شکرچی‌زاده: کوتاهی مرکز تحقیقات بر اجرای ‌نماهای ساختمان

رئیس مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی گفت: آنچه در ارتباط با نمای ساختمان در سال‌های اخیر مورد تأکید مرکز تحقیقات بود، مقاوم بودن در برابر زلزله و تأکید بر رفتار سازه‌ها برای بارگذاری‌های سیکلی و زلزله بود و تمرکز روی معماری و زیبایی نبود.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، محمد شکرچی‌زاده بابیان مطلب فوق گفت: مسئله اجرای نما نیز خیلی در دستور کار مراکز تحقیقاتی نبوده و همواره این مورد توجه صنف و حرفه بوده است اما هم‌اکنون زمان توجه به موضوع اجرا است.
معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: بی‌توجهی به سیما و منظر شهری، دلپذیری و مطلوبیت شهر را زیر سؤال می‌برد گفت: متأسفانه در این چند دهه گذشته به سمت فناوری‌های نوین و مصالح نو رفته‌ایم و از معماری اسلامی خودمان فاصله گرفته‌ایم.
ضرورتی بود که ساختمان‌های خودمان را مقاوم کرده و آیین‌نامه‌ها و استانداردها را از نظر مقاومت و استحکام ساختمان‌ها در برابر حوادثی مانند زلزله رعایت کنیم.
پرداختن به مقاوم‌سازی بحث هویت نما را کمرنگ کرد
شکرچی‌زاده گفت: میزان این تأکید به‌نوعی بود که مسئله نما و سیما را در این راستا فراموش کردیم به‌خصوص در روستاها این مسئله خیلی ظهور و بروز کرد؛ چون روستاها به لحاظ شرایط اقلیمی و مردمی در نقاط مختلف کشور، سیما و منظر متفاوتی داشتند و در مقاوم‌سازی‌ها و بازسازی روستاها از یک الگو تبعیت کردیم.
وی گفت: نما و هویت تاریخی یک محل سکونت را کنار می‌گذاریم و به‌جایش الگوی جدیدی را دنبال می‌کنیم که خیلی از برنامه مشخصی تبعیت نمی‌کند. آن زمان شهرها بی‌هویت می‌شوند و شاخصه شهرها در عمل از دست می‌رود.
شکرچی زاده گفت: دی‌ماه به مناسب سالروز زلزله مهیب بم، هفته گذشته آنجا بودیم. زمان بازسازی بم نکته مورد تأکید این بود که بم جدید استحکام و زیبایی خود را حفظ کند؛ اما آنچه بعد از ۱۵ سال مشاهده کردیم این بود که ازنظر استحکام شرایط قابل قبولی دارد و تقریباً از نظر تئوری مقاوم‌ترین شهر ایران است چون بیش از ۹۶ درصد ساختمان‌های آن اسکلت است؛ اما آنچه دیده نمی‌شود زیبایی به مفهوم حفظ هویت شهر است؛ نما بسیار در این مسئله مهم است بنابراین ما حتماً باید بازگشت به خویش و هویت را داشته باشیم و بازشناسی کنیم و ببینیم که در شهرها و محله¬ها قبلاً چه نماهایی را داشتیم.
وی گفت: باید از طریق جمع‌آوری عکس‌های تاریخی و یکسری المان‌هایی را جمع کنیم تا با کمک آن‌ها هویت گذشته را بازیابی و بازآفرینی کنیم.
معاون وزیر راه شهرسازی بابیان اینکه قبل از اینکه بخواهیم افراد را مأمور طراحی نما کنیم که این کار را پیش ببرند باید اول ببینیم دنبال چه هستیم. گفت: باید ببینیم آنچه را به‌عنوان نما تجویز می‌کنیم چقدر می‌تواند پاسخگوی هویت گم‌شده ما باشد.
مدیریت انرژی با انتخاب هوشمندانه مصالح نما در ساختمان
وی گفت: کاری که شهرداری در کمیته نما انجام می‌دهد کاری قابل‌تقدیر است زیرا سرانجام متوجه شدیم که در حال از دست دادن یک گوهر هستیم. آنچه ما تجویز می‌کنیم فرم یکنواختی است که در همه نقاط شهر و سرزمین پیشنهاد می‌دهیم یا اینکه متناسب با منطقه و شرایط اقلیم است.
رئیس مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی گفت: آنچه در ارتباط با نما باید توجه شود، بحث انرژی است چون نما و آنچه به‌عنوان پوشش خارجی و المان‌های خارجی ساختمان استفاده می‌کنیم اگر هوشمندانه انتخاب شود، می‌تواند مقدار زیادی در موضوع مدیریت مصرف انرژی در ساختمان‌ها کمک کند.
محدودیت‌های استفاده از شیشه و کامپوزیت از کجا نشات می‌گیرد؟
وی در پاسخ به این سؤال چرا برخی مصالح مانند شیشه و کامپوزیت باوجود بهبود کیفیت، همچنان برای استفاده در نما محدودیت دارند؟ گفت: زمانی بحث مهم شیشه این بود که اگر زلزله اتفاق افتد چون اتصالات آن‌ها اتصالات تنظیم‌شده‌ای نیست و به‌عنوان یک نمونه غیر سازه‌ای رفتار آن‌ها مورد ارزیابی قرار نگرفته است. اگر مشکل حل‌شده باشد باید ببینیم که دلیل این محدودیت‌ها چیست.
وی گفت: درباره کامپوزیت هم البته ما برای یکسری از نماها تجویز می‌کنم که باید ببینیم بر چه اساس و مستنداتی این کار می‌شود. درباره کامپوزیت مقوله آتش در جدار ساختمان را شاهد بوده‌ایم که این مسئله هم رفع نشده است. بخشنامه‌ای داریم که وقتی از نمای کامپوزیت استفاده می‌شود باید از مرکز تحقیقات گواهینامه فنی بگیرند و مقاومت آن‌ها در برابر آتش آزمایش شود.
شکرچی زاده گفت: بعد هم باید کند سوز باشند و یکسری محدودیت‌هایی در قالب آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها رعایت شود. قبلاً سرایت آتش را به سمت بالا داشتیم وقتی در نما هست به سمت پایین هم داریم مثلاً در مشهد، شمال و اصفهان اتفاق افتاد و نماها دچار آتش‌سوزی شد و پرده‌ای از آتش جلوی ساختمان را گرفت.
وی در پاسخ به این سؤال که کامپوزیت برای ما ارزآوری زیادی دارد و باید استفاده از این کالا راه‌حلی داشته باشیم؟ گفت: راه‌حل این است که باید از مصالح کند سوز در داخل آن استفاده کنیم چون زمانی را قائل می‌شویم که اتفاق حریق اتفاق افتد. به هر صورت همه این مصالح راهکارهای علمی برای رسیدن به شرایط قابل‌قبول رادارند.
شکرچی افزود: وقتی از مصالح به‌خصوص نوین در ساختمان‌های جدید و مرتفع استفاده می‌کنیم بایستی که یک همگنی و هارمونی را در مجموعه شهر ببینیم اما اکنون نمایشگاهی است از تنوع‌های بی‌ارتباط که هیچ جذابیتی را ایجاد نمی‌کند. در کشورهای اروپایی ساختمان‌های مدرن و سنتی است اما تعدد طبقات و شکل نماها کنترل‌شده است و نوعی مطلوبیت و همدلی در مجموعه المان‌های مختلف دیده می‌شود که زیبایی شهری را به دنبال دارد.
شهرهای ما از قدیم رنگ داشته‌اند
وی در خصوص توجه به رنگ در نماها نیز گفت: در داخل خیلی از ساختمان‌های قدیمی از شیشه‌های رنگی و تنوع رنگ‌های گرم استفاده‌شده است. در محلات قدیمی تنوع رنگ داریم و خود آجر و خشت زیبایی رنگی داشت. معماری سنتی و باستانی هم تنوع رنگ دارد. یکنواختی رنگی برخلاف تصور برگرفته از پیشینه نیست زیرا تنوع رنگی داشتیم هرچند که همه رنگ‌ها را نداشتیم اما متنوع بوده است.
شکرچی زاده در خصوص این سؤال که مصالح و طرح‌های خوبی داریم اما اجرا خوب نیست؛ چرا مرکز تحقیقات شرکت‌های مجری درستی را برای معرفی به مردم انتخاب نمی‌کند؟ گفت: در ارتباط با نما آنچه در سال‌های اخیر مورد تأکید بود، مقاوم بودن در برابر زلزله و تأکید ما بیشتر رفتار سازه‌ها برای بارگذاری‌های سیکلی و زلزله بود.
در این مورد به دنبال تهیه لوایح بوده‌ایم و تمرکز روی معماری و زیبایی نبود؛ بنابراین این لوایح را با سازمان مربوطه منتشر کردیم که این لوایح جز نشریات سازمان برنامه نیز است (الحاقی‌های که برای استاندارد ۲۸۰۰ تهیه‌شده است.)
وی گفت: برای اجزای غیر سازه از جمله نماها اقداماتی انجام‌شده است و در بحث اجرا نیز به‌گونه‌ای اجرا شود که منظور را مرتفع کند و آنجا بیشتر بحث‌های سازه‌ای است و بحث‌های زیبایی بیشتر آموزشی و فرهنگ‌سازی است که برای ساختمان‌ها از افراد متخصص استفاده می‌کنیم.
قاعدتاً با ایجاد نهادهای تربیتی و حرفه‌ای برای آموزش دادن افراد، تکنسین‌ها و کارگران ماهر می‌توانیم به این موضوع کمک کنیم.
شکرچی زاده درنهایت گفت: مسئله اجرا خیلی در دستور کار مراکز تحقیقاتی نبوده شاید موردتوجه صنف و حرفه بوده است اما می‌تواند زمانی به این موضوع توجه شود.
منبع صدای مهندسی ایران
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;