ضرورت ایجاد شرکت زیر ساخت مسکن در وزارت راه و شهرسازی

اولین همایش الزامات و راهکارهای تولید، مانع‌زدایی و پشتیبانی مسکن و ساختمان شهر تهران با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران، اقبال شاکری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ،مهدی چمران،رئیس شورای شهر تهران ،دکترحمزه شکیب ،رئیس نظام مهندسی ساختمان کشور،اعضای انجمن های انبوه سازان و سازندگان شهر تهران و جمعی از فعالان حوزه مسکن در باغ ‌موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.
به گزارش برنا، در این همایش عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی  با تاکید بر ضرورت ایجاد شرکت زیر ساخت مسکن، گفت: ضروری است تا امور عملیاتی حوزه  مسکن  کشور از بخش معاونت مسکن  وزارت راه و شهرسازی  که کار سیاست گذاری، پشتیبانی و برنامه ریزی را برعهده دارد، جدا شود.
اقبال شاکری گفت: در حال حاضر شرکت هایی مانند زیرساخت ریل و نیز زیرساخت  بزرگراه  ها و  حمل و نقل  کشور وجود دارد. از همین روی، ضروری است تا یک شرکت زیرساخت مسکن هم ایجاد کنیم که تمرکز و فعالیت آن صرفا بخش عملیاتی مسکن باشد.
وی ادامه داد: این شرکت در صورت تاسیس تمام عملیات مسکن را پیگیری می کند واز سیاست گذاری ها فاصله می گیرد تا کارها بهتر پیش رود.
این عضو مجلس  شورای اسلامی  در خصوص نظر مسئولان وزارت  راه و شهرسازی  در خصوص این اتفاق اظهار کرد: به نظر می رسد مسئولان وزارت راه خود نیز به این نتیجه رسیده اند و آمادگی ایجاد و راه اندازی چنین مجموعه ای را دارند.ح نهضت ملی مسکن، توضیح داد: متاسفانه ایراد بزرگی که به طرح نهضت ملی مسکن وارد است این است که ساختارهای حقوقی و قرادادی ، مالی، تسهیلات و … در این طرح مغفول مانده و این  موارد خیلی واضح و شفاف نیست.
در ادامه این همایش  شهردار تهران  با اشاره به اینکه ۶۵ درصد از هزینه‌های سبد خانوار در بخش مسکن و اجاره‌نشینی است، گفت: چنانچه یک فرد بخواهد در تهران خانه‌ای را بخرد یک زمان بین ۶۶ تا ۷۰ ساله نیاز است.
علیرضا زاکانی اظهار کرد: ما در تهران کنار هم زندگی می‌کنیم و تهران نیازمند یک بازنگری از چند جهت است که از آن جمله می‌توان به ایمنی‌بخشی در  پایتخت  اشاره کرد.
وی افزود: ما در تهران ۳ گسل و ۱۲ هزار هکتار بافت ناپایدار داریم که از این تعداد بافت ناپایدار،  ۴ هزار و ۶۰۰ بافت فرسوده وجود دارد که نیاز به نوسازی ندارند. موضوع بعدی که باید در  شهر تهران  مورد توجه قرار بگیرد نیاز شهروندان تهرانی است که باید یک پاسخ مناسب به آنها داده شود.
شهردار تهران با بیان اینکه بر اساس  آمار و ارقام  ارائه شده در کشور بیش از ۱۰ میلیون مسکن نیاز است، گفت: در این بخش سهم بالایی به شهر تهران برمی‌گردد و متاسفانه در سال‌های اخیر میزان صدور پروانه‌ کاهش زیادی داشته است به طوری که در دهه ۹۰، میزان صدور پروانه کاهش داشته و ما با رکود در این بخش روبرو هستیم.
زاکانی با بیان اینکه ۶۵ درصد سبد هزینه‌ هر خانوار را در بخش مسکن و اجاره‌نشینی شامل می‌شود، گفت: قدرت خرید برای افراد بر می‌گردد به بازه زمانی ۶۶ تا ۷۰ سال و ما لازم است که شرایط مناسب را برای شهروندان ایجاد کنیم.
همچنین  معاون  شهرسازی و  معماری  شهر تهران با اشاره به تأکید شهردار تهران مبنی بر کاهش زمان صدور پروانه گفت: در زمان تحویل مدیریت شهری زمان صدور پروانه ۳۱۳ روز بوده است که تلاش می‌کنیم در خردادماه این زمان را به دو ماه کاهش بدهیم.
وی تصریح کرد: حسب دستور شهردار تهران درخصوص رونق تولید و مانع‌زدایی در شهر تهران اقداماتی شکل گرفت به‌طوری که هر دو هفته یک بار گزارشی در این زمینه به شهردار تهران ارائه می‌شود.
زاکانی افزود:این دوره با تشکیل یک قرارگاه و با تجمیع ظرفیت های خودمان به ویژه برای نوسازی بافت فرسوده و ذخیره زمین‌های شهری و امکانات، ساخت ۱۸۰ هزار واحد را در سال آینده هدف گذاری کردیم و برای این مقصود از ظرفیت های مجموعه‌های مختلف مانند بنیاد مسکن  انقلاب اسلامی  که هفته پیش ساخت ۱۰ هزار واحد را با این مجموعه تفاهم کردیم، استفاده می کنیم..
معاون شهرسازی و معماری شهر تهران ادامه داد: از سال ۸۸ تا سال ۹۲ بنده با انبوه‌سازان کشور به‌صورت مکرر جلساتی را داشتیم و خروجی مناسبی نیز از این جلسات وجود داشت و نیاز است که همکاری نزدیکی بین شهرداران در سطح کشور با انبوه‌سازان در حوزه مسکن صورت پذیرد.
صارمی افزود: خوشبختانه طی سال‌های گذشته کشور ما در حوزه‌های مختلف پیشرفت‌های قابل‌توجهی را داشته است به ‌طوری که تحول اساسی در حوزه علمی و در شاخص‌های بین‌المللی ایجاد شده است به‌طوری که ما در این بخش ۱۶ برابر متوسط جهانی در بحث علمی  رشد  داشته‌ایم.
در ادامه اکبر نیکزاد ،رئیس بنیاد مسکن  انقلاب  اسلامی اظهار کرد: بنیاد مسکن یک بنیاد انقلابی است که در خدمت  مردم ایران  است و ظرفیت بالایی را در حوزه مسکن دارد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۱۰ هزار واحد مسکونی در دست احداث بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار دارد، گفت: از این تعداد ۱۰۰ هزار مسکن شهری و ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در روستاهاست که با محوریت مردم در حال ساخت است.
نیکزاد با اشاره به ساخت مسکن در مناطق سیل‌زده و زلزله‌زده توسط بنیاد مسکن، تصریح کرد: در ۱۴ نقطه که دچار  سیل  و  زلزله  شده‌اند ستاد بازسازی تشکیل شده است که در این زمینه در ۸ منطقه زلزله‌زده و ۶ منطقه سیل‌زده این ستاد فعالیت خود را انجام می‌دهد و مناطقی که می‌توانستند بحران ملی ایجاد کنند با تدبیر و برنامه‌ریزی و با همت مسئولان از این اتفاق جلوگیری به عمل آمد.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر ۴۰ هزار روستای بالای ۲۰ هزار خانوار را در کشور داریم، گفت: ۴۰ هزار روستای اشاره شده دارای طرح هادی مصوب هستند و هر ساله ۴ هزار طرح هادی مورد بازنگری قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به ظرفیت‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: احداث مسکن وظیفه این بنیاد محسوب می‌شود که در انجام امورات در سطح کشور تقریبا با بخش‌های مختلف همکاری و همراهی دارد و بنیاد به مثابه یک نخ تسبیح عمل می‌کند که بین سایر بخش‌ها ارتباط را برقرار می‌کند.
نیکزاد با اشاره به رویکرد جدید مدیریت شهری در این دوره با حضور آقای زاکانی خاطرنشان کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تا پیش از این نیز در بخش مسکن همکاری‌هایی را داشت اما با روی کار‌ آمدن مدیریت شهری جدید این همکاری‌ها شدت گرفته به طوری که  شهرداری  تهران در این بخش به سراغ انبوه‌سازان و سازندگان آمده است و قرارگاه جهادی مسکن با مدیریت  شهرداری تهران  شکل گرفته است و در این بخش ما چندین جلسه را با معاون شهرسازی و معماری و شخص شهردار تهران برگزار کرده‌ایم و دغدغه اصلی آنها بحث مسکن شهروندان تهرانی است.
در ادامه این همایش  مهدی چمران  ،رئیس  شورای شهر  نیز با یادآوری این نکته که در گذشته معماری ایرانی و اسلامی یکی از مشخصه‌هایی بود که موجب شناخته شدن کشورمان در  جهان  می‌شد، افزود: متاسفانه عدم توجه به این ویژگی در ساخت و سازها باعث شده است در این زمینه عقب‌ماندگی‌هایی داشته باشیم. با نگاهی به معماری شهرها و برخی روستاهایی که ساخت و سازهای جدید در آنها اتفاق افتاده است این عقب‌ماندگی بصری و ساختاری در معماری اصیل ایرانی اسلامی را به وضوح شاهد هستیم که امیدواریم با سعی و کوشش جایگاه واقعی  ایران  را در زمینه معماری در جهان بازیابیم.
وی با اشاره به اینکه هویت معماری در هویت سیاسی هم تأثیرگذار خواهد بود، افزود: همچنین هویت معماری ما در ایجاد  اعتماد به نفس  ما در کل مسائل کشور می‌تواند مؤثر و دخیل باشد. همچنین ما در زمینه معماری حرف‌های زیادی داریم، بنابراین نباید در زمینه ساخت مسکن فقط مقلد باشیم.
چمران با اشاره به اینکه در کشور مشکل مسکن داریم که باید حل شود، افزود: مسکن به این معنا که فقط چهار دیواری باشد، نیست. همانطور که از نامش پیداست مسکن جایی برای تسکین و آرامش روحی، روانی و زیست است که با این هویت ملی و  معماری ایرانی اسلامی ما سازگار بوده است. اگر معماری قدیم خود را ببینیم و وارد این ساختمان‌ها بشویم حس آرامش و آسایش خاصی را به انسان منتقل می‌کنند. نمونه اینگونه معماری‌ها را می‌توان در عالی‌قاپو، کاشان، یزد، کرمان، شیراز، و… به خوبی مشاهده کرد و می‌توان معماری ایرانی اسلامی را با آن حیاط‌های زیبا و دلنشین که داشته‌ایم بازیابیم و  در بخش‌هایی از شهر و کشور مانند اطراف حرم عبدالعظیم حسنی شهرری که به هر دلیلی بلندمرتبه‌سازی را نمی‌توان انجام داد، معماری ایرانی اسلامی را  پیاده‌سازی و اجرا کنیم.
همچنین در این همایش حسن محتشم عضو  هیئت مدیره  انجمن انبوه‌سازان  استان تهران  و دبیر همایش و در جایگاه نماینده  بخش خصوصی  و انبوه سازان نیز گفت: شهرداری تهران با توجه به مسئولیتی که برعهده دارد، ساخت سالانه حدود ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در شهر تهران را تقبل کرده، از آنجایی که احداث این تعداد مسکن بسیار قابل توجه است، همکاری انبوه سازان و سازندگان با این نهاد ضرورت دارد.
از دیگر سو شهاب سعادت نژاد رییس انجمن سازندگان مسکن و ساختمان شهر تهران ،نیز در این همایش به استفاده از توانایی داخلی و افراد و شرکتهای دارای صلاحیت در امر ساخت سازمسکن و بالا بردن کیفیت ساخت و صدور شناسنامه فنی برای ساختمانها تاکید کرد و در پایان حمزه شکیب،رئیس نظام مهندسی کشور نیز استفاده از خدمات مهندسی و استفاده ازپتانسیلهای مهندسان و… را یادآور شد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;