صرفه جویی انرژی در مراکز خرید

به گزارش تاسیسات نیوز، مراکز خرید مصرف کننده های مهم انرژی هستند که البته فرصت های خوبی هم برای صرفه جویی دارد. محققان در حال حاضر روی تاثیر صرفه جویی های انجام شده روی روشنایی و تهویه مطبوع در مرکز City Syd تروندیم کار می کنند.

 

 

 

 

زمان زیادی در مراکز خرید صرف می شود و حالا در فصل پاییز، مراکز خرید گرم با کافه ها، مکان های تفریحی و سرگرمی و پارکینگ های وسیع بسیار وسوسه انگیز هستند. اما گرمایش، کیفیت هوا و روشنایی کافی برای مشتریان همه هزینه بَر است. میانگین مصرف انرژی برای این مراکز حدود 300 کیلووات ساعت در هر متر مربع است و مقدار زیادی انتشارات CO2 و نیز زباله تولید می شود.

 

 

 

 

هدف پروژه CommONEnergy اتحادیه اروپا، ارایه ابزارهای پشتیبانی عملی و سیستم هایی برای تبدیل مراکز خرید به مجموعه های معماری کارامد انرژی است. فرصت های صرفه جویی برای مغازه های کوچک بسیار بیشتر است.





نتایج ساختمان های نروژ، اسپانیا و ایتالیا محققان را تشویق به بررسی این مساله کرده است که آیا روشنایی و تهویه مطبوع سفارشی و سیستم های نمای جدید، مدیریت انرژی و عوامل دیگر می تواند مصرف انرژی را کارامدتر کند و مقدار انتشار CO2 از مراکز خرید را کاهش دهد.

 

 

 

نور روز بیشتر

 

 

مرکز خرید City Syd در زمان افتتاح در سال 1987 مساحت کلی 28500 متر مربع را پوشش می داد که در حال حاضر وسعت آن به 38000 متر مربع رسیده که شامل هزار محل پارک خارجی می شود و همچنان یکی از بزرگ ترین مراکز در نوع خود در نروژ به شمار می آید.

 

 

 

 

فین دیبدالن، مدیر مرکز، می گوید مصرف انرژی در City Syd در دو حوزه اصلی متمرکز می شود. اولین مساله گرمایش و سرمایش هوای داخلی و دومین مورد روشنایی است. سالن ها و راهروهای بسیاری از مراکز خرید پنجره های سقفی دارند که نور روز را مناطق مرکزی تامین می کند، اما خود مغازه ها معمولاً در سایه قرار می گیرند. برای تنظیم دید چشم باید روشنایی بسیار بیشتری در این محل ها نصب شود.»

 

 

 

 

محققان در SINTEF حوزه های مختلف اطراف مرکز را ارزیابی و تحلیل کرده و دریافته اند تغییرات زیادی در مصرف انرژی وجود دارد. ماتیاس هاس می گوید: «ما با نصب نورگیرهای هوشمند با سیستم های روشنایی روز پیشرفته، روشنایی LED و نورافکن ها در حال طراحی مجدد سسیستم روشنایی هستیم.

 

 

 

 

مهم است که میزان روشنایی خیلی قوی نباشد. برای مثال، لباس ها و مواد غذایی نباید در معرض نور خورشید مستقیم قرار بگیرد. به همین دلیل ما روشنایی را در یک بخش منطقه مشترک با سیستم جدیدی عوض می کنیم که شدت نور و رنگ آن را می توان در طول روز تنظیم کرد. هدف، کاهش توان نصب شده ای است که از کل سیستم روشنایی تا 6.4 وات بر متر مربع منتشر می شود.

 

 

 

هوای بیرون به جای سرمایش

 

 

تهویه مطبوع، حوزه مهم دیگری است که می توان در مراکز خرید برای این منظور صرفه جویی کرد. محققان SINTEF می خواستند جریان هوای طبیعی بیشتری در ساختمان استفاده کنند. این کار شامل هدایت جریان هوا به سمت بالا به سمت ونت های سقف و درهای خارجی و بعد تنظیم دمای آن بر اساس شرایط بیرونی می شود.

 

 

 

هدف، راه اندازی سیستم تهویه مطبوع در سطوح کم و استفاده از هوای بیرون به جای سرمایش فعال و هوای داخل است. برنامه های آینده شامل استفاده از یک پمپ حرارتی منبع زمینی پیشرفته (GSHP) 15 کیلوواتی است که از یک چاهک برای ذخیره فصلی بهره می گیرد. شرایط خاک بررسی شده و سیستم بسیار کارامد است.

 

 

 

صرفه جویی ها

 

 

City Syd سایت نمونه ما بوده است و آزمایشات در بخش هایی از ساختمان انجام شده است. ما اندازه گیری ها و داده ها را به صورت بخشی از یک پروژه تحقیق به دست می آوریم و وقتی اطلاعات پروژه اتحادیه اروپا جمع آوری شده ما ایده هایی از صرفه جویی های آینده خواهیم داشت. هدف ما، کاهش مصرف انرژی در City Syd تا حداکثر 75% است.






انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;