طراحي سيستم عامل تاسيسات هسته‌اي

 

شرکت نرم افزار ضد ویروس کسپراسکی اعلام کرد که درحال تولید یک سیستم عامل امن برای استفاده در رایانه هایی است که داخل تأسیسات هسته ای و سایر کارخانه های صنعتی زیرساختی مهم استفاده شود.



به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از مهر ، اجین کسپراسکی، دانشمند علوم کامپیوتری روسیه که اکنون به کارشناس میلیونر امنیت سایبر تبدیل شده در نشست خبری این شرکت در نمایشگاه جیتکس دوبی اظهار داشت که سیستم عاملی که قرار است این شرکت برای رایانه های تأسیسات هسته ای آماده می کند در مرحله تکمیل نمونه اولیه است.

وی افزود: درحال حاضر شرکت کسپراسکی مستقر در مسکو درحال مذاکره با موسسات دولتی درباره نصب این سیستم عامل جدید است.

این درحالی است که وی از ارائه هرگونه جزئیاتی درباره این مذاکرات امتناع کرد.
کارخانه های آب و انرژی و همچنین سیستمهای حمل و نقل معمولا دارای سیستمهای SCADA (کنترل داده ها و کسب اطلاعات) هستند که از طریق شبکه های کامپیوتر عادی قابل دسترسی است و این امر موجب می شود که آنها به سادگی در معرض دسترس هکرها قرار گرفته و آسیب پذیر باشند.

نرم افزارهای SCADA دهه ها است که بدون تغییر باقی مانده اند، این بدان معنا است که این نرم افزار برای حمایت رایانه ها درمقابل باگهای جدید به روز نشده است و از قابلیت شناسایی تهدیدهای جدید برخوردار نیست.

کسپراسکی پس ازاعلام این پروژه به رویترز گفت: این امکان وجود ندارد که بتوان SCADA را به شکلی امن طراحی کرد، بنابراین واضحترین راه حل یک محافظ امن است که رخدادهای درون SCADA را مورد نظارت قرار دهد. مهندسانی که با لپ تاپ و یا یو اس بی سفر می کند، بنابراین حتی اگر این سیستم از اینترنت جدا شود و اتصالی وجود نداشته باشد، ترافیک هنوز وجود دارد.

براساس اظهارات کسپراسکی، این نوع حملات معمولا وب سایتهای شرکتها را هدف می گیرند و صدمه بلند مدت کوچکی ایجاد می کنند، اما افزایش هکتیویست جمعی و همچنین حملات سایبری که توسط دولتها پشتیبانی می شوند حمله را به تأسیسات انرژی دولتی، شبکه های حمل و نقل و ارتباطات راه دور تغییر کرده است. بسیاری از این تأسیسات از فایروالهایی استفاده می کنند که برای محافظت از سیستم SCADA طراحی شده است.

این درحالی است که کسپراسکی اظهار داشت این شرکت درحال تولید یک سیستم عامل امنیت محور به طور کامل است تا بتواند امنیت این نوع سیستم ها ارتقا دهند.

پایان پیام/



ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;