زمزمه افزايش قيمت آب و برق در سال 96

به گزارش تاسیسات نیوز، وزير نيرو از احتمال افزايش قيمت آب و برق در سال ۹۶ خبر داد و گفت: در صورت تصويب لايحه پيشنهادي بودجه ۹۶ در مجلس، احتمال افزايش قيمت آب و برق در سال آينده وجود دارد.

 

 

 

 

حميد چيت‌چيان در نشست خبري خود با خبرنگاران با اشاره به بهره‌برداري حدود ۱۰۰ مگاوات نيروگاه تجديدپذير برق بادي و خورشيدي در ايران تا پايان امسال گفت: براساس برنامه، تا سال آينده حدود ۷۰۰ مگاوات برق تجديدپذير در کشور در مدار بهره‌برداري قرار خواهد گرفت.





وزير نيرو در ادامه با اشاره به کاهش شديد بارش‌ها از ابتداي سال جاري آبي تاکنون گفت: در اين مدت، مجموع کل بارش‌هاي کشور حدود ۷۲ ميلي‌متر بوده و ميزان بارش‌ها در مقايسه با مدت مشابه پارسال ۴۷ درصد و در مقايسه با مدت متوسط بلندمدت حدود ۳۳ درصد کاهش داشته است.





اين عضو کابينه يازدهم در تشريح مهمترين برنامه‌هاي مديريت مصرف آب در کشور در قالب برنامه ششم توسعه اظهار داشت: هم‌اکنون، برنامه‌ريزي براي مديريت منابع آب ۶۰۹ دشت بزرگ کشور آغاز و براي تمامي‌آب‌هاي سطحي موجود، سناريوهاي تأمين و مديريت منابع تعريف شده است.





اين مقام مسئول با تأکيد بر اينکه بايد در برنامه ششم توسعه، ۱۱ ميليارد مترمکعب در مصرف آب کشور صرفه‌جويي حاصل شده تا تعادل‌بخشي ذخاير آب کشور امکانپذير شود، يادآور شد: بر اين اساس علاوه بر مديريت منابع آب، اجراي پروژه‌هايي همچون استفاده از منابع غيرمتعارف آب با تصفيه پساب و آب فاضلاب، شيرين‌سازي آب درياها، بارورسازي ابرها و استفاده از ذخاير آب‌هاي ژرف و عميق در دستور کار قرار دارد.

 

 

 

صادرات برق به عراق متوقف است

 

 

چيت‌چيان همچنين با اشاره به توقف صادرات برق به عراق تأکيد کرد: مذاکرات با طرف عراقي ادامه دارد و هنوز توافقي بين دو کشور حاصل نشده است.





وي کل بدهي برقي عراق به ايران را حدود ۱.۲ ميليارد دلار عنوان کرد و افزود: هم‌اکنون بخش عمده‌اي از منابع مورد نياز وزارت نيرو و صنعت برق از محل صادرات تأمين مي‌شود و با سقوط قيمت نفت به ويژه در کشورهاي نفت‌خيز همچون عراق، مشکلات اقتصادي به وجود آمده و درآمدهاي ارزي اين کشورها کاهش يافته است.





وزير نيرو با بيان اينکه عراق به دليل کاهش درآمدهاي نفتي نمي‌تواند بدهي‌هاي برقي خود را به ايران پرداخت کند، اعلام کرد: با وجود اينکه ايران و عراق دو کشور همسايه بوده و از سطح بالاي روابط سياسي و اقتصادي برخوردارند، اما نمي‌توانيم برق بدون دريافت هزينه به کشوري صادر کنيم.





وي خواستار پايبندي عراق به تعهدات خود در قبال قراردادهاي واردات برق از ايران شد و گفت: پيش‌بيني مي‌شود با انجام مذاکرات بيشتر، امکان توافق با عراق براي ازسرگيري صادرات برق حاصل شود.چيت چيان همچنين با بيان اينکه تا پايان سال ۹۵ هيچ برنامه‌اي براي افزايش قيمت آب و برق نداريم، گفت: در صورت موافقت مجلس و شوراي نگهبان با لايحه پيشنهادي بودجه ۹۶، احتمال افزايش قيمت آب و برق در سال آينده وجود دارد که در صورت تصويب اطلاع‌رساني خواهد شد.

 

 

 

انتقال ۵۰۰ هزار مترمکعب آب خليج‌فارس به ايران

 

 

چيت‌چيان در ادامه با اشاره به اجراي پروژه‌هاي شيرين‌سازي آب در سواحل خليج‌فارس و درياي عمان تصريح کرد: يکي از پروژه‌هايي که اجرايي شده، انتقال ۵۰۰ هزار مترمکعب آب شيرين شده خليج‌فارس به استان‌هاي کرمان و يزد بوده که عمليات اجرايي اين پروژه کليد خورده است.وزير نيرو با بيان اينکه در فاز دوم پروژه‌هاي آبرساني از خليج‌فارس به استان‌هاي سيستان و بلوچستان، خراسان شمالي، خراسان رضوي، فارس و اصفهان در دستور کار قرار گرفته است، بيان کرد: هم‌اکنون مطالعات اجراي فاز دوم انتقال آب شيرين شده از خليج‌فارس در وزارت نيرو آغاز شده است.

 

 

 

امضاي ۲ ميليارد يورو قرارداد جديد آب و برق

 

 

اين عضو کابينه دولت در ادامه با بيان اينکه در دوران پسابرجام تاکنون مذاکراتي با شرکت‌هايي از روسيه، چين، کره جنوبي، ژاپن، ترکيه، بلژيک، دانمارک، اسپانيا و انگليس براي اجراي پروژه‌هاي آب و برق در ايران انجام شده است، گفت: تاکنون قراردادهايي براي ساخت نيروگاه‌هاي تجديدپذير و خورشيدي امضا شده و حتي اين قراردادها از چند ماه گذشته تاکنون عملياتي شده است.





وزير نيرو با تأکيد بر اينکه پيش‌بيني مي‌شود تا پايان امسال نزديک به دو ميليارد يورو قرارداد جديد آب و برق در کشور امضا و يا عمليات اجرايي آنها با مشارکت خارجي آغاز شود، اظهار داشت: در مجموع هم‌اکنون مذاکراتي براي امضاي ۱۰ تا ۱۵ ميليارد يورو قرارداد جديد آب و برق در ايران با شرکت‌هاي خارجي در دست اجرا است.

 

 

 

واکنش چيت‌چيان به انحلال وزارت نيرو

 

 

چيت‌چيان در ادامه و در پاسخ به پرسش مهر در خصوص احتمال انحلال وزير نيرو به الحاق بخش برق به وزارت نفت با اجراي برنامه ششم توسعه، گفت: در پيش‌نويس برنامه ششم توسعه درباره انحلال وزارت نيرو بندي وجود ندارد و اصلاً چنين اتفاقي وجود خارجي ندارد.





وزير نيرو در پاسخ به پرسش ديگر مهر که آيا افزايش سهم برق در سبد سوخت و انرژي کشور يک سياست وزارت نيرو براي جلوگيري از انحلال اين وزارتخانه خواهد بود؟ توضيح داد: افزايش سهم برق در ناوگان حمل و نقل با ورود خودروهاي برقي و همچنين استفاده از برق به جاي گاز براي گرمايش، صرفاً به دليل دستاوردهاي زيست‌محيطي آن است.





اين عضو کابينه دولت با بيان اينکه با ورود خودروهاي برقي عملاً مصرف بنزين کاهش مي‌يابد، يادآور شد: هم‌اکنون ۶۰ درصد عامل وارونگي هوا و آلودگي‌ها در کلانشهرها به دليل تردد خودروهاي بنزين‌سوز بوده که با جايگزين کردن برق مي‌توان به ميزان قابل توجهي در وضعيت کيفيت هوا تغييرات مثبت اعمال کرد.

 

 

 

شوري آب شرق تهران صحت ندارد

 

 

اين مقام مسئول در ادامه با رد خبر شور شدن آب شرب در شهر تهران تبيين کرد: هم‌اکنون آب مورد نياز شهروندان شهر تهران از طريق دو سد لتيان و لار تأمين مي‌شود که آب اين دو سد از کيفيت بسيار بالايي برخوردار است.وي در ادامه همچنين در خصوص فعاليت‌هاي عراق براي مهار آب رودخانه‌هاي مرزي و مشترک با ايران هم گفت: تاکنون اقدام عملي از سوي عراق بر روي رودخانه‌هاي مرزي و مشترک با ايران مشاهده نشده و قطعاً انجام مذاکرات بيشتر بين دو کشور، مي‌تواند منافع ملي ايران و عراق را تأمين کند.

 

 

 

 

ايران در ساخت سد خودکفا شد

 

 

چيت‌چيان در ادامه با بيان اينکه هم‌اکنون ايران در انجام تمامي‌مراحل طراحي، تأمين تجهيزات، ساخت، نصب، راه‌اندازي و بهره‌برداري سد و نيروگاه‌هاي برق‌آبي به خودکفايي رسيده است، تصريح کرد: علاوه بر اين با بومي‌شدن دانش فني در شرايط فعلي ايران به يکي از کشورهاي صادرکننده خدمات فني مهندسي در صنايع آب و برق منطقه و جهان تبديل شده است.





وزير نيرو در ادامه با اشاره به وجود ۱۳ درصد هدررفت و اتلاف آب در سطح شبکه آب شهري و روستايي، يادآور شد: براي نوسازي و بازسازي اين شبکه به هزينه‌هاي بالاي سرمايه‌گذاري نياز بوده به طوري که براي کاهش هر يک درصد اتلاف آب در شبکه، سالانه بايد حدود ۱۲۰۰ ميليارد تومان سرمايه‌گذاري انجام شود.

 

 

 

توافق‌هاي جديد برقي ايران و جمهوري آذربايجان

 

 

وي همچنين با اشاره به توافق‌هاي جديد آبي و برقي بين ايران و جمهوري آذربايجان گفت: هم‌اکنون با ساخت و افتتاح يک خط و تأسيسات جديد، ظرفيت تبادل و انتقال برق بين ايران و آذربايجان افزايش يافته است.اين عضو کابينه دولت با اشاره به مذاکرات سه‌جانبه انجام گرفته بين ايران، روسيه و جمهوري آذربايجان براي سنکرون و اتصال شبکه برق بين اين سه کشور خاطرنشان کرد: علاوه بر اين ساخت دو نيروگاه جديد برق‌آبي در دو طرف رودخانه ارس مورد توافق ايران و جمهوري آذربايجان قرار گرفته است.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;