌يابد. 
سيفي، اعتبار اين طرح را چهار ميليارد دلار اعلام کرد. 
اين مقام مسئول به طرح‌هاي ديگري از جمله، استفاده از ميکروCHPها (سيستم‌هاي توليد همزمان برق و حرارت)، طرح توسعه جايگاه‌هاي سي ان جي، عايق کاري جداره‌هاي غيرشفاف ساختمان‌ها و مواردي از اين دست اشاره و تصريح کرد: فرهنگ سازي براي اجراي هر يک اين طرح‌ها نيز مدنظر قرار دارد. 
وي تصريح کرد: اگرچه عامل قيمت، شرط لازم براي اصلاح مصرف انرژي است اما بايد پذيرفت اين شرط، شرط کافي نيست و در شرايطي مي‌توان امکان اصلاح الگوي مصرف را فراهم کرد که تکنولوژي‌هاي لازم در اين زمينه نيز فراهم شود. 
به گزارش شانا، بر اساس بند “ق” تبصره 2 قانون بودجه سال 93 کل کشور، وزارت نفت اجازه دارد با متقاضيان و  سرمايه‌گذاران بخش خصوصي و عمومي به روش بيع متقابل معادل 100 ميليارد دلار براي توسعه ميدان‌هاي نفت و گاز قرارداد منعقد کند و با توجه به مجوز وزارت نفت در اين بند قانوني، شرکت بهينه‌سازي مصرف سوخت با موافقت وزير نفت، اجازه دارد براي اجراي طرح‌هاي کاهش شدت انرژي در بخش‌هاي مختلف از جمله در بخش خانگي از اين منابع استفاده کند.


پایان خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;