کاربرد سقف وافل در ساختمان

امروزه برای ساخت سقف ساختمان از سیستم های سقفی متفاوتی استفاده میشود. به دلیل بالا بردن ایمنی ساختمان در برابر حوادث طبیعی مانند زلزله, مهندسین و معماران سعی میکنند از سیستم های سقفی سبک برای سقف ساختمان استفاده کنند. این سیستم ها بار مرده بر سازه وارد نمیکنند و با داشتن وزن سبک  خطرات ناشی از حوادث طبیعی را کاهش میدهند. سیستم های سقفی یوبوت و کوبیاکس از جمله سیستم های اجرای سقف توخالی با قالب های ماندگار هستند اما نوع دیگر سیستم سقفی به نام  وافل نیز امروزه در صنعت ساخت و ساز اجرا میشود که با قالب های غیر ماندگار در پروژه های ساختمانی قابل اجرا میباشد.
سقف وافل
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، سقف وافل به سقف های مشبک و قابلمه ای شکلی گفته میشود که برای پوشاندن دهانه های وسیع به کار میرود. عملکرد این نوع سقف مانند دال دو طرفه است و نیازی به میلگردهای تقویتی و اتصال آنها به تیرها نمیباشد. قالب این نوع سقف به صورت مکعبی شکل و تو خالی ست و با توجه به پروژه در ابعاد متفاوت به کار میرود. قالب های  وافل از پلاستیک کامپوزیت ساخته شده اند و دارای وزن سبکی هستند به نحوی که حمل آنها توسط کارگران بسیار آسان است. سقف وافل قابل استفاده در انواع اسکلت های فلزی و بتنی ست. قالب های این نوع سقف این امکان را فراهم میکنند که با نحوه تغییر مونتاژ آنها بتوان سقف را به صورت دال یکطرفه یا دو طرفه اجرا کرد.
ویژگی قالب های  وافل
قالب های وافل بعد از انجام عملیات بتن ریزی سقف قابلیت جداسازی از بتن را دارند و میتوان از آنها مجددا در پروژه های دیگر ساخت و ساز استفاده نمود. یکی از ویژگی های این نوع قالب ها تجدیدپذیری آنهاست که بعد از به پایان رسیدن عمر مفید این قالب ها میتوان آنها را بازیافت کرد. استفاده از این قالب های کامپوزیتی دوام و استحکام سقف را بالا برده و باعث سبک سازی سازه میشود که این امر باعث میشود ساختمان در برابر وقوع حوادث طبیعی مانند زلزله ایمنی بالاتری داشته باشد. این قالب ها این امکان را فراهم میکنند که بتوان بلوک های سقفی را از ساختمان حذف کرد که این دلیلی بر سبک سازی سازه است.
زیرسازی سقف وافل
اجرای سقف وافل در مقایسه با سایر سقف های بتنی آسان تر صورت میگیرد. زیرسازی این نوع سقف مشابه سقف تیرچه و بلوکاست و میتوان زیرسازی را با قوطی فلزی, لوله داربست, چوب و چهار تراش و لوازم دیگر انجام داد. طراحی قالب های وافل به نحوی است که تیرچه به صورت درجا قابل اجرا میباشد. با استفاده از این روش ساخت سقف میتوان تیرچه های دوبل را حذف کرد که این کار وزن بتن را کاهش داده و سازه را سبک میکند. با اجرای تیرچه درجا دیگر نیازی به جا به جایی خاموت در تیرهای اصلی هنگام بستن آرماتور تیرچه نیست. وقتی تیرچه به صورت درجا اجرا شود پیوستگی بتن و صلبیت سقف به خوبی رعایت شده که این امر لرزش سقف در زمان بهره برداری را کاهش میدهد.
مزایای اجرای سقف وافل
  • با استفاده از این نوع سقف میتوان تاسیسات را از داخل سقف عبور داده  که با انجام اینکار ضخامت کف سازی کم و هزینه های ساخت و ساز نیز پایین آمده و سازه سبک تر میشود.
  • قالب های وافل جزء قالب های غیرماندگار برای سقف هستند که این امر امکان استفاده مجدد از قالب ها را فراهم میکند و هزینه ها را کاهش میدهد.
  • قالب های وافل برای جدا شدن از بتن نیازی به چرب کردن ندارند و تا زمان باز کردن قالب میتوان از عمل آوری بتن مطمئن شد.
  • سقف وافل جزء سقف های سبک محسوب میشود و اجرای آن به دلیل وزن کم باعث ایجاد لرزش کم میشود و میزان صدای انتقالی را کاهش میدهد.
  • سقفی که با استفاده از سیستم وافل ساخته میشود از نظر وزنی معادل دال تخت ده سانتی است.
  • اجرای این نوع سقف به صورت تیرچه درجاست که بدون استفاده از بلوک سقفی انجام میشود و بتن ریزی سقف و تیرچه به شکل یکپارچه صورت میگیرد.
  • در مقایسه با سیستم های سقفی یوبوت و کوبیاکس, در سیستم وافل بتن ریزی به صورت یکپارچه و بدون استفاده از هر نوع روان کننده ای صورت میگیرد.
قیمت سقف وافل
عوامل بسیاری در قیمت سقف وافل نقش دارند از جمله زمان اجرای کار، متریال به کار رفته در ساخت سقف، هزینه پیمانکاری، تعمیرات، هزینه مواد اولیه در ساخت تیرک ها، یکطرفه یا دوطرفه بودن قالب ها، ابعاد سقف و … . هر چند قیمت این سقف به نسبت سقف های معمولی کمی بالاتر است اما به خوبی نیاز مشتریان را تامین می نماید. اگر در اجرای این سقف از مواد با کیفیت استفاده شود، مسلماً هزینه آن بالاتر خواهد بود.
منبع ساختمانچی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;