ساخت بلوکهای سیمانی منطبق با مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان

بلوک سبک یکی از انواع بلوک سیمانی یا بلوک بتنی می باشد که این روز بسیار مورد توجه سازندگان آپارتمان ها و برج ها قرار گرفته است.

به گزارش تاسیسات نیوز، بلوک سبک در قالب و انواع مختلفی تولید می شود که بر اساس هر یک از این ویژگی ها قابل تفکیک و دسته بندی می باشد.
به طور مثال بلوکهای سیمانی در تعداد جداره ها می توانند متفاوت باشند، بلوکی که تنها دارای جداره های بیرونی می باشد به آن بلوک معمولی (از نظر جداره) و یا بلوک دوجداره می گویند.
اگر در میان جداره های بیرونی یک جداره دیگر ایجاد شود به آن بلوک سه جداره می گویند. بلوکهای سه جداره در مقابل گرما، سرما، صوت و انرژی عایق بهتری هستند.
معمولا دیواره های بیرونی ساختمان ها را از نوع بلوک سبک سه جداره کار می کنند تا از هدر رفت انرژی جلوگیری شود. بنابراین بلوک سبک سه جداره، محصولی از جنس مصالح ساختمانی منطبق با مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان می باشد.
بلوک پوکه ای
بلوکهای سبک از بتن سبک تولید می شوند. بتن سبک، بتنی است که در آن به جای سنگدانه های متداول نظیر شن و ماسه از سبک دانه ها استفاده شود، این سبک دانه ها می تواند طبیعی یا معدنی باشد و یا مصنوعی و صنعتی باشد.
معمولا سبک دانه های معدنی به دلیل جذب آب مناسب، وزن و مقاومت خیلی خوبی که دارند بیشتر از سبک دانه های مصنوعی در تولید بلوک استفاده می شود. سبک دانه های طبیعی همان ماده معدنی است که به آن پوکه معدنی هم می گویند. بلوکهایی که از پوکه معدنی ساخته شوند را بلوک پوکه ای می گویند.
یکی از انواع سبک دانه های صنعتی متداول در ساخت بلوک سبک، دانه های رس منبسط شده یا لیکا می باشد و بلوکی که با دانه های لیکا ساخته شود بلوک لیکا می گویند. پوکه ی معدنی مورد استفاده در بلوک سبک می تواند متفاوت باشد که بر حسب نوع معدن آن ویژگی های متفاوتی خواهد داشت.
معدن پوکه بستان آباد تبریز، معدن پوکه قروه و معدن پوکه سمنان و … از جمله معادنی هستند که می توان از آن ها جهت تامین ماده ی اولیه بلوک سبک استفاده کرد.
طرح اخلاط بتن بلوک سبک
همان طور که گفته شد بلوک سبک از بتن سبک تولید می شود، بنابراین بتن مورد مصرف در تولید بلوک بتنی سبک می تواند طرح اختلاط های مختلفی داشته باشد. کارخانه ی بلوک سبک مانا از جمله تولیدکنندگانی است که همواره در بخش تحقیق و توسعه خودش به دنبال یافتن راهکارهایی جهت افزایش کیفیت و مقاومت محصولات خود بوده است.
پس از سال ها تحقیق و توسعه توانسته ایم به فرمولی برسیم که به واسطه ی آن نوعی سبک دانه ی صنعتی را از سیمان فرآوری کنیم و با یک طرح اختلاط منحصر به فرد که در آن از چندین نوع سبک دانه ی معدنی نیز استفاده کردیم، به بتنی سبک برسیم که ماده ی اولیه بسیاری از قطعات بتنی می باشد.
ما هیچ گاه به این حد نیز قانع نبودیم و همواره در حال تلاش و ادامه ی فعالیت های آزمایشگاهی خود هستیم تا به امید خدا بتوانیم تحولاتی بزرگتر در صنعت ساختمان و تولید بتن و قطعات بتنی ایجاد کنیم.
منبع ایسنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;