شیوع امضافروشی در همه استان ها

نایب رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ایلام با انتقاد از صوری کاری و امضا فروشی در اغلب استان های کشور گفت: متاسفانه این معضل مبتلابه همه استان ها است و مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، نایب رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ایلام با انتقاد از صوری کاری و امضا فروشی در اغلب استان های کشور گفت: هرچند درصد صوری کاری و امضافروشی در استان های کشور متفاوت است، اما متاسفانه مبتلابه همه استان ها است و مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.
آیت اله رستمی در گفت و گو با «ساختمان» با اشاره به تبعات این مسئله در استان ها اظهار داشت: وقتی مهندسان در استان حضور ندارند و مهر خود را جهت استفاده به افراد دیگر واگذار می کنند، درواقع به معنی امضافروشی است که این اقدام به شدت بر کیفیت اجرای ساختمان و نظارت بر ساختمان تاثیر می گذارد.
وی ادامه داد: وقتی این افراد مسئولیت خود را به غیر واگذار می کنند، متاسفانه حضور لازم را به خصوص در بخش اجرا که شاکله اصلی کار ساختمان سازی را شامل می شود، ندارند. از همین رو ساختمان هایی ساخته می شود که کیفیت، استاندارد و تضمین کیفیت لازم را ندارند.
ضرورت پرداخت حق الزحمه نظارت به صورت مرحله ای
رستمی با اشاره به اشکالات جدی امضافروشی در بخش نظارت بیان کرد: در بخش نظارت نیز مشکلات بسیار جدی است. به طور مثال در فصل سوم بند ۱۶ مبحث دوم که بحث نظارت را عنوان می کند، گفته شده است که پرداخت حق الزحمه نظارت به مهندسان ناظر باید به صورت مرحله ای و به ازای پیشرفت فیزیکی ساختمان انجام گیرد.
وی ادامه داد: این در حالی است که وقتی در برخی از استان ها این مبلغ به صورت یکجا به مهندسان ناظر پرداخت می شود و ناظران از ابتدای پروژه پول خود را دریافت می کنند، اشکال پیش می آید و ممکن است ناظران به مسئولیت قانونی خود در بخش نظارت عمل نکنند. بنابراین در استان هایی که حق الزحمه نظارت را به صورت یکجا پرداخت می کنند، مشکل صوری کاری بسیار جدی ترمی شود.
رستمی یادآور شد: در استان هایی که دستمزد ناظران به صورت یکجا پرداخت می شود، امضافروشی و صوری کاری به عنوان یک معضل جدی مطرح است. اما در استان هایی که حق الزحمه نظارت طی چند مرحله و بر اساس پیشرفت فیزیکی ساختمان به حساب ناظران واریز می شود، این افراد حداقل ملزم می شوند که گزارش مرحله ای خود را تحویل دهند و در محل پروژه حضور داشته باشند.
مقابله جدی با امضافروشی نیازمند هم افزایی نهادهای متولی است
رییس سابق سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ایلام این مسئله را یکی از معضلات اساسی در همه استان ها برشمرد و تاکید کرد: متاسفانه یکی از مشکلات جدی همه استان ها بحث امضافروشی است و این معضل به نحوی گسترده شده است که باید هم افزایی خاصی بین نهادهای متولی ساخت و ساز از جمله شهرداری ها، استانداری ها، راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی برقرار باشد.
وی ادامه داد: از این طریق می توان یک مقابله جدی را در سطح کشور و در سطح ملی برای مقابله با پدیده صوری کاری و امضافروشی ایجاد کرد.
رستمی همچنین در پاسخ به اینکه چه میزان از ساخت و سازها تحت تاثیر صوری کاری و امضافروشی قرار می گیرند، عنوان کرد: میزان شیوع این پدیده در استان های مختلف متفاوت است، اما متاسفانه در همه استان ها وجود دارد.
منبع صما
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;