صاحب نظران تاسیسات پاسخ می دهند(5)

شرکت صنعتی تبادل کار

 جناب آقای مهندس زاره انجرقلی مدیر عامل شرکت صنعتی تبادل کار  به پنج پرسش ما درباره تحریم ها پاسخ می دهد…

 

 

 

سخن آغازین … تحریم. واژه ای آشنا برای ایرانیان. سالهاست که ناجوانمردانه در تحریم بوده ایم. اگر فرض محال آن باشد که جنگ طلب بوده ایم، که نبوده ایم، تحریم دارو و شیرخشک به چه معناست؟ بانک جهانی سخاوتمندانه به ما وام می دهد تا شبکه زیر ساختی جمع آوری فاضلاب کشور را اصلاح کنیم. اما بیماران و کودکان ما، مسافران هواپیماهای ما و … اهمیتی ندارند. زیرا آب در جهان محدود و کم و حیاتی است. اما حتی یک ایرانی هم زیاد است!

 

 در این مورد زیاد شنیده ایم و خوانده ایم. اما تیم خبری تاسیسات نیوز در گیر و دار توافق  ژنو، پرونده ای را گشود که جای خالی آن به شدت احساس می شد. تاثیر تحریم ها- که عده ای به استقبال آن رفتند و عده ای به جنگ آن – در صنعت تاسیسات کشور ما بی اهمیت نبوده است.

 

صنعت تاسیسات ایران که از سویی وارد کننده انواع کمپرسور و پمپ و مانند این هاست و از سویی دیگر سازنده و صادر کننده انواع دیگ و چیلر و فن کویل، در این وانفسای تحریم و البته در کنار آن هدفمند سازی یارانه ها از کجا آورد و چگونه تولید کرد و کی فروخت؟ در این تحریم هدفمند و سهمگین، کالاهای وارداتی چگونه از مرزها گذشتند؟

 

به همین منظور پنج پرسش طرح شد و از تعدادی از مطرح ترین برندهای فعال در حوزه تاسیسات از تاثیر تحریم ها سوال شد. در طرح سوال ها، عدم علاقه دست اندرکاران تاسیسات نیوز از ورود به مباحث سیاسی و چالش های بی فایده، لحاظ شده است. از کلیه برندهایی که به ما پاسخ دادند و حتی پاسخ ندادند تشکر می کنیم و امیدواریم توانسته باشیم ذره ای از مظلومیت این صنعتگران تلاشگر و بی ادعا را منعکس کنیم.

 

پاسخ ها به تدریج منتشر می شود و در انتها نتیجه تحلیلی ما از این پاسخ ها ارایه خواهد شد.

 

1-     تاثير تحريم ها بر بازار تاسيسات ايران در داخل و خارج را چقدر موثر مي دانيد؟

 

2-      آ يا تحريم ها اثر مثبتي نيز داشته است؟

 

3-      آ يا لغو تحريم ها تا همين اندازه فعلي بر ارايه خدمات شما تاثير گذار است؟

 

4-      ا گر پاسخ به سوال 3 بله است اين تاثيرگذاري چگونه و ميزان آن چه قدر است؟

 

5-      پيش بيني شما از اوضاع بازار تاسيسات چيست؟

 

 جناب آقای مهندس زاره انجرقلی مدیر عامل شرکت صنعتی تبادل کار  به پنج پرسش ما درباره تحریم ها پاسخ می دهد..

مهندس زاره انجرقلی

 

 

 

1.  تاثیر تحریم ها بر بازار تاسیسات بجز تورم و گرانی کالا که نتیجتا منجر به افزایش دستمزد نیز شده است چیز دیگري به ارمغان نیاورده است . قیمت قطعات وارداتی که در تولید داخل استفاده می شوند به شدت افزایش یافته در نتیجه قیمت تمام شده آنها به هیچ وجه قابل رقابت با کالاهاي وارداتی نیست . بجز افزایش قیمت قطعات ،افزایش حدود 2.5 برابر ي قیمت حمل و نقل دریائی نیز مزید بر علت شده و قیمت قطعات وارداتی را چندین برابر کرده است.

2- خیر.

3- تا کنون که تاثیر واقعی آنها را احساس نکرده ام . امیدواریم در آینده نه چندان دور تاثیر آنها را در کاهش قیمت ها ببینیم.

5-  اگر مسئولات و سیاست گذاران کلان کشور فکري براي واردات دستگاه هاي تاسیساتی چینی نکنند ، عاقبت این صنعت بجز ورشکستگی و تعطیلی کارخانه هاي این کشور نخواهد بود . با دلایلی که گفته شد و همچنین به دلیل سود هنگفتی که عاید وارد کننده ها می شود ، رقابت با کالاهاي چینی به هیچ وجه امکان پذیر نیست و تولید کننده هاي ما براي بقاي خود ، فعلا تلاش درکاهش هزینه ها دارند که این بجز اخراج کارگران نیست. قانونی که فعلا در شرکت هاي دولتی ابلاغ شده ولی عملا اجرا نمی شود نیز باید تحت بررسی و نظارت بیشتري قرار گیرد . این قانون به شرکت هاي دولتی اجازه خرید دستگاه هاي خارجی که مشابه ایرانی آن وجود دارد را نمی دهد، اما عملا همه می بینند که خود دستگاه هاي دولتی اقدام به خرید کالاهاي وارداتی می کنند ولی از طریق یک واسطه ، که ظاهرا قانون را رعایت کرده اند اما عملا باعث تعطیلی تولید در این کشو ر می شوند . نمونه بارز این ادعا چیلرهاي آب معمولی و پکیج هاي خنک کننده هوا است که در این کشور تعداد بسیاري تولید کننده داریم اما مشاهده می کنیم که مشابه آنها حتی از اروپا وارد شده و در نهاد هاي دولتی نصب می شوند.

امید است تا مسئولان و مجلس محترم قوانین بهتر ي وضع کنند تا از نابودي بیشترتولید در این کشور بزرگ و توانا جلوگیري شود.

 

 

گفتنی است شرکت صنعتی تبـادل کار (کیوکار سابق) در سال۱۳۵۱تاسیس شده و درامر تولید دستگاههای حرارتی و برودتی ازجمله مبدل های حرارتی پوسته لوله ای (Shell & Tube)، بـرج خنک کننده، هواسـاز صنعتی، یونیت هیتر و مبدل های هوا خنک کن (Air Cooler) مانند اواپراتور سردخانه، کاندنسر هوایی، کویل های .حرارتی و برودتی در خدمت صنعت کشور فعالیت کرده است

شرکت صنعتی تبادل کار، اولین تولیدکننده مبدل حرارتـی هوا خنک به روش هیدرواستاتیک در ایران است. هم اکنون این شرکت همراه با دانش طراحی فنی، با بهره گیـری از فن آوری نویـن و استفاده از دستگاههای اتوماتیک و تولید محصولات قابل رقابت، سهمی به سزا در بازار ایـران و در صحنه بین المللی دارد.

این شرکت هم اکنون دارای گواهینامه ISO 9001-2008 از شرکت لویدز رجیستر انگلستان می باشد.

شرکت تبـادل کار با در اختیار داشتن تیم فنی مهندسی کارآزموده خدمات زیـر را ارائـه می نمایـد.

۱- طراحی و تولید انواع کویل های حرارتی و برودتـی شامل:

الف ـ کویـل های آب سـرد و گـرم

ب ـ کویـل های DX

ج ـ کاندنسـرهای هوایـی

۲- طراحی و تولید انـواع یونیت هیتـر (آب گرم و بخـار)

۳- طراحی و تولید انواع مبـدلهای (Shell & Tube)

۴- طراحی و تولید انواع بـرج های خنک کننده (فلزی و فایبـرگلاس)

۵- ارائه نرم افزار محاسباتی تبریـد و سایکرومتـری

الف ـ نرم افزار محاسباتی بار بـرودتی سردخانه و انتخاب دستگاه

ب ـ نرم افزار محاسباتی بالانس سیستم تبریـد تراکمی

ج ـ نرم افزار محاسباتی سایکرومتری هواسـاز

۶- مشاوره، طراحی و راه انـدازی سردخانه های فریونـی

 

مهندس زاره انجرقلی کارشناس ارشد سیستم های برودتی، عضو انیستیتو تبرید انگلستان، عضو انیستیتو تعمیرکاران تبرید انگلستان، عضو انیستیتو مهندسین مکانیک انگلستان و عضو   ASHRAE  آمریکا است.

 

پایان پیام/.

 

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;