سهم استاندارد‌ها در اقتصاد بریتانیا

به گزارش تاسیسات نیوز، اخیراً گزارش جدیدی در خصوص کمک اقتصادی استاندارد‌ها در بریتانیا توسط مجموعه تحقیقاتی مستقل Cebr تهیه شده است. این تحقیقات نشان می‌دهد که استاندارد در بریتانیا موجب رشد بهره‌وری، ارتقا در اجرا، شروع نوآوری‌های جدید و نهایتاً ارتقا چشمگیر تجارت داخلی و بین‌المللی بریتانیا گردیده است.


نتیجه این تحقیقات که توسط کارشناسان مستقل در مرکز تحقیقات تجارت و اقتصاد بریتانیا انجام گرفته است کامل‌ترین گزارشی است که تا به امروز در خصوص بررسی مزایای اقتصادی استانداردها در یک بازه زمانی 1921 الی 2013 (به مدت 92 سال) را در هفت حوزه مورد بررسی قرار می‌دهد.


گزارش مذکور تاثیرات استاندارد‌ها بر اقتصاد خُرد و کلان بریتانیا را با توجه به داده‌های جمع‌آوری شده از سراسر بریتانیا مورد بررسی قرار داده است. متدولوژي اين تحقيق وابسته به مفاهيم اقتصادي و مدلسازي اثر عددي استانداردها در بهره‌وري بوده و در هر صورت به عنوان يك برآورد تحقيقاتي مي‌باشد. شبيه اين تحقيق را كشورهاي فرانسه، آلمان و كانادا هم انجام داده‌اند.


در هر صورت مشخص است كه با سرمايه‌گذاري اندكي در بخش ضوابط و استانداردها، مي‌توان ميلياردها دلار صرفه‌جويي سالانه انجام داد.


نتایج بررسی‌های فوق به شرح زیر است:


– کمک استاندارد‌ها به اقتصاد بریتانیا حدود 2/8 میلیارد پوند در سال است.


– 4/37% از رشد بهره‌وری بریتانیا منتج از استفاده از استاندارد‌ها است.


– 4/28% رشد تولید ناخالص داخلی سالانه نتیجه استفاده از استاندارد‌ها است.


– رشد صادرات سالانه 1/6 میلیارد پوندي یکی دیگر از نتایج به کارگیری استاندارد‌ها است.


این گزارش مزایای استفاده از استانداردها در 7 بخش کلیدی اقتصاد بریتانیا را مورد مطالعه قرار داده است.


– بیشترین تاثیرات استانداردها بین سال‌های 2005- 2014 در حوزه دفاعی و نظامی با 1/20% افزایش در بهره‌وری در حالی است که میانگین بهره‌وری در بریتانیا حدود 9/4% بوده است.


– استفاده از استاندارد‌ها در بخش تولید مواد غذایی صنعتی و آشامیدنی،‌ موجب افزایش 2/10 میلیارد پوند در گردش مالی سالانه آنها شده است.


با استفاده از استاندارد‌ها، افزایش گردش مالی در هفت بخش کلیدی اقتصاد بریتانیا به 3/33 میلیارد پوند در سال رسیده است. یکی از بخش‌های کلیدی مذکور با استناد به 84% افزایش در گردش مالی سالانه، ارتقا جایگاه و معروف شدن کالاهای خود در بین مصرف‌کنندگان را نتیجه استفاده از استانداردها می‌داند. 73% از استفاده کنندگان استانداردها باور دارند که پیروی از استانداردها کنترل آسیب‌های زیست محیطی را به مراتب افزایش داده است.


این تحقیقات نشان داده است که سرمایه‌گذاری در استانداردها سود به مراتب بیشتری را در مقایسه با هزینه کاربرد استانداردها (برای سازمان‌ها و نهادهای ذیربط) به همراه خواهد داشت.


محمدرضا طلاکوب – عليرضا توتونچي

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;