سعیدیان: مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان متولی اجرایی ندارد

رئیس سازمان نظام مهندسی تهران: متأسفانه در کشور یکی از مهم‌ترین مباحث مقررات ملی ساختمان مغفول مانده است. در قوانین مقررات ملی ساختمان، مبحث ۲۲ به موضوع تعمیر و نگهداری ساختمان‌ها پرداخته است که این مبحث در کشور رعایت نمی‌شود.
به گزارش تاسیسات نیوز،  سعید سعیدیان رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران ضمن اشاره به موضوع مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان گفت: متأسفانه در کشور یکی از مهم‌ترین مباحث مقررات ملی ساختمان مغفول مانده است. در قوانین مقررات ملی ساختمان، مبحث ۲۲ به موضوع تعمیر و نگهداری ساختمان‌ها پرداخته است که این مبحث در کشور رعایت نمی‌شود.
مهندس سعیدیان با اشاره به اینکه باید قوانین به‌درستی اجرا شود افزود: تمام نهادها موظف به اجرا و کنترل قوانین هستند. شهرداری به‌عنوان مرجع صدور پروانه و به‌عنوان یک مرجعی باقدرت اجرایی تأثیرگذاری بیشتری دارد.
رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان ادامه داد: در موضوع کلینیک سینا مهر، نظام‌مهندسی ساختمان نقشی نداشت ولی ما از این فرصت استفاده می‌کنیم و به مسئولین اجرایی قانون را یادآوری می‌کنیم. وی بابیان اینکه گاهی اوقات دچار روزمرگی می‌شویم و روزمرگی‌ها باعث می‌شود قانون را فراموش کنیم افزود: هرکجا که ما قانون نظام‌مهندسی ساختمان را رعایت کردیم بهره بردیم و هرکجا کجا که قانون رعایت نشده است ضرر کرده‌ایم.
مهندس سعیدیان با مطرح نمودن زلزله‌های دوره‌های مختلف اجرای قانون نظام‌مهندسی را بسیار سودمند عنوان نمود و تشریح کرد: ما در هرکدام از زلزله‌های رودبار و منجیل و زلزله بم، حدود سی هزار نفر از هم‌وطنانمان را از دست دادیم که تعداد قربانیان حادثه زلزله کرمانشاه باقدرتی تقریباً مساوی کمتر از هزار نفر بود و نشان داد اجرای قانون نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان سودمند و مثمر ثمر است.
رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران اضافه نمود: البته ممکن است در برخی موارد اشکالاتی در قوانین ما وجود داشته باشد اما سؤال اینجاست چرا باید بعد از حادثه به تکاپو بیفتیم؟ وی با اشاره به ساختمان پلاسکو ادامه داد: بعد از حادثه تلخ پلاسکو همه به تکاپو افتادیم و دوباره بعد از ساختمان سینا مهر همین اتفاق افتاد! درصورتی‌که اجرای ماده ۲۲ مقررات ملی ساختمان می‌تواند در بسیاری از موارد کارآمد باشد.
مهندس سالاری عضو شورا و رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شهر تهران، نیز ضمن تائید صحبت‌های مهندس سعیدیان به لزوم اجرای مبحث ۲۲ مقررات تأکید نمود و افزود: زمانی که قانون‌گذار موضوع تعمیر و نگهداری را پیش‌بینی نموده است چرا باید ساختمان‌ها بعد از ساخت به حال خود رها شوند؟
سالاری افزود: از این موضوع غافل نشویم که این سرنوشت می‌تواند  منتظر بسیاری از ساختمان‌های شهر تهران باشد.
عضو شورای شهر تهران با اشاره برخی از ساختمان‌های ایمن شده گفت: در برخی ساختمان ها شهرداری، هیأت مدیره ساختمان، دادستانی ورود کردند و ساختمان ایمن شد و نکته جالب‌توجه و قابل‌بیان اینکه ارزش ریالی این ساختمان‌ها چندین برابر افزوده‌شده است.
سالاری همچنین با اشاره به این‌که سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران ضابط قضایی نیست، اعلام کرد: با این حال بیش از ۳۳۰۰۰۰ ساختمان ازنظر ایمنی شناسایی و اخطارهای لازم را دریافت نموده‌اند که ازاین‌بین تنها ۲۲۲ ساختمان موارد خواسته‌شده را انجام و ۳۲۶۰ مورد در حال اصلاح هستند.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اشاره به لزوم شفاف‌سازی بارگذاری ساختمان‌های غیر ایمن برای اطلاع عموم را از اقدامات احتمالی شهرداری عنوان نمود.
در این گفت‌وگو همچنین قاضی کریمی مستشار دیوان عدالت اداری نیز، درصد تخلف سازمان‌ها و نهادهای مختلف را مشروط به بررسی موضوع عنوان نمود و گفت: تنها زمانی می‌توان در این مورد با قاطعیت صحبت کرد که موضوع در محکمه قضایی مطرح و بررسی شود. قاضی کریمی، از وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی به‌منظور عدم نظارت و شهرداری تهران را به دلیل عدم اجرای رأی کمیسیون ماده ۱۰۰ را از متهمان احتمالی ساختمان سینا مهر نام برد.
منبع نظام مهندسی تهران
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;