شمارش معکوس برای ضیافت نفتی ایران

به گزارش تاسیسات نیوز، در حالی که طبق صحبت‌ مسئولان وزارت نفت، قراردادهای جدید نفتی حدود دو ماه آینده رونمایی می‌شود، هر روز خبرهای تازه‌تری از این قراردادها اعلام می‌شود؛ از کشورهای طرف همکاری گرفته تا نحوه تشویق سرمایه‌گذاران خارجی.اولین باری که صحبت از اصلاح قراردادهای نفتی شد، چندی بعد از وارد شدن بیژن زنگنه به عنوان وزیر نفت دولت یازدهم به ساختمان طالقانی بود. وی در همان زمان اعلام کرده بود که قصد دارد، قراردادهای نفتی را موردبازنگری قرار دهد.

 چندی بعد، کمیته‌ای برای بازنگری در قراردادهای نفتی تشکیل و مهدی حسینی به عنوان رئیس آن انتخاب شد تا با بررسی‌های لازم، تیپ جدیدی از قراردادهای نفتی به امضا برسد.در ابتدای سال جاری نیز، حسینی اولین نشست خبری خود را برگزار کرد تا برخی مقوله‌های مورد توافق در قراردادهای جدید را روشن کند. با این حال، وی در همان نشست به صورت تلویحی اعلام کرده بود که تا زمان رونمایی از قراردادهای جدید، قرارداد جدید نفتی امضا نمی‌شود.چند ماه بعد نیز، یکی از اعضای کمیته بازنگری در قراردادهای نفتی اعلام کرده بود که قراردادهای نفتی ماه اکتبر رونمایی می‌شود. هرچند که مدتی قبل‌تر همایشی به منظور معرفی بخش‌هایی از این قراردادها برگزار شده بود اما خبرهایی که از آن منتشر شده بود جزئیات تازه‌ای را نشان نمی‌داد.

شرکای جدید نفتی

در همین حال که کمیته بازنگری در قراردادهای نفتی مشغول تدوین تیپ جدید قراردادهای نفتی بود، ایران اعلام کرد که در حال انجام مذاکرات با برخی کشورهای آسیایی است. کشورهایی از جمله چین، عراق و افغانستان از جمله شرکای احتمالی هستند که ایران پیش از این از آنها صحبت کرده است.البته این همکاری فعلا در حد مذاکره باقی مانده اما به میان آمدن اسامی کشورهای دیگر از جمله کره جنوبی و ترکیه نیز نشان می‌دهد که مذاکرات نفتی حتی پیش از نهایی شدن تیپ جدید قراردادهای نفتی نیز در حال انجام است.این در حالی است که زنگنه از زمان وارد شدن به وزارت نفت، مذاکرات با برخی کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا و انگلیس را آغاز کرده بود اما این مذاکرات با چرخش رویکرد شرکا به سمت کشورهایی از جمله قطر، به کلی از بین رفت.با این حال، از همان زمان مسئله بازنگری در قراردادهای نفتی مطرح شده بود و برخی کارشناسان کنار رفتن غول‌های نفتی همچون شل، توتال و انی را علت این تصمیم وزارت نفت برای بازنگری در قراردادهای نفتی می‌دانستند.

 ویژگی قراردادهای جدیدرئیس کمیته اصلاح قراردادی نفتی که پیش از این چندان صحبتی با رسانه‌ها نمی‌کرد، در ماه‌های اخیر در مصاحبه‌های پراکنده خود به بیان برخی ویژگی‌های قراردادهای جدید پرداخته است. از جمله مهم‌ترین ویژگی‌هایی که حسینی به آن اشاره کرده، گنجاندن هفت زمینه فعالیت در این قراردادها است.بر این اساس، در قراردادهای اکتشافی، پیمانکار باید عملیات اکتشاف شامل لرزه نگاری، حفاری اکتشافی را به منظور کشف یک میدان تجاری انجام دهد و کل ریسک فعالیت های اکتشافی بر عهده پیمانکار است.در نظر گرفتن پاداش برای شرکای نفتی از دیگر خصوصیات قراردادهای جدید است. طبق گفته رئیس کمیته بازنگری در قراردادهای نفتی، پاداش‌هایی برای شرکای نفتی در این قراردادهای جدید در نظر گرفته شده تا تشویقی برای رشد سرمایه‌گذاری در حوزه نفت باشد. در کنار آن، مهار نوسان قیمت نفت در قراردادهای جدید پیش‌بینی شده است.حسینی در عین حال عنوان کرده است که توسعه میادین براساس رفتار مخزن انجام خواهد شد؛ به طوری که توسعه ابتدا با تولید زودهنگام آغاز و براساس رفتار مخزن فازهای مختلف توسعه‌ای تعریف می‌شود. در عین حال، پیمانکار به صورت سالانه موظف است که با توجه به رفتار مخزن از تکنولوژی‌های به روز جهان استفاده کند.با این حال، هنوز هم مهر ماه به عنوان موعد رونمایی از این قراردادهای جدید اعلام شده تا در یک زمان رسمی، تیپ جدید قراردادها معرفی شود و سرمایه‌گذاران و شرکای جدید وارد بازار انرژی ایران شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;