سازمان استاندارد جواب اتهامات را داد

به گزارش تاسیسات نیوز، مدتی قبل که آلودگی در پایتخت به اوج خود رسید، همه مشکلات روی سر سازمان استاندارد آوار شد و واردات بنزین غیر استاندارد بهانه ای شد برای اتهام زنی به این سازمان. اکنون سازمان ملی استاندارد جوابیه ای برای این اتهامات صادر نموده است.

 

 

 

در بیانیه‌ای که سازمان ملی استاندارد منتشر کرده، آمده است: کنترل کیفیت بنزین که بر اساس مصوبه شورای عالی استاندارد از اواخر سال ١٣٨٣ مشمول مقررات استاندارد اجباری بوده است، حسب توافق رئیس سابق سازمان ملی استاندارد ایران با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در تفاهمنامه مورخ نهم خرداد 84 به مجموعه‌های ذی‌ربط وزارت نفت به‌ویژه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی واگذار شده که براساس آن مقرر شده بود تولیدات بنزین را آزمایش و گزارش کنترل کیفیت آن را به‌صورت ماهانه برای درج در پرونده مراکز تولید به سازمان ملی استاندارد ایران ارسال کند.




این نتایج به‌صورت پراکنده (در فروردین ٨٦، آبان ٨٧ و از سال ٩٠ تا تیرماه سال ١٣٩١) ارسال و به‌رغم مکاتبات انجام شده از آن تاریخ به بعد گزارشی ارسال نشد. بر اساس این گزارش با استناد به مصوبه مندرج در بند یک، این سازمان تا سال ١٣٩١ هیچ‌گونه آزمونی در این خصوص با نمونه‌برداری مستقل و در آزمایشگاه استاندارد یا تایید صلاحیت شده انجام نداده و به جز تحلیل نتایج آزمایش‌های انجام شده در پالایشگاه‌ها، اقدام دیگری صورت نگرفته است.




در بند سوم این گزارش آمده است با استناد به مصوبه هیات وزیران در تبصره ٢ ذیل ماده ٧ آیین نامه اجرایی بند ٣ قانون بودجه سال ١٣٩١ نظارت بر رعایت کیفیت و استانداردهای عرضه فرآورده‌های نفتی تولید داخل و همچنین واردات از سوی بخش دولتی و خصوصی با مسوولیت و تایید اداره کل نظارت بر صادرات و مبادلات مواد نفتی وزارت نفت قرار گرفته بود.





این گزارش می‌افزاید: پس از انتصاب خانم نیره پیروزبخت به ریاست سازمان، ضمن پیگیری‌های مکرر، با حمایت دولت و مجلس شورای اسلامی، موضوع تعیین مرجع ملی نظارت بر اجرای استاندارد بنزین در جلسه شورای عالی استاندارد مورخ ١٨ اسفند ٩٣ مطرح و تصمیم‌گیری به جلسه‌ای با ریاست معاونت اجرایی رئیس‌جمهوری واگذار شد که در جلسه خرداد ماه ٩٤ نظارت بر بنزین‌های وارداتی و تولید داخل بر عهده سازمان ملی استاندارد ایران قرار گرفت.





این بیانیه می‌افزاید: در این راستا بنزین‌های وارداتی در دو مرحله کنترل می‌شوند، در مرحله نخست، اسناد بازرسی محموله در مبدا ازسوی شرکت‌های بازرسی تایید صلاحیت شده که شامل نتایج آزمایش بنزین نیز هست، کنترل و در مرحله دوم از محموله بنزین وارداتی نمونه‌برداری و در آزمایشگاه اداره کل استاندارد هرمزگان مورد آزمایش قرار می‌گیرد و در صورت انطباق، نتیجه برای ترخیص به شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام می‌شود.




در ادامه آمده است لازم به ذکر است که از تیرماه ١٣٩٤ تاکنون عدم انطباق ٧ محموله بنزین وارداتی از بنادر جنوب کشور و ٥ محموله بنزین وارداتی از بنادر شمال کشور به شرکت مذکور اعلام و از ورود آنها ممانعت شده است، اما آنچه جای تعجب دارد اشاره به اعلام نظر سازمان ملی استاندارد ایران در دولت سابق در رابطه با بنزین‌های پتروشیمی است که سوابقی از این اظهار نظر در سازمان ملی استاندارد ایران یا دستگاه‌های ذی‌ربط وجود نداشته یا در رسانه ملی اعلام نشده و سابقه‌ای مبنی بر بررسی و آزمون بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها در سازمان ملی استاندارد ایران وجود ندارد.





هم اکنون کیفیت بنزین توزیع داخل به‌ویژه بنزین یورو٤ توزیع شده در کلانشهرها تحت کنترل این سازمان قرار دارد. این بیانیه با اشاره به اینکه در دوران تصدی رئیس سابق سازمان ملی استاندارد ایران، سازمان فاقد آزمایشگاه مجهز برای انجام آزمون‌های بنزین بوده که بتواند ظرف مدت ١٥ دقیقه که زمانی غیرواقعی حتی برای آزمون مواد آلاینده است، پاسخ بدهد، می‌افزاید: خوشبختانه پس از تعیین مرجعیت سازمان با راه‌اندازی آزمایشگاه‌های مستقر در ادارات استاندارد بندرعباس و بندر امام خمینی(ره) کنترل بنزین‌های وارداتی به‌طور مستمر از سوی سازمان ملی استاندارد ایران انجام می‌شود و برای بنزین‌های تولید داخل نیز این سازمان ضمن استفاده از آزمایشگاه‌های تایید صلاحیت شده، در آینده نزدیک آزمایشگاه مرجع خود را در پژوهشگاه استاندارد راه‌اندازی خواهد کرد.

منبع: شانا

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;