به گزارش تاسیسات نیوز، در این مطلب خواهیم دید که چگونه عمر کولر گازی را افزایش دهیم تا کولر گازی به طول عمر موردانتظار برسد و نیازی به تعویض نداشته باشد.
عمر مفید کولر گازی چند سال است؟
کولر گازی بسته به عوامل مختلف با نگه‌داری و مراقبت مناسب می‌تواند ۱۵ تا ۲۰ سال خنک‌سازی مناسب با کارایی مطلوب داشته باشد. برای تعویض کولر گازی باید مبلغ زیادی پرداخت کنید؛ بنابراین، بهتر است با مراقبت از آن نهایت استفاده را ببرید.
با گذشت زمان و افزایش عمر قطعات و عمر گاز کولر گازی، درصورت نبود مراقبت مناسب، شاهد کاهش کارایی آنها خواهید بود. این امر ممکن است به هزینه‌های بیشتر برای تعمیرات منجر شود و به‌تدریج قبض برق مصرفی شما افزایش پیدا کند.
نکته‌های اصلی افزایش عمر مفید کولر گازی
در ادامه با به‌کارگیری نکته‌های کاربردی می‌آموزیم که چگونه عمر کولر گازی را افزایش دهیم.
۱. اطمینان از نصب درست کولر گازی
بسیار مهم است که نصب دستگاه تهویه مطبوع را تکنسین ماهر انجام دهد. تکنسین ماهر شاید هزینه‌ی بیشتری از شما دریافت کند؛ اما درعوض مطمئن هستید که تمام اجزای دستگاه تهویه مطبوع را به‌درستی نصب کرده است. با این کار احتمال کمتری برای آسیب‌های پیش‌بینی‌نشده باقی می‌ماند و بدین‌ترتیب عمر کولر گازی افزایش می‌یابد.
۲. تعمیر و نگه‌داری منظم
تعمیر و نگه‌داری منظم سیستم تهویه مطبوع بهترین راه برای جلوگیری از خرابی فاجعه‌بار و پرهزینه است. سیستم سرمایش و حتی گرمایش شما باید هر سال بازرسی و تمیز و تنظیم شوند. بهتر است سرویس کولر خود را در بهار و سرویس سیستم گرمایش خود را در اواخر تابستان یا اوایل پاییز برنامه‌ریزی کنید تا سیستم شما از اولین روز نیازتان، برای استفاده آماده باشد. در این صورت اگر مشکل جدی پیش آمد، قبل از اینکه زمان خرید کولر گازی جدید برسد و به این فکر بیفتید که چه کولر گازی بخرید، می‌توانید با آن مقابله کنید.
تعمیر و نگه‌داری منظم شامل بازرسی دقیق از تمام اجزای دستگاه تهویه مطبوع، تمیزکردن مکانیزم‌های داخلی، تمیزکردن کندانسور، پرکردن مبرد (گاز سردکننده) و بررسی کامل قسمت بیرونی برای خرابی است. تمام این مراحل تضمین می‌کنند که دستگاه تهویه مطبوع پس از کارکرد کامل دچار خطا نشود. نگه‌داشتن کولر در شرایط عالی با تعمیر و نگه‌داری مناسب، عمر کولر گازی را افزایش خواهد داد.
۳. بررسی قسمت بیرونی
واحد بیرونی یا به‌طورکلی کندانسور، بخش مهم سیستم تهویه مطبوع شما است. در برخی شرایط مانند هوای نامساعد، آشغال، سنگ و… ممکن است وارد این فضا شود. در هنگام کار، این زائده می‌تواند با فن تداخل پیدا کند و به آسیب یا نشتی احتمالی در لوله‌ها منجر شود. بنابراین، بهتر است قبل از شروع فصل کولر، این بخش را بررسی کنید.
علاوه‌براین، باید مراقب هر گونه بوته یا علف هرزی باشید که در اطراف کندانسور رشد می‌کند. این واحد باید هوای گرم را خارج کند و اگر دریچه‌های خروجی مسدود شوند، کارایی سیستم کاهش خواهد یافت.
واحد بیرونی اغلب نادیده گرفته می‌شود؛ زیرا از دید خارج است. بهتر است هرگونه نشتی مبرد یا آب و حتی علت تخلیه نشدن آب کولر گازی را از واحد بیرونی بررسی کنید. چنین سیالاتی می‌توانند به این معنی باشند که در داخل خود واحد اتفاق بسیار جدی‌تری در حال رخ‌دادن است. این امر می‌تواند به کارایی ضعیف و درنهایت کاهش عمر مفید کولر گازی منجر شود.
۴. تعویض فیلتر هوا
تمیزکردن یا تعویض فیلتر هوا همیشه به‌عنوان بخشی از اقدامات تعمیر و نگه‌داری منظم تهویه مطبوع است. ایده‌ی خوبی است که با این روش آسان آشنا شوید و خودتان آن را انجام دهید. فیلتر‌ها معمولاً از دو هفته تا سه ماه کار می‌کنند؛ اما بسته به نوع فیلتر و وضعیت می‌توانند متفاوت باشند.
فیلتر هوای کثیف باعث خفگی کولر شما می‌شود. این اقدام کارکرد دستگاه شما را سخت‌تر می‌کند و عمر مفید کولر گازی را کاهش می‌دهد.
تمیزکردن را می‌توان به چندین روش انجام داد. متداول‌ترین روش استفاده از جاروبرقی است. همچنین، اکثر فیلتر‌ها را می‌توان با محلول آب و صابون شست. پیش از استفاده‌ی مجدد از فیلتر آن را کاملاً بشویید و بگذارید خشک شود.
۵. کاهش بار کولر با استفاده از لوازم جانبی
استفاده کولر گازی یکی از راهکار‌های اصلی برای خنک‌کردن خانه است؛ اما تنها راه‌حل نیست. برای مثال، استفاده هم‌زمان از پنکه و کولر به بهبود گردش هوا کمک می‌کند و این امکان را فراهم می‌آورد که کولر را روی درجه‌ی کمتری قرار دهید.
این اقدام بار کولر را کاهش می‌دهد و به افزایش طول عمر کولر گازی نیز کمک می‌کند. علاوه‌بر‌این، در کاهش هزینه‌های قبض برق نیز مؤثر است. استفاده از برچسب روی شیشه و پرده نیز می‌تواند تا حد زیادی به جلوگیری از ورود گرما و کاهش بار کولر کمک کند.
این کار‌ها باعث بهبود کارایی کولر شما می‌شود و به کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند و عمر مفید کولر گازی را افزایش می‌دهد. اگر نمی‌دانید که دمای ایدئال برای خانه‌ی شما چقدر است، پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی بهترین درجه برای کولر گازی در تابستان را بخوانید.
۶. استفاده از حالت خودکار (Auto Mode) کولر گازی
کولر گازی دو حالت AUTO و ON دارد. در حالت ON، فن کولر شما به‌طور مداوم کار خواهد کرد؛ حتی زمانی‌که کمپرسور روشن نباشد. این موضوع باعث می‌شود فشار زیادی به کولر وارد شود. زمانی‌که کولر را روی حالت AUTO قرار می‌دهید، دمای اتاق را اندازه‌گیری و به‌طور خودکار آن را در دمای تعیین‌شده حفظ می‌کند.
در حالت AUTO، کولر گازی شما پس از رسیدن به دمای تنظیم‌شده ترموستات قطع می‌شود. استفاده از حالت خودکار به کاهش بار و افزایش عمر کولر گازی کمک خواهد کرد.
۷. هوشمند‌کردن سیستم سرمایشی
با استفاده از کنترلر هوشمند تهویه مطبوع، می‌توانید ازطریق گوشی هوشمند در هر کجا که به اینترنت دسترسی داشته باشید، کولر خود را کنترل و مدیریت کنید. کنترلر‌های تهویه مطبوع هوشمند بسته به برند و مدل، ممکن است ویژگی‌های اضافی مانند برنامه‌ریزی هفتگی یا کنترل‌های مبتنی‌بر مکان داشته باشند.
ویژگی‌های اصلی که به شما در بهینه‌سازی مصرف کولر کمک می‌کنند، کنترل دما و رطوبت هستند. شما می‌توانید کنترل‌کننده هوشمند خود را برای نگه‌داری دما یا رطوبت در محدوده‌ی مشخصی تنظیم کنید تا پس از رسیدن به این محدوده، کنترل‌کننده سیستم تهویه مطبوع به‌طور خودکار کاهش بیابد.
تمام اینها اطمینان می‌دهند که کولر گازی با حداکثر توان خود کار نمی‌کند؛ بنابراین، عمر متوسط دستگاه افزایش می‌یابد.
۸. افزایش کیفیت عایق‌بندی خانه
برای کارکرد مؤثر سیستم تهویه مطبوع، عایق‌بندی اهمیت زیادی دارد. هرچند کولر هوای خنک را تأمین می‌کند، عایق‌بندی مانع از فرار سرما از خانه‌ی شما می‌شود. به‌همین‌دلیل، در طول سرویس باید بررسی کنید که آیا عایق‌بندی شما به تعویض نیاز دارد یا خیر.
عایق‌بندی ضعیف به از‌دست‌رفتن هوای مطبوع منجر خواهد شد. در این حالت دستگاه تهویه مطبوع شما باید مکرراً روشن و خاموش شود. این کار فشار بیشتری به اجزای مختلف کولر ازجمله موتور و کمپرسور وارد می‌کند و هزینه‌های تعمیر و نگه‌داری را افزایش و درنهایت عمر کولر گازی را کاهش می‌دهد.
عمر مفید کولر گازی حدود ۱۵ تا ۲۰ سال است؛ اما بدون مراقبت مناسب، عمر آن ممکن است به‌شدت کاهش یابد. با انتخاب فردی ماهر برای تعمیر و نگه‌داری منظم، تعویض به‌موقع فیلتر، استفاده از لوازم جانبی مانند پنکه برای کاهش فشار به کولر گازی و استفاده از حالت خودکار می‌توانید عمر کولر گازی را افزایش دهید تا در آینده‌ی نزدیک به‌دنبال جوابی برای این سؤال نباشیم که چه کولر گازی بخریم. روش‌های گفته‌شده هزینه‌بر نیستند و تقریباً همه‌ی آنها را خودتان در خانه می‌توانید انجام دهید.