راهکارهای خانگی برای کاهش مصرف انرژی

در حال حاضر صرفه جویی در مصرف انرژی یک امر بسیار ضروری است که باید تدابیر کاربردی برای آن اندیشید. منابع انرژی رو به کاهش هستند و تولید آنها در چرخه طبیعت به گذشت مدت زمان بسیار طولانی نیازمند است. بیشترین سهم مصرف انرژی مربوط به خانه های مسکونی است زیرا امور مختلفی نظیر روشنایی ساختمان، امور پخت و پز، نظافت و … همه با استفاده از انرژی برق، آب و گاز صورت می‌گیرد.
کمبود منابع انرژی به یک بحران تبدیل شده و همواره راهکارهای متعددی به منظور بهینه سازی و کاهش مصرف آن به ساکنین ارائه می‌شود که در ادامه با برخی از آنها آشنا خواهید شد.
استفاده از درزگیر درب و پنجره
اکثر درب و پنجره هایی که در ساختمان نصب می‌شوند از استاندارهای لازم برخوردار نیستند و به راحتی گرما و سرمای فضای داخل را از طریق درزهای خود به بیرون هدایت می کنند. با استفاده از درزگیر می توان درزها و شیارهایی که منجر به خروج هوا و یا ورود آن می‌شوند را مسدود نمود. در صورت امکان می توان پنجره ها و درب های معمولی را با نوع دوجداره تعویض کرد. درب و پنجره های دوجداره نه تنها سرما و گرمای داخل خانه را حفظ می کنند بلکه از ورود سر و صدای مزاحم که آرامش ساکنین را بر هم می زند نیز جلوگیری می‌کنند.
قطع اتصال دو شاخ لوازم برقی از پریز
اکثر لوازم برقی که به پریز برق متصل هستند بدون استفاده هستند. در صورتی که به این وسایل نیاز ندارید آنها را از برق جدا کنید. انجام اینکار مانع از هدررفت انرژی الکتریکی می شود. بسیار دیده شده که گوشی های موبایل پس از تکمیل شارژ همچنان به شارژر خود متصل هستند، اینکار باعث مصرف انرژی برق و گرم شدن گوشی می شود. از این رو جدا نمودن دو شاخ لوازم از پریز برق امری ضروری می باشد.
توجه به برچسب انرژی لوازم برقی
بیشتر لوازم الکتریکی که به بازار عرضه می‌شوند دارای برچسب انرژی هستند که اینکار به منظور کاهش مصرف انرژی انجام شده است. مزیت این برچسب‌ها آگاهی مشتریان از میزان مصرف انرژی و داشتن انتخابی درست به منظور بهینه سازی مصرف آن است. برچسب های انرژی از A تا G رتبه بندی شده اند. بهترین کیفیت مصرف را رتبه A به خود اختصاص داده که با رنگ سبز و پایین ترین کیفیت مختص رتبه G است که با رنگ قرمز تعیین شده است. برچسب های جدید انرژی از +++A شروع و تا D ادامه دارند. این رتبه بندی ها نشان می دهند که انرژی A برخلاف مصرف انرژی کمتر بازدهی بالاتری دارد. برچسب های انرژی امکان مقایسه وسایل را بر اساس مقدار انرژی مصرفی فراهم می‌کنند.
استفاده از ظرفیت کامل وسایل برقی
هنگام استفاده از وسایلی مانند ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی از ظرفیت کامل آنها استفاده کنید. اگر مقدار ظروف و یا لباس‌ها کم است بهتر است از این وسایل استفاده نکنید. زیرا استفاده از ظرفیت کامل نه تنها منجر به صرفه جویی در مصرف آب می شود بلکه هزینه‌های برق مصرفی را نیز کاهش می‌دهد.
تنظیم درجه آبگرمکن
درجه آبگرمکن را بعد از حمام کم کنید زیرا برای انجام امور دیگر نظیر شستشوی لباس‌ها و ظروف نیازی به درجه بالا نیست. علاوه بر آن در فصول گرم سال نیازی به افزایش بیش از حد درجه آبگرمکن نیست. درجه ۶۰ برای حمام ایده آل است و پس از آن باید آن را کاهش داد.
بررسی درجه حرارت خانه
ببیشتر انرژی مصرفی در منازل مربوط به گرمایش و سرمایش آنها است. برای متعادل نگه داشتن هوای خانه باید همواره با دماسنج دمای آن را چک کرد. مناسب‌ترین درجه حرارت برای منزل ۲۰ درجه است که نه خیلی سرد و نه خیلی گرم است. اگر دمای استاندارد را در ساختمان رعایت کنید می توانید در زمستان از لباس گرم و در تابستان از لباس های خنک استفاده نمائید. رعایت دمای استاندارد محیطی متعادل و راحت برای ساکنین فراهم می کند.
کمترین استفاده از آب گرم برای شست و شو
استفاده از آب گرم میزان گاز مصرفی برای گرم کردن آب را کاهش می دهد. بنابراین بهتر است تا جای ممکن از آب سرد برای شستن ظروف و لباس استفاده شود مگر آنگه آنها خیلی کثیف بوده و نیاز به آب گرم برای شستشو داشته باشند. در لوازم خانگی های جدید این امکان برای مصرف کننده وجود دارد که آب گرم یا آب سرد را برای شستشو انتخاب کند.
منبع ساختمانچی
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;