شرایط ثبت نام متقاضیان مسکن اقدام ملی مشخص شد

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه پرونده مسکن مهر تا پایان امسال بسته می شود گفت:واحدهای دارای مشکلات حقوقی در پروژه مسکن مهر در حال رسیدگی و روزانه تعداد این پروژه ها در حال کاهش است و سال آینده نیز واحدهای دارای مشکلات حقوقی نیز حل می شود.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، علی نبیان معاون وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران گفت: تلاش می‌شود تا پرونده مسکن مهر تا پایان امسال بسته شود و واحدهایی که دارای مشکلات حقوقی هستند و هر روز در مراکز قضایی تعداد پرونده‌های آنها در حال کاهش است سال آینده به اتمام می رسد.
او درباره مزیت‌های طرح اقدام ملی نسبت به طرح مسکن مهر و شرایط متقاضیان برای ثبت نام در این طرح گفت: مزیت طرح اقدام ملی که قرار است ۴۰۰ هزار مسکن تولید شود این است که خدمات زیربنایی آن آماده است.
نبیان ادامه داد: شرایط ثبت نام اینگونه است که نباید فرم «ج» متقاضیان  قرمز باشد و نباید از تسهیلات دولتی استفاده کرده باشند.
او میزان واحدهای فاقد متقاضی مسکن مهر در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر را ۳۵ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی دانست و گفت: یک میلیون و ۱۹۰ هزار و ۲۱۵ واحد مسکن مهر در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر احداث شد که ۳۵ هزار و ۲۰۰ واحد فاقد متقاضی هستند.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: تا کنون یک میلیون و ۱۹ هزار و ۶۱۷ در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر افتتاح شده است و ۲۰ هزار و ۲۹۹ واحد آماده افتتاح است و باقیمانده واحدها تا سال آینده تلاش می کنیم مشکلات حقوقی آنها را حل و به برخی ارگانها و سازمانها مثل کمیته امداد و یا نیروهای مسلح واگذار شوند.
* موافقت بانک مسکن با اتصال صندوق یکم به طرح اقدام ملی
نبیان درباره این که آیا بانک مسکن با اتصال صندوق پس انداز مسکن یکم با طرح اقدام ملی تولید مسکن مخالفت کرده یا از آن استقبال می‌کند،گفت: جلساتی با مدیر عامل بانک مسکن در خصوص شیفت و اتصال صندوق پس انداز یکم به طرح اقدام ملی تولید مسکن برگزار شده و این بانک موافق این برنامه است.
مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن ادامه داد:این برنامه بزودی طبق یک تفاهمنامه ای که با بانک مسکن انجام می شود اجرایی خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص رای دادگاه مبنی بر قلع و قمع کردن زمین ۳۰۰۰ متری سعادت آباد گفت: به هر حال حکم قضایی صادر شده و باید اجرا شود اگر تضییعی از حقوق دولتی صورت گرفته ما باید برگردانیم. اما موقعی که حکم قضایی صادر می شود مکلف هستیم که حکم قضایی را اجرا کنیم.
او با اشاره به رسالت سازمان ملی زمین و مسکن در طرح اقدام ملی گفت: از مجموع سالی ۱۵۵ هزار هکتار زمین که در اختیار این سازمان در محدوده‌های شهری است، ۳۶ هزار هکتار آن کاربری مسکونی دارد.
وی افزود:رسالت سازمان ملی زمین و مسکن در موضوع خانه‌دار کردن مردم، آماده کردن و واگذاری مسکن‌های مهر واقع در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر و واگذاری زمین برای طرح اقدام ملی است.
نبیان افزود: در موضوع طرح اقدام ملی نیز زمین‌هایی که در اختیار این سازمان بوده است به دستگاه‌های مربوطه برای ساخت مسکن واگذار کرده یا در حال آماده‌سازی این زمین‌ها برای واگذاری هستیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌ که به دنبال آن بودیم که دغدغه‌های مردم در حوزه مسکن را کاهش دهیم گفت: بر این اساس مقدمات ساخت ۴۰۰ هزار واحد در سطح کشور فرام شده که سهم شهرهای جدید ۲۰۰ هزار واحد است که زمین آنرا شرکت عمران شهرهای جدید تامین خواهد کرد و ۱۰۰ هزار واحد را شرکت بازآفرینی و ۱۰۰ هزار واحد مسکونی نیز بر عهده بنیاد مسکن قرار داده شده است.
نبیان با اشاره به اینکه وظیفه سازمان ملی زمین این است که زمین مورد نیاز برای ساخت این ۲۰۰ هزار واحد برای شرکت بازآفرینی و بنیاد مسکن تامین شود گفت: در شهرهایی که بنیاد مسکن و شرکت بازآفرینی زمین نداشته باشد، وظیفه سازمان ملی زمین و مسکن است که به آنها زمین واگذار کند. در چابهار برای رفع حاشیه نشینی ۱۰۵۰ هکتار به شرکت بازآفرینی شهر واگذار شده است.
وی در خصوص انتقادات مطرح شده به طرح اقدام ملی افزود:‌ سازمان ملی زمین و مسکن فقط زمین را به مجموعه‌های دولتی نمی‌دهد، اگر زمینی داشته باشیم در اختیار بخش خصوصی قرار می‌دهیم. برای این‌که بتوانیم در این بخش موفق باشیم آن بوده که برای زمین های سازمان طرح تهیه کنیم و آنرا در اختیار سازندگان قرار دهیم تا ساخت و ساز مسکن تسریع شود.
او ادامه داد:‌در این زمینه ۱۰۰۰ هکتار زمین در حال آماده‌سازی در استان‌های مختلف است. از سوی دیگر در زمین‌های آماده‌سازی شده ساخت و سازها آغاز شود که فراخوان این کار انجام شده است اما در خصوص این طرح مشارکتی باید اذعان شود که در این طرح به خوبی با سازندگان وارد قرارداد شده و اگر آنها تاخیری داشته باشند جریمه خواهند شد.
وی با بیان اینکه طرح اقدام ملی تولید مسکن تا سال ۱۴۰۰ به پایان می رسد خاطر نشان کرد:‌ بر اساس شرایط پیمان مواردی لحاظ شده تا اگر سازنده در بازه زمانی نتواند به تعهدات  خود عمل کند مشمول جرائمی خواهد شد که در قرارداد لحاظ شده است.
نبیان در ادامه گفت: این برنامه قانون است و قطعا دولت بعدی نیز همانطور که دولت یازدهم طرح مسکن مهر را ادامه داد دولت بعدی هم طرح اقدام ملی تولید مسکن را پیگیری خواهد کرد.
به گفته نبیان، طی سه سال اخیر ۴۴۰۹ هکتار زمین به ارزش ۵۶۳۰ میلیارد تومان آزادسازی شده است.
مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در خصوص جزئیات دستگری چند مدیر سابق سازمان ملی زمین و مسکن نیز گفت:  این موضوع در مراجع قضایی است و اطلاعاتی در این زمینه ندارم ضمن این‌که موضوع مذکور مربوط به حدود ۲۰ سال قبل است.
منبع فارس
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;