روزهاي پاك پايتخت افزايش مي‌يابد

به گزارش تاسیسات نیوز ، اين روزها هواي تهران پاك است و برخلاف سال گذشته روزهاي پاك شهر تهران افزايش يافته است. برخي معتقدند، بنزين پتروشيمي‌ها عامل ناپاكي هواي كلان‌شهرها بوده و بنزيني كه با عنوان يورو 4 به فروش مي‌رسيده در اصل بنزين پاك نبوده است.در حال حاضر بنزين پتروشيمي‌ها از مدار خارج شده و مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي اعلام كرده است كه در شهرهاي تهران، كرج و اراك در حال حاضر بنزين با كيفيت يورو 4 توزيع مي‌شود و به زودي تبريز هم از اين سوخت بهره خواهد برد. در اين رابطه روز پنج‌شنبه، كاظمي در نمايشگاه نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي با اعلام اين كه توليد بنزين پالايشگاه‌هاي داخلي از ٤٥ ميليون ليتر در سال ٨٩ به حدود ٥٠ ميليون ليتر در دو سال بعد از آن رسيد، گفت: در ادامه سياست‌هاي تامين بنزين مورد نياز كشور، قرارشد توليد سه مجتمع پتروشيمي برزويه، بوعلي و بندرامام كه به مواد اوليه بنزين نزديك بود به عنوان تكميل‌كننده نياز كشور و به‌منظور امتزاج با ساير بنزين‌ها به پالايشگاه آبادان و بندرعباس ارسال شود.  به گزارش «شانا»، عباس كاظمي با تاكيد بر اينكه بنزين پتروشيمي‌ها به هيچ عنوان به صورت مستقيم وارد بازار مصرف نشده است، تصريح كرد: بنزين سه مجتمع پتروشيمي مذكور، همچنين بنزين وارداتي با توليد پالايشگاه‌هاي بندرعباس و آبادان در جنوب كشور ممزوج شده و به خط لوله سراسري ارسال مي‌شود.  وي با بيان اينكه اين بنزين پيش‌تر با خط لوله به برخي ديگر از شهرهاي كشور نيز ارسال مي‌شد، اظهار كرد: سال گذشته و با توجه به توانايي‌هايي كه در افزايش توليد بنزين كشور ايجاد شد، تصميم گرفتيم ابتدا به اصلاح سوخت كلانشهرهاي كشور اقدام كنيم.  مدير عامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي كشور با تاكيد بر اينكه هم اكنون سه شهر كشور از سوخت كاملا پاك بهره مي‌برند، اضافه كرد: بنزن موجود در بنزين اين كلان‌شهرها 78/0 درصد (زير يك درصد)، گوگرد آن ٣٠ هزارم درصد و اكتان آن ٩١ و كاملا مطابق با استاندارد يورو ٤ است.

 توزيع بنزين پاك در كلان‌شهر تبريز

كاظمي افزود: با اجراي كامل طرح بنزين‌سازي جديد پالايشگاه تبريز، شهر تبريز نيز به عنوان چهارمين كلان‌شهر از بنزين با كيفيت يورو ٤ بهره‌مند خواهد شد. وي با بيان اينكه هم‌اكنون بنزن موجود در بنزين توليدي اين شركت به كمتر از نيم درصد رسيده است، گفت: با تكميل اين طرح آروماتيك بنزين توليدي اين پالايشگاه نيز به عدد ٣٤ و استاندارد يورو ٤ خواهد رسيد.

 بهره‌برداري از اولين فاز ستاره خليج فارس

معاون وزير نفت در امور پالايش در ادامه نشست خبري نمايشگاه نوزدهم از توزيع محصولات با كيفيت پالايشگاه ستاره خليج فارس در داخل كشور در اواخر سال آينده خبر داد. كاظمي با بيان اينكه اواخر سال آينده اولين فاز ستاره خليج فارس به مدار توليد وارد مي‌شود، گفت: ابتدا قرار بود محصولات اين پالايشگاه به خارج صادر شود، اما پس از آن تصميم گرفته شد كه از توليدات اين طرح ملي در داخل كشور استفاده شود. وي اظهار كرد: به همين منظور ساخت خط لوله بندرعباس- رفسنجان در دستور كار شركت قرار گرفت.

 محصولات آبادان و بندرعباس صادر مي‌شود

كاظمي افزود: به همين منظور محصولات پالايشگاه بندرعباس و پالايشگاه آبادان براي صادرات در نظر گرفته شده است. وي در همين رابطه از ساخت يك پالايشگاه جديد ٢١٠ هزار بشكه‌اي در داخل پالايشگاه آبادان خبر داد و افزود: به همين ميزان از واحدهاي كوچك قديمي اين پالايشگاه با ظرفيت‌هاي 50 تا 60 هزار بشكه‌، از سرويس خارج مي‌شوند. كاظمي با بيان اينكه اين اقدام موجب بهبود كيفيت تمام محصولات توليد شركت پالايش نفت آبادان مي‌شود، گفت: براي اجراي اين طرح 6/2 ميليارد يورو سرمايه برآورد شده است. وي از اقدام براي تامين مالي پروژه آبادان خبر داد و افزود: هم اكنون در حال تلاش براي بازگشايي ال سي هستيم و اميدواريم اجراي اين پروژه در سال جديد آغاز شود.

 راه‌اندازي فاز آخر بنزين‌سازي پالايشگاه اصفهان

مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي كشور به تكميل طرح بنزين‌سازي پالايشگاه اصفهان تا اوايل دي ماه امسال اشاره كرد و افزود: حدود ٦ ماه است كه واحد سوم اين طرح بنزين‌سازي به مدار سرويس وارد شده است. او همچنين به پيشرفت ٨٨ درصدي طرح بهبود كيفيت پالايشگاه بندرعباس اشاره كرد و افزود: تا پايان امسال اين طرح وارد مدار توليد مي‌شود و كيفيت محصولات بنزين و گازوئيل توليدي اين شركت را به استاندارد يورو٤ افزايش مي‌دهد.

 ساخت 8 ميني پالايشگاه

مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي كشور از افزايش ظرفيت تصفيه نفت خام و ميعانات گازي اين شركت از 8/1 ميليون بشكه به ٣ ميليون بشكه در روز به عنوان يكي از برنامه‌هاي مهم شركت ملي پالايش و پخش نام برد.  عباس كاظمي افزود: به همين منظور ساخت ميني پالايشگاه‌هاي ميعانات گازي جديد در دستور كار قرار گرفته است. كاظمي با بيان اينكه با راه‌اندازي پالايشگاه ميعانات گازي ستاره خليج فارس تا حدودي اين برنامه را اجرايي مي‌كند، افزود: علاوه‌بر آن ساخت ٨ پالايشگاه ميعانات گازي با مجموع ظرفيت ٤٨٠ هزار بشكه در عسلويه در دستور كار وزارت نفت قرار گرفته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;