طراحان كاهش قيمت نفت پشيمان خواهند شد

به گزارش تاسیسات نیوز، ایران تحت فشار کاهش قیمت نفت قرار نمی‌گیرد و راه‌های جبران آن پیش‌بینی شده است.» این جملات هشدار تازه حسن روحانی رئیس‌جمهوری به کشورهایی است که قیمت نفت را برای آنچه فشار بر ایران توصیف می‌کنند کاهش داده‌اند.

روحانی دیروز در دوازدهمین سفر استانی خود به استان بوشهر با بیان این هشدار گفت: «آنهایی که کاهش قیمت نفت را علیه برخی کشورها طراحی کرده‌اند، پشیمان خواهند شد.» رئیس‌جمهوری که برای دومین بار به استان بوشهر سفر کرده است، همچنین در جمع مردم این شهر با تاکید بر اینکه تنها یک‌سوم بودجه ایران به نفت وابسته است و راه جبران این کاهش بهای نفت را هم پیش‌بینی کرده‌ایم، افزود: «تداوم کاهش بهای نفت ادامه نمی‌یابد. اگر ایران از کاهش قیمت ضرر می‌کند بدانید کشورهای تولید‌کننده دیگر همچون عربستان و کویت بیش از ما ضرر خواهند کرد.» به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحاني اضافه کرد: «آمار و ارقام نشان می‌دهد عربستان ۸۰ درصد بودجه سالانه‌اش به فروش نفت وابسته و ۹۰ درصد صادراتش مربوط به فروش نفت خام است و کویت ۹۵ درصد بودجه‌اش وابسته به نفت و حدود ۹۵ درصد صادراتش مربوط به فروش نفت خام است.» رئيس شوراي عالي امنيت ملي افزود: «امسال با افزایش صادرات غیرنفتی اجازه نخواهیم داد اقتصاد ایران تحت فشار کاهش قیمت نفت قرار گیرد.»

  کمترین وابستگی به نفت در دولت یازدهم

همچنین به گزارش «ایرنا»، رئيس‌جمهوری در بخش ديگري از سخنانش گفت: «در دولت یازدهم کمترین وابستگی به نفت در بودجه تقدیمی به مجلس شورای اسلامی مشاهده می‌شود، یک سوم بودجه ما به فروش نفت وابسته است ضمن اینکه راه جبران این کاهش را پیش‌بینی کرده‌ايم.» رئیس‌جمهوری ادامه داد: «با کمک نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیش‌بینی مي‌کنیم، فقط 60 درصد صادرات به نفت وابسته است در حالی که بقیه صادرات ما صادرات غیر‌نفتی است و ما امسال صادرات غیر‌نفتی را افزایش خواهیم داد.»

  افتخار این دولت، سلامت محور بودن

رئیس‌جمهوری ادامه داد: «همانطور که ملت عزیز ما مطلع است؛ دیروز جشن بیمه همگانی را شاهد بودیم. ملت بزرگ و جمهوری اسلامی ایران پس از سال‌های طولانی به یکی از آرزوهای خود دست یافت و آن این است که امروز تمام ایرانی‌های عزیز دارای دفترچه بیمه تامین اجتماعی هستند و چتر بیمه بر سر تمام مردم این سرزمین گسترش یافته است.» روحانی اضافه کرد: «این یکی از قدم‌هایی بود که در دوران تبلیغاتی به مردم داده شده بود که بیمه همگانی خواهند شد و همه تحت پوشش بیمه درمانی قرار خواهند گرفت.» رئیس‌جمهوري با بیان اینکه یکی از افتخارات این دولت، سلامت محور بودن است، گفت: «ما افتخار می‌کنیم که از آغاز امسال تاکنون قدم‌های بسیار مهمی در زمینه تحول در بخش سلامت برداشته‌ایم و این گام‌ها را تا رضایت کامل ملت ایران ادامه خواهیم داد.»

  رشد4 درصدی صنعت در 8 ماه

روحانی افزود: «در طول مدت 6 ماهه امسال، ما 4 درصد رشد اقتصادی نسبت به 6 ماهه سال گذشته داشته‌ایم. آمار دیروز بخش صنعت کشور نشان می‌دهد که اقتصاد در بخش صنعت در طول 8 ماهه اول امسال دارای 4 درصد رشد است و این نکته بسیار مهمی است که کشور بعد از هشت فصل درجا زدن در رکود و رشد منفی، امسال رشد مثبت را آغاز کرده است.»

  تصمیمات دولت برای بوشهر

رئیس‌جمهوری در ادامه با اشاره به تصمیمات دولت برای استان بوشهر گفت: «نخستین تصمیم دولت در این سفر برای ایجاد جاده جدید خروجی شهر بوشهر خواهد بود.» او با اشاره به اینکه احداث مسیر و جاده خروجی دوم بوشهر از سال آینده آغاز می‌شود، گفت: «تلاش می‌کنیم تا پایان دولت یازدهم و اوایل سال 96 این جاده را به اتمام برسانیم و این یکی از خواست‌های اصلی مردم این شهر در نظرسنجی‌ها و همچنین جلسه مشترک استاندار و وزرای دولت یازدهم بود.» او در ادامه سخنان خود درباره استان بوشهر گفت: «تصمیم دومی که برای این شهر اتخاذ شده، تکمیل فاضلاب شهر بوشهر است. این موضوع سال‌هاست كه در دست اقدام است. بخش‌هایی از آن انجام شده و بخش‌های بزرگی از آن باقی مانده که نیاز به اعتبار قابل‌ملاحظه‌ای دارد.» رئیس‌جمهوری با اعلام این خبر که دولت، منطقه آزاد بوشهر را به تصویب رسانده است، گفت: «به‌زودی لایحه آن تقدیم مجلس خواهد شد.»

  در مبارزه با فساد عقب‌نشینی نمی‌کنیم

روحانی با اشاره به دشواری کار هنگام برخورد با موضوعاتی نظیر مفاسد اقتصادی اظهار کرد: تا دولت می‌خواهد در یک ماجرا مفسده‌ای را برطرف کند، آنقدر اتهامات می‌زنند و می‌گویند که به صندوق‌ها دست‌درازی شده و آنقدر شلوغ‌کاری می‌کنند تا مساله اصلی گم شود و صدای حق به گوش کسی نرسد. به گزارش «ایرنا»، رئیس‌جمهوری گفت: دولت عقب‌نشینی نخواهد کرد و به هیچ قیمتی پا پس نخواهد گذاشت.  روحانی در حالی که سخنانش با تشویق حاضران در سالن همراه بود، گفت: راهی که انتخاب شده، طبق فرمان خدا و مردم است. خداوند فرمان داده برای رفاه مردم کار کنیم و مردم هم در ۲۴ خرداد، این وظیفه و رسالت را بر دوش ما گذاشتند و ما نیز با افتخار آن را قبول کردیم. رئیس‌جمهوری ادامه داد: همه باید برای حل مشکلات دست به دست هم دهیم. اگر همه با هم شدیم، دست خدا در کنار ما قرار می‌گیرد. روحانی گفت: همایش‌ها و کنفرانس‌ها را به خاطر تعارف و نمایش برگزار نمی‌کنیم، بلکه ما از صاحب‌نظران و همه مردم یاری می‌طلبیم. روحانی تصریح کرد: کاهش قیمت نفت، ناشی از تخیلاتی است که می‌خواهند به دو سه کشور در منطقه فشار بیاورند؛ ‌اما شاید این اتفاق سبب خیر شود تا دولت‌ها و صاحب‌نظران با هنرمندی، تهدید را به فرصت تبدیل کنند. رئیس‌جمهوری ادامه داد: جبران کردن پول نفت، کار سختی نیست و اگر ما کمی با هم دوست‌تر باشیم و روابط‌مان با کشورهای دیگر بهتر باشد، می‌توانیم از فرصت موجود استفاده بهتری بکنیم.





انتهای پیام

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;