طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب گرفتار کمبود منابع مالی

مجری طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: پنج سال از اجرای این طرح می‌گذرد و اکنون تداوم و موفقیت آن گرفتار کمبود منابع مالی شده است.

به گزارش پایگاه خبری تاسییسات نیوز، «عبدالله فاضلی» در نشست تخصصی نقد و بررسی طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب‌های زیر زمینی در موسسه تحقیقات آب افزود: کمبود اعتبارات طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیر زمینی را با چالش‌های جدی مواجه کرده و تداوم آن می‌تواند موفقیت طرح را دچار شکست کند.

وی ادامه داد: در ابتدای طرح، اعتباری بالغ بر هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای طرح پیش‌بینی شده بود که کسر کوچکی از آن اختصاص یافت.

فاضلی گفت: کشور ایران بیشترین اتکا با درصد بالای ۵۷ درصد به منابع آب‌های زیر زمینی دارد و ۶۵ درصد مصارف شرب کشور از این منابع صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در دهه‌های گذشته توجه به منابع آب زیرزمینی مورد غفلت قرار گرفت، افزود: در این سال‌ها بیشتر توجه به آب‌های سطحی و ذخیره‌سازی آن اختصاص یافت و منابع آب زیر زمینی به فراموشی سپرده شد.

مجری طرح احیاء وتعادل بخشی به منابع آب‌های زیر زمینی ادامه داد: بی توجهی‌ها به منابع آب زیرزمینی کسری ۱۳۰ میلیارد متر مکعبی را به همراه داشت که یکی از نتایج این کسری افزایش مهاجرت روستاییان و حاشیه نشینی است.

فاضلی افزود: ۲۰ حاشیه‌نشین در ۲۰ سال گذشته ناشی از بی توجهی به منابع آب زیرزمینی است.

وی تداوم حاشیه‌نشینی در اثر بی‌آبی و کسری مخازن آب‌های زیر زمینی را چالش مهمی اعلام کرد که می‌تواند تهدیدهای جدی را برای کشور به همراه داشته باشد.

مجری طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی با بیان اینکه این چالش جدی سبب شد دولت یازدهم با تهیه گزارشی شورای عالی آب را شکل دهد، گفت: در جلسه یازدهم این شورای طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی مطرح و با تدوین ۱۵ پروژه اجرا شد.

فاضلی افزود: اگر این پانزده طرح با هم اجرایی می‌شد نتایج خوبی برای منابع آب زیر زمینی به همراه داشت اما کمبود اعتبارات این طرح را با محدودیت مواجه کرده است.

وی گفت: طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیر زمینی باید در همه دشت‌های کشور اجرا شود اما اعتبارات کم اجازه اینکار را نمی دهد.

فاضلی تغییر نگرش نسبت به منابع آب زیر زمینی را یکی از نتایج اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیر زمینی برشمرد و گفت: ایجاد زیرساخت‌های مناسب و نیز تغییر در حفاظت از منابع آب زیر زمینی از دیگر دستآوردهای این طرح است.

مجری طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیر زمینی با تاکید بر اینکه باید این طرح اجرا شود خاطرنشان ساخت: اجرا نشدن این طرح ما را محکوم به نابودی خواهد کرد.

منبع ایرنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;