احمد خرم: اشتغال ۴۵۰ هزار مهندس ساختمان در رشته غیرمرتبط

وزیر سابق راه و ترابری با اشاره به اینکه در حال حاضر میان جامعه تحصیل‌کرده کشور بی‌بهره‌ترین قشر جامعه مهندسی در هفت رشته ساختمان است، گفت: از ۶۰۰ هزار مهندس در هفت رشته مهندسی ۴۵۰ هزار نفر از مهندسان در رشته خود فعالیت نمی‌کنند.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، احمد خرم امروز در اختتامیه جشنواره چهره سال ۹۷ راه و ساختمان با تأکید براینکه میان جامعه تحصیل‌کرده بی‌بهره‌ترین قشر جامعه مهندسی در هفت رشته ساختمان است، گفت: باید تأسف خورد که از بین ۶۰۰ هزار مهندس در هفت رشته مهندسی بیش از ۴۵۰ هزار نفر از مهندسان در رشته خود فعالیت ندارند و یا بیکار هستند.
رئیس انجمن انبوه‌سازان دولت با انتقاد از بی‌برنامگی دولت برای اشتغال جامعه مهندسان کشور گفت: متأسفانه دولت برنامه‌ای برای اشتغال مهندسان و صدور خدمات فنی و مهندسی به کشورهای دیگر ندارد.
رئیس سابق سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران خاطرنشان کرد: امتیازاتی که در کشور برای صدور خدمات فنی و مهندسی داده می‌شود معادل یک دهم کشور همسایه یعنی ترکیه است و متأسفانه با این امتیازات صادرات خدمات فنی و مهندسی به کشورهای دیگر سخت خواهد شد.
همچنین در این جشنواره مسعود نصرتی قائم مقام شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور گفت: این جشنواره به همت بخش خصوصی برای تشکل‌های دولتی و نهادهای عمومی برنامه‌ریزی شده است و فضایی را فراهم کرده که در طی سال موضوعاتی که در جامعه برنامه‌ریزی شده به رأی گذاشته شود.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۷۵۰ میلیارد تومان سرمایه سرگردان در جامعه وجود دارد، گفت: ما نتوانسته‌ایم از این ظرفیت و این سرمایه سرگردان به خوبی استفاده کنیم، پس مسئولان باید نگاه جدی به مطالبه شهروندان داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه حضور مردم در این جشنواره نشان داد که شهروندان به دنبال همکاری و همیاری با مسئولان در مورد حل مشکلات جامعه هستند، گفت: امیدواریم مردم فاکتورهای برای انتخابات دهیاران در سال ۹۸ داشته باشند تا بتوانیم از این مسئولان نیز تجلیل کنیم.
همچنین فرج‌الله رجبی رئیس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور در این جشنواره با تقدیر از برگزاری جشنواره چهره سال راه و ساختمان گفت: در حال حاضر جامعه مهندسی به جزیره‌های جاده از هم تبدیل شده که این رویه هیچ گاه به نفع حوزه مهندسی کشور نیست.
وی گفت: سال‌ها است که مهندسان همیشه خود به عنوان چهره سال مطرح بوده‌اند و لازم است که در سال جدید جامعه مهندسی به یک تشریک مساعی برسد.
همچنین در این جشنواره شهربانو امانی انگنه عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه زمانی که از حضور مردم در مدیریت شهری غفلت شد، دچار خسران شدیم، گفت: رویکرد شورای شهر تهران باز گذاشتن در شهرداری به روی مردم است تا شهروندان ببینند در مدیریت شهری چه می‌گذارد.
امانی با اشاره به اینکه هر جا مردم در اداره کشور حضور داشتند خطاهای مسئولان کمتر شده است، بیان داشت: اتفاقات شگفت‌انگیزی در حوزه راه و ساختمان در دنیا در حال وقوع است، اما ما همچنان در ایران از محصولاتی استفاده می‌کنیم که آسیب زیادی به محیط زیست وارد می‌کند.
به گفته وی نباید اجازه داد محصولات غیراستاندارد وارد ساختمان‌ها و بناهای کشور شود.
در ادامه این جشنواره علی اعطا عضو شورای شهر تهران نیز با اشاره به اینکه این جشنواره در طی چند سال اخیر از آن جهت واجد ارزش است که باعث شده بخش زیادی از ذهنیت شهروندان به حوزه شهرسازی و معماری معطوف شود، گفت: هر زمان که آگاهی در سطح جامعه به وجود بیاید، حساسیت و مطالبات گسترده‌تر می‌شود.
وی با بیان اینکه شورای شهر پنجم به دنبال ایجاد حساسیت و مطالبه‌گری بین مردم است، گفت:‌ ما به دنبال ایجاد پرسش بین مردم هستیم، حتی اگر منافع عده‌ای به خطر بیافتد.
براساس این گزارش در این جشنواره محمد حضرت‌پور شهردار ارومیه در گروه شهرداران کلانشهرها، رسول کشت‌پور شهردار منطقه ۲ تهران در گروه شهرداران مناطق ۲۲گانه، سیدمهدی هدایت مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس در گروه شرکت عمران شهرهای جدید، سیاهپور اداره کل راه‌داری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان فارس در گروه ادارات کل راهداری، محمد طاهری رئیس نظام مهندسی تهران در گروه رؤسای سازمان نظام مهندسی استان‌ها، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در گروه مدیران وزارت راه و شهرسازی، حبیب‌الله طاهرخانی در گروه معاونان وزارت راه و شهرسازی به عنوان چهره‌های سال ۹۷ راه و ساختمان برگزیده شدند.
همچنین در این مراسم روح‌الله براتیان شهردار بجنورد در گروه شهرداران شهرهای زیر ۵۰۰ هزار نفر، شرکت عمران شهر جدید رامین در گروه شرکت شهرهای جدید با جمعیت کمتر از ۲۰ هزار نفر، اداره کل راهداری و حمل‌ونقلجاده‌ای استان هرمزگان در گروه ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌‌ای در دسته دوم، حسین ویزواری رئیس سازمان نظام مهندسی استان گلستان در گروه رؤسای سازمان نظام مهندسی استان‌های کمتر از ۱۰ هزار عضو به عنوان دیگر چهره‌های منتخب سال ۹۷ تقدیر شد.
منبع خبرگزاری فارس
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;