رکورد تاریخی مصرف بنزین

به گزارش تاسیسات نیوز، مصرف بنزین امسال به شکل قابل توجهی نسبت به سال گذشته رشد داشته است. در 5 ماه نخست امسال به‌طور متوسط روزانه 32/ 80 میلیون لیتر بنزین به فروش رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 2/ 8 درصد رشد داشته است. مصرف بنزین در 5 ماه نخست سال 1395 روزانه 22/ 74 میلیون لیتر بود.





اما با توجه به اینکه الگوی مصرف در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که شهریور ماه میزان مصرف بنزین به شکل قابل توجهی بیشتر از متوسط کل سال است، بنابراین می‌توان انتظار داشت در ماه جاری میزان تقاضا برای این سوخت به رکورد جدیدی دست یابد.





به گزارش دنیای اقتصاد، بررسی آمار ماهانه مصرف بنزین در سال‌های 90 تا 95 نشان می‌دهد که میزان مصرف بنزین در شهریور به‌طور متوسط حدود 9 درصد از مصرف کل سال را به خود اختصاص می‌دهد. از سویی میزان مصرف بنزین در 5 ماه ابتدای سال حدود 42 درصد از کل مصرف سال است. با یک حساب ساده این برآورد به دست می‌آید که مصرف بنزین شهریور امسال بیش‌از 87 میلیون لیتر در روز برسد. این مقدار بیشترین متوسط ماهانه مصرف بنزین در کل تاریخ ایران محسوب می‌شود.





این میزان مصرف بنزین در حالی است که پالایشگاه‌های کشور در مجموع 66 میلیون لیتر در روز بنزین تولید می‌کنند و باقی‌ نیاز کشور به این سوخت از طریق واردات تامین می‌شود. متوسط مصرف در 5 ماه نخست سال جاری حدود 32/ 80 میلیون لیتر در روز بوده، بنابراین در 5 ماه نخست سال روزانه حدود 14 میلیون لیتر بنزین از خارج از مرزهای کشور وارد شده است.





بنابراین با احتساب قیمت حدود 1600 تومانی هر لیتر بنزین در فوب خلیج فارس، روزانه دولت 22 میلیارد و 400 میلیون تومان از بودجه کشور را به واردات بنزین اختصاص داده است. اما با توجه به اینکه در شهریور ماه میزان مصرف به رکورد بی‌سابقه‌ای می‌رسد، احتمالا واردات این سوخت نیز شدت بیشتری می‌یابد. آن‌طور که کارشناسان معتقدند ثابت ماندن قیمت بنزین در سه سال گذشته یکی از مهم‌ترین عوامل رشد مصرف این سوخت بوده است.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;