روزهاي سخت سنگ‌آهن سخت‌تر خواهد شد؟

به گزارش تاسیسات نیوز ، شرايط بازار سنگ‌آهن در روزها، هفته‌ها و حتي ماه‌هاي گذشته به هيچ عنوان مطلوب نبود. چراكه با كاهش روزافزون قيمت‌ها رو‌به‌رو بوديم.با توجه به افزايش شديد حجم توليد در قيمت‌هاي پايين فعلي شائبه دامپينگ شديدا تقويت شده تا جايي كه توليدكنندگان بزرگ با هزينه توليد كمتر به كمك افزايش حجم توليد خود سعي در اخراج توليدكنندگان كوچك‌تر از بازار را دارند. اين شرايط مي‌تواند به ادامه كاهش قيمت‌ها در بازارهاي جهاني كمك كند.قيمت سنگ‌آهن در روزهاي قبل كاهش محسوسي داشته است و به نظر مي‌رسد اين شرايط وخيم ادامه يابد. شايد ماه مه سال جاري را بتوان يكي از وخيم‌ترين زمان‌ها براي بازار جهاني سنگ‌آهن در طول سال‌هاي گذشته قلمداد كرد. آخرين اخبار نشان مي‌دهد كه قيمت سنگ‌آهن خشك (بدون احتساب رطوبت) با 1/4 درصد كاهش به 80/91 دلار رسيد كه نشان مي‌دهد قيمت سنگ‌آهن در ماه مه با 13 درصد كاهش رو‌به‌رو شده است. اين روند كاهشي نزديك به 6 ماه به‌صورت ممتد ميهمان بازار سنگ‌آهن بوده كه گسترده‌ترين كاهش از نوامبر سال 2008 تاكنون است. آمارها نشان مي‌دهد كه در سال جاري قيمت سنگ‌آهن 32 درصد كاهش يافته است.

 وضعيت عرضه يا دامپينگ توليدكنندگان بزرگ

عرضه سنگ‌آهن در مقياس جهاني شرايط عجيب و بي‌رحمي پيدا كرده است. از طرفي با افزايش حجم عرضه از سوي توليدكنندگان بزرگ رو به رو هستيم، ولي در قيمت‌هاي پايين فعلي، بسياري از معادن سنگ‌آهن توان ادامه فعاليت را از دست داده و در حال خروج از بازار هستند. با توجه به شرايط توليد فعلي، مي‌توان توليدكنندگان سنگ‌آهن را به 3 دسته تقسيم كرد، سپس به بررسي اوضاع موجود پرداخت.

– توليدكنندگان بزرگ بالاخص از كشورهاي استراليا و برزيل: اين قبيل توليدكنندگان در سال‌هاي قبل با استفاده از نرخ بهره ناچيز و سياست‌هاي پولي انبساطي توانسته‌اند سرمايه‌گذاري‌هاي عظيمي بر اكتشاف و فرآوري مواد معدني انجام دهند. هم اكنون اين قبيل معادن به مرحله استخراج رسيده‌اند و با توجه به اين موضوع، حجم توليد آنها افزايش يافته ولي هزينه توليد كاهش بيشتري داشته است. افزايش حجم توليد فعلي در قيمت‌هاي محدود كنوني براي توليدكنندگان بزرگ بسيار سودآورتر از كاهش توليد به‌منظور افزايش قيمت‌ها است. به نظر مي‌رسد اين روند افزايشي حجم توليد باز هم ادامه يابد.

– توليدكنندگان كوچك در داخل كشور چين: با توجه به قيمت‌هاي پايين فعلي، رشد توليد سنگ‌آهن داخلي چين در مسير كاهشي بوده و به نظر مي‌رسد اين روند نزولي ادامه يابد. با توجه به عيار پايين‌تر سنگ‌آهن در چين و مشكلات توليد بالاخص در روزهاي آتي و فصل باران‌هاي موسمي تابستاني در اين كشور، به نظر مي‌رسد حجم توليد داخلي چين هر روز با هزينه بيشتري رو به رو شده و روند كاهشي حجم توليد ادامه يابد. ادامه روند فعلي مي‌تواند اين توليدكنندگان را از بازار اخراج كند.

– توليدكنندگان كوچك‌تر در ساير كشورهاي جهان: بسياري از صادركنندگان سنگ‌آهن در كشورهايي همچون ايران، اندونزي، هند و … به تبع كاهش قيمت‌ها شرايط مطلوبي ندارند. غالب دولت‌ها در اين كشورها به دليل تلاش براي محدود كردن صادرات مواد خام، محدوديت‌هايي را براي صادرات سنگ‌آهن به كار بسته‌اند. تنها ويژگي مهم براي ادامه فعاليت اين قبيل معادن، عيار بالاتر و مگنتيتي بودن سنگ‌آهن است كه در فرآيند تبديل به فولاد خام با سهولت بيشتري تجزيه شده و مواد حاصل مي‌تواند در تجزيه ساير سنگ‌آهن‌ها در كوره بلند موثر باشد. در صورت كاهش بيشتر قيمت‌ها، اين جذابيت نيز نمي‌تواند موثر واقع شود و بازار اين قبيل محصولات نيز دستخوش تغييرات گسترده و تضعيف محسوسي خواهد شد.

هم اكنون در طرف عرضه در بازارهاي جهاني شاهد دامپينگ هستيم. توليدكنندگان بزرگ با افزايش سرمايه‌گذاري‌ها توانسته‌اند حجم توليد خود را افزايش داده و هزينه توليد را كاهش دهند. اين مطلب در قيمت‌هاي پايين فعلي به اخراج توليدكنندگان كوچك‌تر بالاخص معادن داخل چين يا ديگر كشورها منتهي خواهد شد. شاهد اين رخداد، افزايش افسارگسیخته حجم صادرات سنگ‌آهن از بندر هدلند Port Hedland استرالياست. اين بندر كه بسيار به منطقه پيلبارا در غرب استراليا به عنوان قطب توليد سنگ‌آهن صادراتي جهان نزديك است، مهم‌ترين‌ پايانه حمل‌ونقل‌ و بارگيري مواد خام در جهان بالاخص براي سنگ‌آهن محسوب مي‌شود. به گزارش منابع اداري اين بندر، حجم صادرات سنگ‌آهن در ماه مه برابر با 1/36 ميليون تن بوده كه در مقايسه با ماه قبل و 8/34 ميليون تن، نزديك به 3/1 ميليون تن افزايش داشته است. در مدت مشابه سال قبل حجم صادرات اين بندر برابر با 9/27 ميليون تن بود كه افزايش 2/8 ميليون تني را نشان مي‌دهد كه رقم شايان توجهي است. اين گزارش مي‌افزايد كه 9/29 ميلیون تن از اين حجم در ماه مه به مقصد چين بوده كه به نسبت ماه قبل از آن يك ميليون تن افزايش داشته و به نسبت سال قبل نيز 6/6 ميليون تن رشد را نشان مي‌دهد.از طرفي ذخاير بنادر سنگ‌آهن چين هم افزايش محسوس و غيرمنتظره‌اي داشته است. آخرين آمارها نشان مي‌دهد كه ذخاير سنگ‌آهن در بنادر چين در هفته منتهي به 23 مه با 7/0 درصد افزايش به 30/113 ميليون تن رسيده كه در نوع خود يك ركورد محسوب مي‌شود. اين آمار نشان مي‌دهد كه موجودي بنادر به نسبت سال قبل 31درصد افزايش داشته است.

 

شرايط تقاضا

شرايط عمومي تقاضاي سنگ‌آهن به هيچ عنوان شرايط مطلوبي نيست. بزرگ‌ترين بازار مصرف سنگ‌آهن در جهان كشور چين به عنوان بزرگ‌ترين توليدكننده فولاد است. با توجه به دورنماي كاهش رشد اقتصادي چين در سال جاري و رسيدن به رشد 3/7 درصد در سال كه كمترين حد از سال 1990 تاكنون خواهد بود، مي‌توان كاهش رشد تقاضاي سنگ‌آهن را پيش‌بيني کرد. اين در حالي است كه بازار فولاد چين با محوريت مصرف داخلي و بازارهاي صادراتي اين كشور شرايط مطلوبي ندارد ولي جرقه‌هايي از بهبود بازار، افزايش تقاضا و رشد قيمت‌ها نيز ديده مي‌شود. به‌صورت كلي نمي‌توان دورنماي تقاضاي سنگ‌آهن چين را مطلوب ارزيابي كرد ولي اين در حالي است كه كاهش قيمت سنگ‌آهن مي‌تواند به كاهش هزينه توليد انجامیده و شايد كاهش قيمت فولاد منجر شود كه مي‌تواند داده مهمي براي افزايش تقاضاي موثر در آينده باشد.

 تلفيق عرضه و تقاضا و دورنماي بازار

در سال گذشته عرضه و تقاضاي جهاني سنگ‌آهن شرايط متوازني داشت و نوسان قيمت‌ها منطقي به نظر مي‌رسيد. در سال جاري با مازاد عرضه 79 ميليون تني رو به رو هستيم، ولي براي سال آينده حتي 158 ميليون تن مازاد عرضه نيز پيش‌بيني شده است. مورگان استنلي براي سال جاري رشد عرضه را 10 درصد و رشد تقاضا را 7/3 درصد پيش‌بيني كرده است.با توجه به تقويت محسوس و شتابان طرف عرضه در كاهش هزينه توليد نهايي و افزايش حجم توليد، شرايط عرضه به سمت كاهش شديد قيمت‌ها پيش مي‌رود. از طرفي حجم تقاضا رشد چنداني نداشته و اين بازار را براي خريداران اصلي جذاب نشان نمي‌دهد تا جايي كه بسياري به اميد كاهش بيشتر قيمت‌ها، از خريد خودداري مي‌كنند. اين شرايط ضعيف تقاضا در كنار افزايش حجم محموله‌هاي صادراتي به مقصد چين به افزايش محسوس موجودي انبارها منتهي شده و دورنماي هر گونه افزايشي را در كوتاه مدت تا ميان مدت از بازار دريغ کرده است. هم اكنون بازار جهاني سنگ‌آهن كف قيمتي 95 دلار را شكسته و به نظر مي‌رسد از كف 90 دلاري نيز به سادگي عبور كند.  در نهايت مي‌توان گفت كه در كوتاه مدت اين شرايط ضعيف و روند نزولي قيمت‌ها ادامه خواهد يافت و ممكن است تا ميان مدت ادامه يابد. با توجه به كاهش ارزش سهام بسياري از توليدكنندگان مهم سنگ‌آهن در جهان و خروج بخش بزرگي از معادن كوچك‌تر از بازار در كنار روند رو به بهبود بازار فولاد و افزايش قيمت‌ها در اين بازار مي‌توان به بهبود بازار و تقويت قيمت‌ها در ميان مدت تا دراز مدت اميدوار بود.

 

 

 

 

 

انتهای پیام 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;