سامانه کارنامه حرفه ای اعضا در نظام مهندسی

به گزارش تاسیسات نیوز، برگزاری نشست تخصصی نقش مهندسین مکانیک در قوانین و مقررات و الزامات درکنفرانس ملی نقش مهندسی مکانیک در ساخت و ساز شهری با مشارکت شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان و سازمان نظام مهندسی استان تهران در روز سه شنبه مورخ96/5/3 تشکیل گردید.




در ابتدای پانل مهندس طاهری اصل عضو هیات رئیسه شورای مرکزی نظام مهندسی، نگاه صنفی مهندسین به موضوعات مختلف، ضعف آموزش قبل از ورود به حرفه و عدم ویرایش مقررات ملی ساختمان را از ضعف های بزرگ در نظام مهندسی دانست و اظهار داشت ضروری است هر چه سریعتر راهکارهایی در این خصوص اندیشیده شود.





ایشان همچنین با بیان اینکه سامانه کارنامه حرفه ای اعضا در نظام مهندسی در آینده ای نزدیک راه اندازی خواهد شد و سامانه آموزشی نیز در زیرمجموعه آن تشکیل خواهد شد ادامه داد سازمان نظام مهندسی با طراحی این سامانه چند هدف را دنبال خواهد کرد.




1- معرفی اساتید مختلف به کل کشور




2- لحاظ کردن حرفه مند بودن مدرسین در تدریس مباحث




3- شناسایی افراد توانمند. ایشان همچنین با اشاره به اینکه طی تفاهم نامه شورای مرکزی با دکتر مظاهریان آموزش مهندسین در غالب کارآموزی دوساله و طی تفاهم نامه شورای مرکزی با مرکز تحقیقات راه و مسکن، تدوین دوره هایی قبل از ورود به حرفه عملیاتی خواهد شد.





وی با اشاره به اقدامات کمیسیون انرژی شورای مرکزی در توجه به تنوع اقلیم کشور، تشکیل9 کارگروه در کمیسیون انرژی شورای مرکزی و منطقه بندی اقلیمی کشور به 4 اقلیم و 8 منطقه را از اقدامات در این زمینه دانست. ایشان با اشاره به اینکه یکی از بندهای قطعنامه اجلاس بیستم، الزامی شدن مدلسازی انرژی برای ساختمان های بزرگ می باشد اظهار امیدواری کرد اجرائی شدن این موضوع به پیوستگی مهندسین معمار و مکانیک منجر شود.

 

 

 

 

در ادامه آقای دکتر نوفرستی با انتقاد از اینکه نویسندگان مقررات ملی ساختمان همه ذینفعان آن شامل نظام مهندسی، تولیدکنندگان و… را در تهیه مباحث دخیل نکرده اند خاطر نشان کرد خروجی این نشست باید تشکیل کارگروه هایی به منظور آسیب شناسی،بازبینی،بازنگری نقش مهندسی مکانیک در ساخت و سازهای شهری و مقررات ملی ساختمان است. ایشان همچنین به حوادث بسیار ناشی از گازگرفتگی اشاره داشت که به ضعف نصابان برمی گردد.

 

 

 

 

آقای دکتر دلفانی معاون مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، آقای مهندس طاهری عضو هیات رئیسه شورای مرکزی نظام مهندسی، آقای دکتر شیرازپور مشاور سازمان نظام مهندسی کشور، آقای مهندس کاشانی حصار عضو کمیته تخصصی مباحث 14و16 و آقای مهندس جعفر کاظمی عضو هیات مدیره انجمن بهینه سازی مصرف انرژی از سخنرانان حاضر در پانل مذکور بودند. اهم موضوعات مطرح شده در این پانل به شرح ذیل می باشد.

 

 

 

 

دکتر دلفانی معاون مرکز تحقیقات راه،مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه آشنایی خوبی با مقررات ملی ساختمان در جامعه مهندسی وجود ندارد خاطر نشان کرد ارتباط بین جامعه مهندسی و تدوین و ترویج مقررات ملی ساختمان ضعیف است و ضروری است نقش نظام مهندسی در این زمینه پر رنگ تر شود و مهندسین بازخوردهایی در زمینه مقررات ملی ساختمان به ما ارائه دهند.





ایشان همچنین با اشاره به اینکه بسیاری از موارد از جمله توجه به اقلیم های متنوع درکشور در مباحث مقررات ملی نمی گنجد و بایستی در غالب راهنما، دستورالعمل و آئین نامه به این مسائل پرداخته شود،اظهار داشت البته برخی از مباحث مثل مبحث19 مقررات ملی ساختمان از نقطه نظر تاسیسات جای کار بیشتری دارد.

 

 

 

 

درادامه دکتر شیرازپور اظهار داشت اخلاق حرفه ای یعنی دانش ما براساس مقررات و قانون به نحویکه آرامش،ایمنی و راحتی را برای بهره بردار به همراه داشته باشد. سه حوزه علم مهندسی، مقررات ملی ساختمان و حرفه وجود دارد پس نباید تک بعدی اقدام شود. یک بعدی نگاه کردن به این مسئله منافعی را برای بهره بردار به همراه نخواهد داشت.





ایشان با بیان اینکه مقررات ملی حداقل هایی را به ما ارائه میدهد که با اجرای آن منافعی به بهره بردار می رسد تاکید کرد مقرات ملی ساختمان از ابتدا بصورت انشایی تدوین شده است در حالیکه باید به صورت کدینگ انجام می گرفت و در تدوین آن هم علم و هم حرفه و هم کدهای ملی و بین المللی باید مورد استفاده قرار گیرد.

 

 

 

 

دکتر کاشانی حصار عضو کمیته تخصصی مباحث 14و16 با بیان اینکه در بخش تاسیسات مکانیکی مقررات ملی ساختمان به برخی مسائل پرداخته نشده است اظهار امیدواری کردند ارتباط بین نظام مهندسی وبدنه مهندسین برقرار گردد.

 

 

 

دکتر جعفر کاظمی عضو هیات مدیره انجمن بهینه سازی مصرف انرژی ضمن انتقاد از اینکه جای مقررات ملی ساختمان در مباحث دانشگاهی خالی است اظهار داشت البته ضروری است آموزش و بروز کردن مدرسین دانشگاهی نیز در دستور کار قرار گیرد.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;