راه دشوار دولت در بازار مسکن و سرکشی بانک ها

به گزارش تاسیسات نیوز، حسام عقبایی رئیس سابق اتحادیه مشاوران املاک کشور،  رفع مشکلات بازار مسکن را در گرو تعاملات سازمان های مسئول در حوزه مسکن دانست وگفت: یکی از مهمترین اقدامات دولت در حوزه بازار مسکن این است که بانک ها را موظف به همکاری و تعامل بانک ها برای واگذاری تسهیلات بانکی در بخش مسکن کند، آن چیزی که تاکنون با وجود به کارگرفتن اهرم های تنبیهی و … خلاف آن صورت گرفته است،
او افزود: در ازاء آن اعتبارات مالی فراوانی به حوزه های دیگری غیر از مسکن تعلق گرفته است. اینکه چرا بانک ها نسبت به پرداخت تسهیلات در حوزه مسکن اِهمال می ورزند را باید در نگاه سودجویانه کوتاه مدت جست، چرا که سرمایه گذاری در حوزه های دیگر برای آنها منفعت بیشتری دارد تا اینکه تسهیلات خود را با تکلیف شرایط دولتی به حوزه مسکن در بخش خصوصی یا دولتی اختصاص دهند که هیچ سود مناسبی برایشان ندارد، اما به جای آن خیلی راحت با واگذاری تسهیلات برای خرید خودرو، لوازم منزل و … اقدام می کنند چون می دانند درگیر پروسه ساخت طولانی مدت مسکن نمی شوند و سود آن نیز در بازار فزاینده متورم ایران نیز از بین نمی رود.
عقبایی اضافه کرد: در حالی که چنانچه دولت با اِعمال سیاست ها و برنامه ریزی های مناسب توازنی مناسب در این زمینه ایجاد کند، تعادل در بازار مسکن نیز ایجاد می شود و قدرت خرید مسکن برای خریداران و همچنین بازار اجاره باز می گردد اما در حال حاضر به دلایل مختلف چنین شرایطی موجود نیست و این اقدامات انجام نمی شود و به این ترتیب عرضه و تقاضا در بازار مسکن برهم می خورد. در این زمینه باید توجه داشت که تنها بانکی که در کشور با سیاست توسعه ای به مقوله مسکن مرتبط است «بانک مسکن» است که قطعاً نمی تواند یک تنه در مواجهه با معضلات مسکن در کشور اقدام کند. بنابراین باید همه دستگاه های دولتی و غیردولتی با سیاست گذاری ها و الزاماتی وارد مقوله تامین مسکن با سهمی مشخص شوند و دولت نیز با نظارت صحیح والزامات قانونی برانجام مسئولیت و وظیفه این نهادهای دولتی وغیردولتی و ادای دِین آنها نظارت جدی کند. در حقیقت دولت در این بخش باید با هدایت سرمایه گذاران داخلی اعم از دولتی و غیردولتی وبانک ها به سمت بازار مسکن و تلاش برای خروج سوداگران دولتی و غیردولتی به بازار مسکن ثبات و آرامش ببخشد. در این راستا بانک هایی که با فلسفه سودجویی از سپرده های مردمی فعالیت می کند، قابل ترحم نیستند وباید با اِعمال سیاست های تنبیهی از ادامه چنین رویه هایی جلوگیری کرد. در حقیقت به گونه ای باید گفت که دولت فلسفه ایجاد و فعالیت بانک ها را اصلاح کند، هر چند با توجه به سابقه فعالیت اشتباه بانک ها از قدیم الایام تاکنون، قطعاً دولت مسیری دشوار در این زمینه پیش روی دارد تا دامنه اقتدار بی چون و چرای بانک ها را در دایره نظارت دولت محدود کند.
رئیس سابق اتحادیه مشاوران املاک کشور، ساخت مسکن در شهرهای بزرگ از سوی دولت به دلیل کمبود زمین مناسب دشوار و تقریباً غیرممکن است، در نتیجه لاجرم اکثر دولت های قبل اقدام به ساخت مسکن در شهرهای حاشیه شهرهای اصلی مانند پردیس، پرند و … کردند که البته نتوانست آنچنان که باید و شاید به حل مشکل مسکن منتهی شود، چرا که اکثرخانواده هایی که با مشکل مسکن در کلانشهرها روبرو هستند، برای پرهیز از طی مسافت نسبتاً طولانی این شهرهای حاشیه ای با کلانشهرهایی چون تهران و… فقط با نگاه سرمایه گذاری نسبت به خرید مسکن در شهرهای حاشیه ای اقدام کردند تا بتوانند به زندگی و حضور در محل کار و تحصیل و… در کلانشهرها ادامه دهند.
وی توضیح داد: بنابراین به نظر می رسد دولت باید به سمت بافت های فرسوده و احیاء آن ها جهت قابل سکونت بودن آن متمرکز شود چرا که به عنوان مثال در حال حاضر میلیون ها متر واحد مسکونی در بافت فرسوده شهرهایی چون؛ تهران، اصفهان، شیراز و… داریم که در صورت استفاده بهینه کمک بزرگی به حل این مشکل می کند. اما در این میان باید توجه داشت که دولت در حال حاضر سرمایه لازم برای احیاء این بافت های فرسوده را ندارد بنابراین باید با برنامه ریزی صحیح از مشارکت های مردمی وبخش خصوصی سود جوید تا با تغییر و احیاء بافت فرسوده از معضل کمبود مسکن رهایی یابیم ومسئولیت دولت در این میان نظارت، جذب و هدایت سرمایه گذاران، ایجاد تسهیلات در ساخت مسکن به سازندگان و … است که در صورت انجام شاهد نتایج مطلوب آن خواهیم بود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;