راه اندازی بزرگ ترین واحد تولید الفین جهان تا خرداد 92

 

 مدیرعامل پتروشیمی کاویان از راه اندازی واحد دوم این پتروشیمی در صورت تامین خوراک مورد نیاز تا خرداد ماه 92 خبر داد.

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از فارس، رضا امیری  با بیان اینکه پتروشیمی کاویان یکی از بزرگترین تولید کنندگان اتیلن است که در نهایت توان تولید 2 میلیون تن اتیلن در سال را دارد، گفت : هدف از اجرای این طرح پتروشیمی محدود به مناطقی که خوراک در دسترس دارند، نباشد.

وی افزود: واحدهای اندیمشک، کرمانشاه، کردستان، لرستان، میاندوآب و مهاباد از این خط لوله اتیلن دریافت می کنند و مازاد اتیلن کاویان کمبود این خوراک را در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر برطرف می کند.

مدیرعامل پتروشیمی کاویان با اشاره به آغاز اجرای این طرح از سال 85 اظهار کرد: کاویان با تمام محدودیت های خارجی ایجاد شده کار خود را پیش برده و الان یکی از واحدها در مدار تولید قرار گرفته است. 

وی افزود: تمرکز روی بومی سازی از نظر وزنی بیش از 65 درصد از تاسیسات و قطعات توسط شرکت های داخلی ساخته شد و از نظر ارزش 60 درصد تجهیزات خارجی و 40 درصد داخلی است.

امیری هزینه سرمایه گذاری این طرح را 390 میلیون یورو به اضافه 450 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت : منابع ارزی 390 میلیون یورویی از طریق صندوق ذخیره ارزی و به عاملیت بانک صنعت و معدن از صندوق توسعه ملی تامین شد که بازپرداخت آن به صندوق توسعه ملی انجام می شود.

وی درباره تامین خوراک اتان این پروژه توضیح داد : قرار بود از فازهای 15، 16، 17 و 18 هر کدام یک میلیون تن در سال و بقیه نیاز ما از مازاد تولید فازهای 9، 10، 4 و 5 پارس جنوبی تامین شود، اما فازهای 15، 17 و 18 با تاخیر مواجه شدند و تنها 50 درصد خوراک یک واحد را از مازاد فازهای 9 و 10 دریافت می کنند.

وی ظرفیت کل خوراک مورد نیاز کاویان در دو واحد 58/2 میلیون تن دانست و گفت : کاویان پس از راه اندازی هر دو واحد بزرگ ترین تولید کننده اتیلن جهان می شود.

امیر اظهار کرد: تاکنون 10 هزار تن اتیلن تولید شده که بخش کوچکی از آن ذخیره شده، بخشی به وسیله خط اتیلن غرب به پتروشیمی اروند و بخشی نیز به آریا ساسول ارسال شده است.

وی اضافه کرد : این طرح قرار است خرداد ماه آینده وارد فاز دو سرویس شود که بخشی از آن منوط به دریافت بعضی قطعات در حال ساخت است.

مدیرعامل پتروشیمی کاویان اضافه کرد : 5/20 درصد از سهام کاویان به صندوق بازنشستگی نفت، 5/2 درصد به شرکت خصوصی پانیذ، 51 درصد به هلدینگ پتروشیمی باختر و 26 درصد سهام به تعدادی از طرح های مسیر خط لوله غرب که به پتروشیمی باختر تعلق دارند، اختصاص دارد.

امیری اضافه کرد : اتان به قیمت 175 دلار در هر تن دریافت می شود و قیمت اتیلن در فروش داخل فوب منهای 5 درصد است که عملاً در قیمت های فعلی 950 دلار درهر تن خواهد بود .

وی در پاسخ به پرسش فارس درباره انگیزه کاویان برای صادرات اتیلن اظهار کرد : هلدینگ باختر در تمام مجموعه های دریافت کننده خوراک سهام دارد و با توجه به سهام آن در کاویان این شرکت انگیزه چندانی از صادرات محصولات خود به جای تزریق به خط لوله اتیلن غرب نخواهد داشت.

پایان پیام/.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;