شیوه استفاده صحیح از آسانسور

 

به گزارش تاسیسات نیوز، آسانسور شاهرگ اصلی یک ساختمان بلندمرتبه است. کسانی که زندگی در چنین ساختمان هایی را تجربه کرده اند، خوب می دانند که این جمله اغراق نیست.

شاید شما هم جزو کسانی باشید که وقتی حوصله تان از اینکه صبر کنید تا آپارتمان در طبقه ای که شما در آن هستید، توقف کند، سر می رود بارها دکمه اخطار را فشار می دهید.

با این کار آسانسور زودتر احضار می شود؟

مسلما نه! وقتی دکمه احضار را فشار می دهید و چراغ دور شاسی روشن می شود، یعنی دستور احضار کابین توسط تابلو فرمان داده شده است و دستوراتش را طبق برنامه ریزی انجام می دهد تا آسانسور به طبقه شما برسد.

نکته دیگر اینکه دقت کنید در آسانسورهایی که در آنها لولایی است، تا قبل از ایستادن کامل دستگاه، در کشیده نشود.

همچنین به وقت سوار شدن حواستان به پلاک ظرفیت نصب شده در داخل کابین باشد و نفراتی بیش از ظرفیت آسانسور را به آن تحمیل نکنید. طبق استاندارد به ازای هر نفر وزنی معادل ۷۵ کیلوگرم در نظر گرفته شده است.

 

 

 

 

البته خوشبختانه در آسانسورهای مدرن در صورت وجود اضافه بار، کابین شروع به حرکت نمی کند و شرط حرکت آن، تخلیه با اضافی است.

اسباب کشی ساکنین یک ساختمان شاید بحرانی ترین شرایطی باشد که آسانسور تحمل می کند. فشار زیاد باری که در این مواقع به نقاطی از کف کابین وارد می آید، ممکن است به شکستگی سنگ کف کابین و یا پارگی پارکت آن بیانجامد، بنابراین اصولا قوانین ساختمانی با حمل وسایل سنگین به وسیله آسانسور مغایرت دارد.

البته برای حل این مشکل در ساختمان های مجهزتر علاوه بر آسانسور مسافربر یک دستگاه آسانسور مخصوص حمل بار هم طراحی و ساخته می شود که ابعاد کابین آن بزرگ تر است و به آن تخت بر هم می گویند.

در برج های بلند مرتبه که چندین دستگاه آسانسور وجود دارد، شستی احضار طبقات به صورت دو فلش پایین و بالا طراحی شده است.

در این نوع آسانسورها مسافری که می خواهد به طبقات بالا برود، می بایست شستی که فلش آن رو به بالاست را بفشارد و مسافری که می خواهد به طبقات پایین برود، می بایست شستی که جهت آن رو به پایین است را فشار دهد تا نزدیک ترین کابینی که هم مسیر مقصد اوست، احضار شود.

رعایت همین اصول ساده عمر یک آسانسور را به میزان قابل ملاحظه ای افزایش می دهد.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;