راهی به سوی انرژی پاک تمام ناشدنی

به گزارش تاسیسات نیوز، فیزیکدانان دانشگاه آرکانزاس آمریکا یکی از ویژگی های جدید گرافن را کشف کرده اند که می توان با استفاده از آن، انرژی پاک تمام ناشدنی را تولید کرد.

 

فیزیکدان سرگروه، پائول تیبادو به همراه گروه خود در حال بررسی قابلیت موج پذیری و لرزش پذیری گرافن بودند که متوجه رفتار ناشناخته گرافن شدند. پیچ و تاب خوردن و خم شدن عجیب گرافن به صورت نوسانات بسیار کوچک و نامنظم می تواند استفاده از این ماده در جهت تولید انرژی برق را امکان پذیر سازد. زمانی که دو طرف لایه گرافن با استفاده از الکترود نگه داشته شد، مشخص شد که خم و راست شدن گرافن می تواند برق تولید کند و در نتیجه می توان با افزایش تعداد لایه ها، میزان برق تولیدی را بیشتر کرد.

 

این کشف جدید در جریان انجام برخی آزمایشات بسیار ساده که روی گرافن انجام می شد، اتفاق افتاد. حرکات نامنظم صفحات دو بعدی گرافن منجر می شود تا این لایه رفتار یک ماده سه بعدی را داشته باشد. دانشجویان جهت بررسی این رفتار گرافن، آن را در داخل یک شبکه مسی قرار داده و حرکات آن را با استفاده از میکروسکوپ بررسی کردند. در مرحله بعد دانشجویان به دنبال الگوی حرکت گرافن بودند.

 

الگوی معنی دار و کوچک نوسانات درونی گرافن منجر به تغییراتی می شود که با نام “پرواز Levy” شناخته می شود. گرچه این پدیده در مطالعات بیولوژی و اقلیم شناسی دیده شده است، اما این اولین بار است که این پدیده در سطح اتم دیده می شود. این حرکات منجر به ایجاد الکتریسیته در گرافن می شود.


تیبادو برآورد کرده است که یک صفحه 10×10 میکرون گرافن می تواند انرژی برابر با 10 میکرو وات برق تولید کند. گرچه این مقدار بسیار کم است، اما توانایی لایه لایه شدن گرافن این اجازه را می دهد تا با ایجاد چندین لایه گرافن، بتوان در فضایی کم، برق قابل توجهی تولید کرد.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;