طرح جمع‌آوری بخاری‌های راندمان پایین

مدیرعامل شرکت گاز استان همدان از مصرف بیش از دو میلیارد مترمکعب گاز در هفت ماهه امسال خبر داد و گفت: در هفت ماهه امسال دو میلیارد و ۱۷۸ میلیون و ۱۷۶ هزار مترمکعب گاز در استان همدان مصرف شده است.
به گزارش تاسیسات نیوز، مجید اللهیاری چهارشنبه ۱۷ آبان در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه میزان تولید گاز در کشور ۸۵۰ میلیون مترمکعب است، اظهار کرد: میزان مصرف گاز توسط بخش خانگی و تجاری ۶۸۰ میلیون مترمکعب بوده و چیزی حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب باقی می‌ماند که به بخش صنعت و سایر مصارف اختصاص می‌یابد بنابراین هر چه از مصرف بخش خانگی و تجاری کاسته شود به صنایع اضافه خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته زمستان سختی داشتیم، تصریح کرد: سال گذشته با وجود اینکه زمستان سختی داشتیم و کاهش دما و بردوت ماندگاری داشت اما با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته هیچ‌گونه مشکلی در سطح استان به وجود نیامد.
این مقام مسئول افزود: سال ۹۹ حدود ۶۰ درصد از گاز تولیدی صرف مصارف خانگی می‌شد که امروز هم این عدد پابرجاست این درحالیست که دو میلیون مشترک خانگی به مصرف‌کنندگان گاز استان اضافه شده است.
اللهیاری با بیان اینکه ۳۷۲ نیروگاه در سراسر کشور وجود دارد که از گازطبیعی استفاده می‌کنند، ادامه داد: ۱۳۰ هزار واحد صنعتی مصرف‌کننده گاز در سال ۱۴۰۱ به ۱۵۱ هزار واحد رسیده است.
مدیرعامل شرکت گاز استان همدان اظهار کرد: در سال ۹۲، ۱۴۵ میلیون مترمکعب گاز در کشور توزیع می‌شد که این عدد در سال ۱۴۰۱ به ۲۳۰ میلیون مترمکعب رسیده است.
وی با اشاره به اینکه سهم استان همدان از گاز کشور در سال ۱۴۰۱ چهار میلیارد مترمکعب بوده است، اضافه کرد: این میزان ۱۹ درصد از کل گاز خطوط منطقه ۷ عملیات گاز کشور را شامل می‌شود.
اللهیاری با اشاره به پنج گروه مصرف‌کننده گاز در استان همدان، بیان کرد: صنایع بزرگ از جمله نیروگاه و پتروشیمی ۷۰ درصد، صنایع جزئی سه درصد، صنایع عمده کوچک ۱۱ درصد، مشترکان عمومی یک درصد و مشترکان خانگی ۱۵ درصد از گاز استان را مصرف می‌کنند. البته مصارف گاز در فصول سرد سال شش برابر می‌شود.
وی با بیان اینکه در سال گذشته شرکت ملی گاز ایران قدم‌هایی را در راستای بهینه‌سازی مصرف گاز برداشت، یادآور شد: شرکت ملی گاز با اصلاح در موتورخانه‌های مشترکان گاز در بخش‌های مختلف صنعت، ادارات و خانگی بهینه‌سازی مصرف گاز را در دستور کار قرار داد که ۷۰۰ متقاضی ثبت نام و اصلاح موتورخانه آنها پیگیری شد.
مدیرعامل شرکت گاز استان همدان افزود: در سال ۱۴۰۲ نیز تقریباً تمام قسمت‌های موتورخانه را با درخواست متقاضیان بدون دریافت هزینه اصلاح می‌کند که مشترکان متقاضی می‌توانند برای این موضوع ثبت‌نام کنند.
اللهیاری با اشاره به طرح جمع‌آوری بخاری‌های راندمان پایین توسط شرکت گاز، اظهار کرد: از سال گذشته شرکت ملی گاز چهار میلیون بخاری راندمان پایین را جمع‌آوری کرده و بخاری‌های راندمان بالا را تحویل مشترکان داده است.
وی گفت: در استان همدان نیز ۲۰۰۰ بخاری راندمان بالا در سال گذشته به مشترکانی که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) بودند، تحویل داده شد و برای سایر مشترکان نیز انجام خواهد شد.
این مقام مسئول درباره گازرسانی به روستاهای استان همدان، تأکید کرد: در استان همدان با گازرسانی به ۱۰۵۰ روستای استان، خدمات‌رسانی به روستاها به پایان رسیده و روستاهای باقی‌مانده که چیزی در حدود ۲۰ روستاست، عملاً با الگوهای تعریفی شرکت ملی گاز همخوانی ندارد و در واقع سکونتگاه رسمی و دائمی نیستند و یا ۱۰ تا ۱۲ خانوار دارند.
مدیرعامل شرکت گاز استان همدان با بیان اینکه ازسال ۹۷ به بعد به طور میانگین سالانه ۱۵ تا ۱۸ هزار مشترک جدید به مشترکان گاز استان اضافه شده است، اظهار کرد: امسال سه روستای استان با وجود اینکه شرایط گازرسانی را نداشتند و به علت اینکه در کنار واحدهای تولیدی بودند، گازرسانی شدند و سال گذشته نیز چهار روستا به این ترتیب گازرسانی شد.
اللهیاری درپاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره واگذاری انشعاب به ساخت‌وسازهای غیرمجاز در استان، یادآور شد: براساس مصوبه ماده ۴ قانون ۱۶ هزار واحد ساخت‌وسازی غیرمجاز استان همدان که عمدتاً در حاشیه شهرها هستند، گازرسانی شده است.
وی با اشاره به اینکه براساس این قانون باید بعد از سه سال این ساخت‌وسازها تعیین تکلیف شده و به شرکت گاز ابلاغ می‌شد، افزود: این مشترکان به مرور از اشتراک موقت به اشتراک دائم تبدیل شدند.
این مقام مسئول با بیان اینکه در سال گذشته یک میلیارد و ۷۶۰ میلیون مترمکعب گاز در استان همدان مصرف شده که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ رشد ۷.۱ درصدی داشته است، خاطرنشان کرد: در سال گذشته یک میلیارد و ۵۴۴ میلیون مترمکعب گاز در بخش خانگی و تجاری استان همدان مصرف شده است که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ رشد ۱۰.۳ درصدی دارد.
اللهیاری درباره پایش مصرف گاز در ادارات استان همدان، تأکید کرد: براساس قوانین با شروع فصل سرد پایش مصرف گاز در ادارات استان همدان آغاز می‌شود و امسال هم به طور قطع این پایش انجام خواهد شد.
مدیرعامل شرکت گاز استان همدان در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره میزان مصرف گاز در نیروگاه شهید مفتح و برنامه مصرف این نیروگاه در فصل زمستان، اظهار کرد: ظرفیت مصرف نیروگاه شهیدمفتح ۶.۵ میلیون مترمکعب در روز است که مصرف گاز در فصل زمستان به تراز گاز برمی‌گردد.
وی گفت: مصرف نیروگاه شهید مفتح تا روز گذشته ۴.۵ میلیون مترمکعب بوده است و اگر در فصل زمستان نتوانیم گازرسانی کنیم سوخت دیگری داده می‌شود که برق مصرفی هم دچار مشکل نشود.
اللهیاری با بیان اینکه میزان مصرف CNGهای استان ۵۰۰ هزار مترمکعب در روز است، درباره مصرف گاز در بخش صنایع، افزود: هفت تا ۱۰ درصد از مصرف گاز است.
این مقام مسئول با اشاره به گازرسانی به پروژه‌های مسکن ملی، تصریح کرد: کار طراحی شده و با پیشرفت ۳۰ درصدی مسکن ما هم کار را شروع خواهیم کرد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;