ضرورت تغییر ریل دولت در حوزه مسکن

 تاسیسات نیوز – صدیقه بهزادپور: قرار بر این بود که جهش مسکن در چارچوب برنامه هفتم توسعه عملیاتی نشود اما در حال حاضر ادعای ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی به صورت مستقل و بدون توجه به این امر باعث می شود که حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد سرمایه کشوربه این امر اختصاص یابد آن هم در شرایطی که ایران در تحریم و شرایط دشواری به سر می برد و به طور یقین اگر این امر اجرایی شود شرایط بسیاری ناگواری را در پیش رو خواهیم داشت چرا که هیچ تصوری از محل تامین اعتبارات و سرمایه برای این پروژه وجود ندارد.
 محمد علی سلمانیان کارشناس حوزه مسکن با بیان این مطلب گفت: وعده های ساخت مسکن با توجه به شرایط موجود در کشور با هیچیک از استانداردهای حاضر همخوانی ندارد چرا که هیچکدام از شاخص های توسعه ای در کشور سازگار نیست و به نظر نمی رسد برنامه های پیش بینی شده در برنامه هفتم توسعه اقتصادی نیز فرصت اجرایی شدن را بیابند حتی می توان گفت تلاش برای اجرایی کردن آن از آنجایی که ظرفیت هایی برای اجرای آن وجود ندارد باعث ضربه خوردن به بدنه نظام اقتصادی در دیگر حوزه ها خواهد شد و در مجموع باعث لنگیدن بیش از حد اقتصاد بیمار می شود.
این کارشناس ارشد افزود: وضعیت مسکن در سال های اخیر دچار فرسایش فزاینده ای شده است که نه تنها بهبود این بازار را به همراه نداشته است بلکه به التهاب بیش از حد خرید و فروش و همچنین حوزه اجاره را نیز به دنبال داشته و علاوه براین به ایجاد رانت و جوی متراکم و بی نظم در این حوزه منتهی شده است که بیانگر اتخاذ سیاستهای غلط در این حوزه است اما همچنان مدیران بر ادامه همان برنامه های اشتباه اصرار دارند در حالی که اصرار به اجرای چنین سیاست هایی در دیگر کشورها که به هدررفتن سرمایه و زمان و نابودی اقتصاد کشور بیانجامد جرم تلقی می شود و باید مصرانه مانع از اجرای آن در شرایط فعلی شد.
جهش با مانع مسکن!
سلمانیان توضیح داد: قرار بر این بود که جهش مسکن در چارچوب برنامه هفتم توسعه عملیاتی نشود اما در حال حاضر ادعای ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی به صورت مستقل و بدون توجه به این امر باعث می شود که حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد سرمایه کشوربه این امر اختصاص یابد آن هم در شرایطی که ایران در تحریم و شرایط دشواری به سر می برد و به طور یقین اگر این امر اجرایی شود شرایط بسیاری ناگواری را در پیش رو خواهیم داشت چرا که هیچ تصوری از محل تامین اعتبارات و سرمایه برای این پروژه وجود ندارد.
او توضیح داد: بازار مسکن در ایران واقعی نیست و نمی توان پیش بینی جدی و معقولی در این حوزه انجام داد  در حقیقت این بازار تبدیل به یک مجموعه رانتی شده است که هیچ ارتباطی را نمی توان برای آن با تکیه بر علم اقتصاد در حوزه ساخت و ساز در نظر گرفت در حالی که برخی گمان می کنند که می توان با بنایی مسیر بازار مسکن را اصلاح کرد در صورتی که سامان بخشی به بازار نیاز به تولید و عرضه مسکن با پیروز از برنامه های کلان دارد. دولت در ساخت مسکن‌های انبوه برای اقشار ضعیف اجتماع می‌بایست همواره تأکید داشته باشد که اقتصاد رانتی شکل نگیرد و سیاست‌های اقتصاد کلان کشور با پروژه ساخت مسکن همخوانی داشته باشد بنابراین قفل‌شدگی بازار مسکن مانع از این می‌شود که ما امیدی به بهبود اوضاع ساخت‌وساز مسکن در آینده داشته باشیم و شاید بهتر باشد که بگوییم در این شرایط نمی‌توان این بازار را از هیچ بعدی تحلیل کرد.
تغییر ریل مسئولان در حوزه مسکن
سلمانیان بیان کرد: بر اساس عملکرد اقتصاد ایران در یکی دو دهه اخیر بیانگر این است مسیر انتخاب‌شده، باعث خوشبختی و بهروزی مردم و توسعه ایران نمی‌شود. در سال‌های اخیر هم مردم به انحای مختلف و به زبان‌های گوناگون، مطالبه خود برای زندگی بهتر را فریاد زده‌اند و ما به طور متناوب با گسترش سطح و عمق اعتراض‌ها مواجه بوده‌ایم. بنابراین به نظر من دولت‌مردان ما باید اراده خود برای تغییر ریل کشور را به شکل مشخص به مردم اعلام کنند.
 افزایش انفجاری قیمت مسکن به حدی رسیده است که دیگر توان خریداران قبلی مسکن حتی پاسخگوی تامین هزینه های اجاره حال حاضرنیز نیست. این در حالی است که نقش دولت نیز بدون هیچگونه اقدام جدی در حد یک ناظر عادی کاهش یافته است. کارشناسان معتقدند انجام اقدامات بدون کارشناسی و نظارت جدی دولت نه تنها این بازار را بهبود نمی بخشد بلکه با سیاست های دستوری و غیرکارشناسی مسئولان شاهد فروریزش هر روزه بازار مسکن و ناتوانی بیشتر مردم در خرید و یا حتی بازار اجاره خواهیم بود. این در حالی است که تضعیف بازار مسکن و ساخت و ساز به بیکاری و تهدید دیگر صنایع تامین کننده بازار ساختمان سازی منتهی می شود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;