سعیدیان: چالش معیشت مهندسان با تعرفه پایین خدمات مهندسی

 سعید سعیدیان رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران، شب گذشته،میهمان برنامه رهیافت رادیو اقتصاد بود و در این برنامه، به موضوع تعرفه‌های پایین نظام‌مهندسی پرداخت .
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران، این برنامه که با حضور سعید سعیدیان رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران، خلیل محبت خواه مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران و علی‌محمد عبدی قهرودی سرپرست دفتر مهندسی وزارت راه و شهرسازی و به منظور تسهیل در فرایند عضویت، تمدید و ارتقا ساعت ۲۰:۰۵  به روی آنتن رادیو اقتصاد رفت که مهندس سعیدیان از این فرصت استفاده و موضوع تعرفه‌های خدمات مهندسی را مجدداً در رادیو اقتصاد مطرح نمود.
سعیدیان در ابتدای برنامه به الکترونیکی شدن سامانه‌های سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران، اشاره نمود و تشریح کرد: از اواخر دی‌ماه که این مسئولیت را پذیرفتم، باوجوداینکه هنوز خبری از بیماری منحوس کرونا وجود نداشت، برای الکترونیکی شدن سامانه‌های سازمان، برنامه‌ریزی کردیم تا بتوانیم مراجعات حضوری را کاهش بدهیم که بعد از شیوع ویروس منحوس و مسری کرونا عزممان را در این کار بیشتر کردیم و از اسفندماه سال ۹۸ تاکنون، با الکترونیکی کردن سامانه‌هایمان، بیش از ۵۵ هزار مراجعه غیرحضوری و با بیش از ۹۷ درصد رضایت داشتیم و می‌توانم این ادعا را داشته باشم که سازمان نظام‌مهندسی ساختمان تهران نه‌تنها بین سایر سازمان‌های نظام‌مهندسی کشور بلکه بین تمام نهادها و سازمان‌ها و شهرداری‌ها در این راه پیشرو و پیش‌قدم بوده است.
رئیس سازمان نظام‌مهندسی همچنین در این برنامه به مشکلات برخی از هم‌وطنان و حتی مهندسان در خصوص استفاده از سامانه‌های الکترونیکی اشاره نمود و افزود: البته ما در خصوص برخی از همشهریان و هم‌وطنان که امکان استفاده از سامانه‌های الکترونیکی را ندارند، امکان مراجعه حضوری راداریم.
سعیدیان، همچنین از فضای مجازی به‌عنوان فضای بدون مرز نام برد و گفت: بسیاری از برنامه‌های سازمان نظام‌مهندسی تهران به‌خصوص برنامه‌های آموزشی که به‌صورت الکترونیکی برگزار می‌شود نه‌تنها مورد استقبال مهندسان در تهران، بلکه در تمام کشور مورد استقبال قرا می‌گیرد.
رئیس سازمان نظام‌مهندسی تهران در پاسخ به سؤال مجری مبنی بر دلیل حضور ارباب‌رجوع در سازمان تهران نیز اظهار کرد: برخی موارد بنا به مقررات و ضوابط نیاز به احراز داریم که در این موارد ما صرفاً اجراکننده هستیم و ضوابط را وزارت راه و شهرسازی تدوین و ابلاغ می‌نماید.
سعیدیان همچنین به تعداد اعضای سازمان نظام‌مهندسی تهران نیز اشاره نمود و افزود: قانون نظام‌مهندسی از سال ۷۴ تدوین شد و از سال ۷۶ اجرایی شد. ما تا سال ۹۱ حدود ۱۱ هزار نفر عضو دارای پروانه داشتیم که از سال ۹۱ تا سال ۹۶ اعضای ما به حدود ۶۰ هزار عضو پروانه دار رسیدند و این روند رو به رشد تا امروز و حدود ۷۰ هزار عضو پروانه دار ادامه داشته است و در مقابل با کاهش پروانه‌های ساختمان و ساخت‌وساز روبرو بوده‌ایم و با تعرفه مصوب امروز، معیشت اعضا را تحت تأثیر قرار داده است.
سعیدیان به تشریح روند تصویب تعرفه خدمات مهندسی پرداخت و ادامه داد: علی‌رغم تصویب ۲ تا ۲۵ درصد و مجموعاً ۵۰ درصد افزایش تعرفه توسط هیأت مدیره سازمان نظام‌مهندسی تهران با توجه به شرایط اقتصادی و تورم در کشور، هیأت ۵ نفره برای گروه‌های مختلف ساختمانی بین ۱۵ تا ۲۵ درصد افزایش تصویب نمود که مورد رضایت اعضای سازمان نیست.
رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان مقایسه کاهش تعرفه مشاورین املاک را با خدمات مهندسی مقایسه‌ی نادرستی عنوان نمود و گفت: البته که وضعیت مشاورین املاک به دلیل اینکه بر اساس قیمت روز، تعرفه خدمات خود را محاسبه می‌کنند، کار سهل و وضعیت مالی بسیار مناسب‌تری از مهندسان دارند چراکه مهندسان باید تا پایان سال علی‌رغم تورم‌هایی که در طول سال شاهد هستیم با همان تعرفه ابتدای سال خدمات خود را ارائه بدهند.
سعیدیان بابیان اینکه تعرفه خدمات مهندسی ارتباط مستقیم باکیفیت ساخت‌وساز دارد گفت: متأسفانه تعرفه پایین خدمات مهندسی مهندسان دغدغه مند و درست جامعه مهندسی را از صنف مهندسی خارج و آن‌ها را به سمت مشاغل و صنف‌های غیر مرتبط هدایت خواهد کرد.
منبع رئیس سازمان نظام هندسی تهران
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;