طرح تعمیم ترسیب کربن

به گزارش تاسیسات نیوز، مدیر یک طرح ملی خبر از خشکسالی داده است و عنوان کرده است که زنگ خطر بیابانی شدن 7 میلیون هکتار زمین به صدا در آمده است.

 

 

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و مدیر «طرح ملی ترسیب کربن» در حاشیه گردهمایی کشوری طرح بین‌المللی مدیریت مشارکتی منابع طبیعی و توسعه روستایی «طرح تعمیم ترسیب کربن» در مشهد گفت: در خراسان رضوي بارندگی از متوسط کشوری کمتر است و به همین سبب پدیده بیابانی و کانون‌های بحرانی متعددی وجود دارد.

 

زنگ خطر


وی از وجود حدود هفت میلیون هکتار زمین بحرانی بیابانی در کشور خبر داد.


عباس کارگر با بیان اینکه نباید بگذاریم منابع آبی و خاکی کشور از بین برود، اظهار داشت: طرح ترسیب کربن(در خصوص مسایل منابع طبیعی است) در هر استانی نسخه خاص خود را دارد.

 

 

وی در بحث بیابان‌زدایی، ایران را دارای رتبه نخست در منطقه ذکر کرد و افزود: در ایران با توجه به بارندگی کم، بیش از 5/2 میلیون هکتار جنگل دست کاشت داریم و حدود هفت میلیون هکتار عملیات بیابان‌زدایی انجام شده است.

 

به گفته وی، هم اکنون برای حدود هفت میلیون هکتار زمین کشور، خطر تشکیل بیابان وجود دارد.


وی با تأکید بر مدیریت کانون‌های بحران، اظهار داشت: خوزستان به سبب وجود گرد و غبار یکی از کانون‌های بحران است که دولت بیش از 100 میلیارد تومان در قالب طرح پنج ساله به این استان اعتبار داده است.

 

 

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه جهان با یک نگرانی و چالش بزرگ به نام بیابانزایی همراه است، گفت: بیش از 180 کشور با مشکلاتی مانند کمبود آب شیرین روبه‌رو هستند.

 

 

مهندس کارگر با اشاره به مجاورت خراسان رضوي با کویر قره قوم و افغانستان؛ احیای پوشش، جلوگیری از بیابانی شدن استان و حفظ منابع آب در این منطقه را ضروری خواند و اظهار داشت: در این راستا از سال 92 با آغاز طرح مشارکتی توسعه روستایی در قاسم آباد بجستان به مساحت 200 هزار هکتار اقدام‌های بسیار خوبی صورت گرفت.

 

 

وی تصریح کرد: اگرچه این کار از خراسان جنوبی و در منطقه حسین‌آباد سربیشه آغاز شد و بیش از یک دهه به طول انجامید، اما در دو سال اخیر در منطقه خراسان رضوي و به تبعیت از تجربیات خراسان جنوبی، عملیات اجرایی پروژه ترسیب کربن پیشرفت داشته است.

 

 

مدیر طرح ملی ترسیب کربن افزود: براساس آمارها در اجرای این طرح گروه‌های توسعه، صندوق‌های خرد، سرمایه‌گذاری مردمی و اقدام‌هایی مانند ایجاد بندهای خاکی و احیای اراضی صورت گرفت که این مسأله نویدبخش آینده‌ای بسیار روشن در عرصه منابع طبیعی است.

 

اجرای پروژه در 20 استان


وی در پاسخ به پرسش قدس درباره میزان موفقیت طرح ترسیب کربن در کشور گفت: هم اکنون این طرح در 20 استان اجرا و به عنوان طرحی موفق مطرح شده که مورد تأیید فائو و دفتر عمرانی سازمان ملل متحد است و به عنوان پروژه‌ای جهانی در حال رصد و اجراست.

 

 

کارگر با بیان اینکه براساس تأکیدات رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور این طرح باید در سراسر کشور اجرا شود، اظهار داشت: براساس پیشنهاد فائو این طرح در همه کشورهای منطقه قابل گسترش و اجراست.

 

 

کارگر همچنین در پاسخ به این پرسش درباره بودجه دولتی اجرای این طرح گسترده اظهار داشت: در این طرح بهترین و مهم‌ترین پشتوانه، مردم هستند.

 

جلوگیری از بیابانی شدن کشور


کارگر در پاسخ به اینکه اجرای طرح ملی ترسیب کربن چه میزان از بیابانزایی در کشور جلوگیری کرده است، گفت: با توجه به اهمیت مسأله، سازمان جنگل‌ها و مراتع و وزارت جهاد كشاورزي به تنهایی نمی‌توانند در این عرصه اقدام کنند و این کار نیازمند انسجام ملی است که در حال شکل گیری است و اکنون مردم و تمام دستگاه‌ها پای کار آمده‌اند که نوعی جهاد است.

 

جزئیات طرح ترسیب کربن


مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوي نیز در این گردهمایی با اعلام جزئیات اجرای طرح ترسیب کربن در این استان و منطقه بجستان تصریح کرد: اصل طرح ترسیب کربن توانمندسازی اقتصادی و معیشتی روستاها و خانوارهای روستایی برای کاهش نیاز آن‌ها به عرصه منابع طبیعی است تا در این خصوص به طبیعت نیز فرصتی برای تجدید حیات گیاهی داده شود.

 

 

مهندس هادی باقری افزود: در این طرح گیاهان با استفاده از پدیده فتوسنتز، انرژی خورشید و گاز کربنیک مورد نیاز را دریافت کرده و به احیای خود برای تولید میوه یا محصول می‌پردازند که این یک اقدام حیاتی برای طبیعت است.

 

 

 

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اهداف این طرح ایجاد مشاغل دیگر در کنار دامداری است تا از این طریق فرصت بیشتری برای بازسازی طبیعت داده شود که این نوعی کمک به بحث حفظ منابع طبیعی و توسعه آن محسوب می‌شود.

 

 

باقری افزود: با اجرای طرح ترسیب کربن در سال 93 در بجستان، 600 هکتار از اراضی این منطقه نهالکاری شد و در سال 94 نیز برای اجرای پروژه مذکور 800 میلیون تومان اعتبار به دو منطقه بجستان و سبزوار اختصاص یافته و افزون بر آن 220 میلیون تومان اعتبار ملی برای بجستان در نظر گرفته شده است.

 

تهیه سند بیابان زدایی در خراسان رضوي


وی افزود: هم اکنون سند برنامه بیابان زدایی در خراسان رضوي تهیه و به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برای پیگیری ارسال شده است.

 

 

باقری تصریح کرد: در حوزه بیابان زدایی مرزهای استان نیز تفاهمنامه‌های خوبی با دیگر دستگاه‌ها امضا شده و طرح مدیریت منابع طبیعی در استان با جدیت دنبال می‌شود.

 

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوي همچنین با تأکید بر اینکه کاهش گازهای گلخانه‌ای، احیای مناطق تخریب شده، بهبود شاخص‌های توسعه انسانی و توانمندسازی گروه‌های توسعه، عملیات احیای مراتع، جنگل‌ها، احیای بیابان و آبخیزداری و حفاظت از آن‌ها مهم‌ترین اهداف طرح ترسیب کربن است، گفت: اعتبارات دولتی برای اجرای طرح ترسیب کربن کافی نیست.

 

 

وی افزود: درصددیم برای توسعه طرح و اجرای آن بخشی از تسهیلات لازم را از طریق تشکیل صندوق توسعه منابع طبیعی تأمین کنیم و از سویی بتوانیم این طرح را در سایر شهرستان‌های استان نیز اجرایی کنیم.






انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;