روز جهانی مهندس مکانیک، فرصتی برای قدردانی از ستون اصلی صنعت

تاسیسات نیوز – صدیقه بهزادپور: اختراعات توماس ساوری و جیمز وات پایه و اساس مهندسی مکانیک مدرن را گذاشت و توسعه ماشین‌های تخصصی و نگهداری از این ابزارها در طول انقلاب صنعتی موجب گسترش سریع مهندسی مکانیک در بریتانیا و فراتر از آن شد. تاریخچه قوانین مکانیک به بزرگانی همچون ارشمیدس ، گالیله ،کپلر و نیوتن بازمی گردد که هیچ رشته ایی چنین تاریخ پر افتخاری نداشته و نخواهد داشت و به تعبیر لئوناردو داوینچی ؛ مکانیک ، بهشت ریاضیات است.
۵ آبان، روز جهانی مهندسی مکانیک، فرصتی ارزشمند برای قدردانی از تلاش‌های متخصصان است که با استفاده از دانش فنی و مهارت‌های خود، نقش مهمی در پیشرفت صنعت و بهبود کیفیت زندگی انسان‌ها دارند و در حوزه‌های مختلف مانند؛ تاسیسات ساختمان، طراحی ماشین آلات، سیستم‌های انرژی، خودروسازی،  و بسیاری دیگر از زمینه ها  فعال هستند تبریک بگوییم. مهندسان مکانیک در واقع ستون فقرات صنعت هستند. آنها با بررسی مسائل پیچیده و ارائه راه‌حل‌های عملی، به بهره‌وری بیشتر و کاهش هزینه‌ها کمک می‌کنند و به توسعه فناوری‌های نوآورانه می‌پردازند. در این روز جهانی، ارج نهادن به نقش حیاتی مکانیک این است که چگونه این متخصصان با کوشی و خلاقیت خود، مسیری به سوی آینده‌ای پایدارتر و پیشرفته‌تر را هموار می‌کنند.
مهندسی مکانیک از جمله رشته‌های مادر در صنعت به شمار می آیند و نقش مهمی در پیشرفت اقتصادی و صنعتی دارد. مهندسان مکانیک با طراحی و بهبود ماشین آلات، سیستم‌های حرارتی، تهویه مطبوع، ابزارهای دقیق و تجهیزات صنعتی، پایه‌های توسعه و تولید در صنایع مختلف را می‌دهند. این متخصصان همیشه با هدف بهینه‌سازی عملکرد و کاهش هزینه‌ها، در مسیر ایجاد فناوری‌های جدید و پایدار تلاش می‌کنند. با این، مکانیک‌های مهندسی در ایران با چالش‌های روبه‌روی متعددی هستند که بخش‌هایی از آن‌ها ناشی از سیاست‌های صنعتی ناکارآمد اقتصادی، و همچنین استفاده از منابع مالی و فناوری ناکافی است. علاوه بر این با توجه به تشدید مشکلات به دلیل افزایش تحریم ها و مشکلات شغلی در ایران، تعداد بسیاری از این فارغ التحصیلان این رشته  به دلیل کاهش فرصت‌های شغلی با توجه به تخصص مهندسان مکانیک در ایران و به دلیل نرخ بیکاری بالا و شرایط اقتصادی نامناسب، به مهاجرت روی می‌آورند. این موضوع باعث می‌شود کشور از سرمایه‌های انسانی ارزشمند خود محروم شود.
به گفته کارشناسان؛ سرمایه‌گذاری در زمینه تحقیق و توسعه (R&D)، به مهندسان امکان می‌دهد تا پروژه‌های نوآورانه کار کنند و فناوری‌های جدید را توسعه دهند. اما در ایران، حمایت مالی از پروژه های تحقیقاتی و نوآوری به اندازه کافی وجود ندارد. تحقیقات بیشتر در سطوح دانشگاه‌ها می‌مانند و به تولید محصول یا فناوری قابل استفاده در صنعت منتهی نمی‌شوند. این حمایت مالی و زیرساخت‌های تحقیقاتی باعث محدود شدن پتانسیل خلاقیت و نوآوری در میان مهندسان می‌شود. علاوه بر این، در بسیاری از موارد، دانشگاه‌ها و صنایع در کنار هم کار می‌کنند تا از علمی در صنعت بهره ببرند و به رشد اقتصادی و صنعتی کمک کنند، اما در ایران، این همکاری به اندازه کافی وجود ندارد، و در نتیجه دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مهندسی مکانیک نمی‌توانند به آسانی در محیط‌های صنعتی واقعی تجربه کسب کنند و ایده‌های جدید خود را به تولید برسانند.
از این رو به نظر می رسد برای بهبود شرایط فعالیت مهندسان مکانیک در کشور نیاز به اصلاح ساختارهای اقتصادی و مالی، ارتقای مهارت ها، کاهش بوروکراسی و تسهیل قوانین اجرایی و … داریم تا در نهایت مهندسی مکانیک فرصت تبلور ظرفیت های نهفته خود به عنوان یکی از کلیدی ترین رشته ها در این عرصه را داشته باشد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;