طرح توخالی مالیات بر خانه های خالی

 تاسیسات نیوز، صدیقه بهزادپور: اجرای طرح مالیات بر خانه های خالی از مدت ها پیش تصویب شده و مسئولان اجرایی در صدد عملیاتی ساختن آن بوده اند. این در حالی است که حتی اصلی ترین پیش نیاز این طرح یعنی راه اندازی سامانه ای جامع و کامل برای اجرای آن هنوز به طور جامعه و بدون اختلال نهایی نشده است و همچنان در تب و تاب فقدان تعاملات سازمان امور مالیاتی و وزارت مسکن به سر می برد.
مدتی است که بحث مالیات بر خانه‌های خالی به‌صورت جدی پیگیری می‌شود و باید بگوییم این اقدام فضایی را ایجاد می‌کند که اثر واقعی در پی نخواهد داشت و خانه‌های خالی عمدتاً لوکس بوده و عموم مردم متقاضی خرید مسکن توانایی خرید آن‌ها را ندارند برای همین این اقدام نه‌تنها اثر واقعی روی بازار نخواهد داشت، بلکه اثر منفی دارد و بخش تولید مسکن را محدود خواهد کرد. با اجرای مالیات بر خانه‌های خالی تولیدکننده مسکن احتیاط کرده و برای ساخت مسکن اقدامی نخواهد کرد و این مکث تولیدکنندگان روی عرضه مسکن تأثیرگذار خواهد بود، این اقدام به‌جای حمایت برای عرضه بیشتر ناخواسته موجب اثر منفی روی عرضه مسکن خواهد شد.
این قانون در سال ۱۳۹۴ با اعمال یک ماده اصلاحیه در قانون مالیات های مستقیم، اجرایی شد و بر اساس آن هر خانه ای که بیشتر از یک سال خالی بماند مشمول درصدی از نرخ مالیات اجاره بها می شوند. اما این طرح در همان مرحله نخست و شناسایی واحد های خالی مسکونی متوقف شد، چرا که نه بازوی اجرایی و نه سامانه ای قوی برای ثبت اطلاعات مالکانی که دراین طرح به طور خوداظهاری شرکت کرده بودند وجود داشت. علاوه بر آن نبود تعامل کافی فی مابین وزارت راه و شهرسازی و سازمان امور مالیات مانع از به جریان افتادن پرونده های لازم در این خصوص می شد.
از سوی دیگر تفاوت شرایط بازار مسکن در شهرهای مختلف ایران با یکدیگر امکان اجرای این طرح و تخصیص رقم مالیاتی ثابت در شهرهای مختلف را امکان پذیر نمی ساخت همچنین از طرفی دیگر خرید مسکن توسط متقاضیان به عنوان یک کالای سرمایه ای و نه نیاز، معضلی است که تا کنون به آن مالیاتی تعلق نمی گرفت این در حالی است که معادلات کلانی در این حوزه در بازار اقتصاد کشور رخ می دهد که با سودهای گزافی همراه بوده و از این رو می توان این مقوله را در دایره فرارهای مالیاتی نیز بررسی کرد.
 پایتخت رکورددار خانه های خالی در کشور است و سرمایه‌گذاران با توجه به شرایط بازار علاقه دارند در تهران اقدام به خرید واحدهای مسکونی و سرمایه گذاری دراین خصوص کنند و سپس با  قیمت‌های مطلوب آن را بفروشند و برخی از آن‌ها با متراژ بالا هستند که افراد معمولی با درآمد متوسط توانایی خرید ندارند و صاحبان آن به دنبال مشتری خاص هستند. در حالت کلی ۲ نکته را باید رعایت کنیم جای بورس املاک و مستغلات در کشور خالی بود که امروزه مطرح‌ شده است و این امر وضعیت شفاف‌تری نسبت به مسکن در اذهان سرمایه‌گذاران ایجاد خواهد کرد.
یک راهکار میان‌مدت و بلندمدت نیز وجود دارد و آن این است که دولت نباید ساخت انبوه مسکن مانند پروژه مسکن مهر را تعطیل می‌کرد، تعطیلی انبوه‌سازی و تعلل در تحویل واحدهای مسکن مهر در این بازار تأثیرگذار بود. انگیزه‌های سوداگری در بازار مسکن و هجوم به این بازار مزید بر علت شده و این بازار را تحت‌فشار قرار داده است، افزایش بیش از وضعیت کنونی به ورود دولت در این بازار بستگی دارد اگر دولت نخواهد برای کنترل بازار مسکن ورود پیدا کند و نتواند انتظارات را مدیریت کند بر اساس تجربیات روند افزایش قیمت ادامه پیدا خواهد کرد. نقش دولت در این میان بسیار مهم است چون سکوت و برخورد انفعالی دولت تأثیر سوء بر این بازار خواهد داشت.
طرحی خوب بر بستری نامعلوم
مالیات بر واحدهای ساخته‌شده خالی از سکنه در عرضه این واحدها مؤثر خواهد بود در تهران مسکن خالی زیادی وجود دارد و سرمایه‌گذاران با توجه به شرایط بازار علاقه دارند در قیمت‌های مطلوب آن را بفروشند و برخی از آن‌ها با متراژ بالا هستند که افراد معمولی با درآمد متوسط توانایی خرید ندارند و صاحبان آن به دنبال مشتری خاص هستند که در حالت کلی ۲ نکته را باید رعایت کنیم جای بورس املاک و مستغلات در کشور خالی بود که امروزه مطرح‌ شده است و این امر وضعیت شفاف‌تری نسبت به مسکن در اذهان سرمایه‌گذاران ایجاد خواهد کرد.
انگیزه‌های سوداگری در بازار مسکن و هجوم به این بازار مزید بر علت شده و این بازار را تحت‌فشار قرار داده است و افزایش بیش از وضعیت کنونی به ورود دولت در این بازار بستگی دارد اگر دولت نخواهد برای کنترل بازار مسکن ورود پیدا کند و نتواند انتظارات را مدیریت کند بر اساس تجربیات روند افزایش قیمت ادامه پیدا خواهد کرد و نقش دولت در این میان بسیار مهم است .
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;