راهنمای کامل انتخاب موتور آسانسور

هنگامی که ساختمانی را می سازیم، در حقیقت باید به همه جوانب آن توجه کنیم. آسانسور یکی از مهم‌ترین جنبه‌های ساختمان‌هاست که ضرورت دارد به طور صحیح انتخاب و نصب گردد. با توجه به پیشرفت روزانه تکنولوژی، آسانسورها نیز انواع مختلفی دارند و توسط موتورهای متفاوتی هدایت می‌شوند.
به گزارش تاسیسات نیوز، از آن جایی که موتور آسانسور نقش بسیار مهمی در حرکت، امنیت و عملکرد آسانسور دارد، در نتیجه انتخاب صحیح آن می‌تواند بسیار کارآمد باشد و اگر آن را اشتباه انتخاب کنید، ممکن است به تمام سیستم‌های آسانسور شما آسیب برساند. در ادامه مطلب یک راهنمای کامل انتخاب موتور آسانسور را به شما ارائه می‌دهیم تا با توجه به انواع مختلف موتور و کاربردشان، بهترین نمونه را برای خود انتخاب کنید.
درباره موتور آسانسور
در ادامه بررسی راهنمای کامل انتخاب موتور آسانسور، نیاز است بدانید که موتور در بالای شفت قرار می‌گیرد و شروع به چرخاندن یک نوار یا قرقره می‌کند، سپس این نوارها وظیفه دارند که کابل‌های متصل به کابین آسانسور را جا به جا کنند. آسانسورهایی که سرعت بالاتری دارند، اغلب گیرلس هستند.
در کل موتورها و قطعات مرتبط به آن‌ها، تمامی فضای بالای شفت را پر خواهند کرد. امروزه تمامی تولیدکنندگان در تلاش هستند تا تجهیزات را روی شفت یا دیواره‌های جانبی جای دهند تا فضای کمتری را اشغال کنند. اغلب افراد موتورهای آسانسور گیرلس، به همراه یک آهنربای دائمی را به عنوان موتور اصلی انتخاب می‌کنند، زیرا این موتورها اندازه کوچک تری دارند، اما عملکردشان مانند نمونه‌های قدیمی است. برای بررسی راهنمای کامل انتخاب موتور آسانسور، چند مورد را برایتان معرفی خواهیم ‌کرد تا خودتان بهترین نمونه را انتخاب کنید.
موتورخانه آسانسور
  •  موتورهای گیربکس: در این مدل آسانسورها، اغلب موتور آسانسور و چرخ در اتاقی که بالای چاه آسانسور قرار دارد، نصب می‌شوند که طراحی این اتاق در بالای چاه باید توسط معمار در مراحل اولیه ساختمان صورت گیرد، این کار می‌تواند هزینه‌بر باشد و موجب هدر رفتن فضای موجود در خانه شما شود.
  •  موتورهای گیرلس: در این مدل، دنده‌ها به طور مستقیم به موتور و کابین متصل می‌شوند. به همین دلیل هیچ نیازی به فضای جداگانه جهت قرار دادن آن ها نیست. در نتیجه به موتورخانه احتیاجی ندارند.
  •  آسانسور وکیوم: برای بررسی راهنمای کامل انتخاب موتور آسانسور، جالب است بدانید که این نمونه هیچ نیازی به موتورخانه ندارد، زیرا با استفاده از قرقره و موتور کار نمی‌کند. بلکه عامل حرکت آن هوا است.
موتور آسانسور، تعداد طبقات و سرعت
  •  موتورهای گیربکس: برای بررسی راهنمای کامل انتخاب موتور آسانسور، باید بدانید که موتورهای گیربکس، حدودا تا سرعت ۱۵۲ متر در دقیقه حرکت می‌کنند و توانایی حمل مسافران را تا ارتفاع ۷۵ متر (حدودا ۲۴ طبقه) دارند.
  •  موتورهای گیرلس: موتورهای گیرلس، توانایی حرکت تا سرعت ۶۱۰ متر در دقیقه را دارند. همچنین می‌توانند تا ارتفاع ۶۰۰ متر نیز حرکت کنند.
  •  موتورهای هیدرولیک: این موتورها اغلب در ساختمان‌های کوتاه، حدود ۲ تا ۸ طبقه مورد استفاده قرار می‌گیرند و نهایتا می‌توانند با سرعت ۲۰۰ فوت در دقیقه (حدود ۶۰ متر در دقیقه) حرکت کند.
موتور آسانسور و ظرفیت
  •  موتورهای گیربکس: برای بررسی دقیق راهنمای کامل انتخاب موتور آسانسور، لازم است بدانید که تقریبا هر دو مدل گیرلس و گیربکس، ظرفیت حمل یکسانی دارند که برای جا به جایی مسافران در میان طبقات مختلف کافی است‌.
  •  آسانسور وکیوم: این مدل، همانطور که در بالا ذکر کردیم، قرقره و موتور خاصی ندارند و به وسیله هوا حرکت می‌کنند. به همین دلیل اغلب ظرفیت کمتری دارد و به اندازه وزن یک انسان به همراه ویلچر می‌تواند مناسب باشد. در کل این محصول برای آسانسور خانگی توصیه می‌شود.
موتور آسانسور و تعمیرات
  •  موتور گیربکس: این موتورها بزرگ‌تر از نمونه‌های دیگر هستند. آن‌ها از قطعات بزرگ‌تر و بیشتری نیز ساخته شده‌اند. به همین دلیل به تعمیر و نگه داری دقیق‌تری نسبت به نمونه‌های دیگر احتیاج دارند. همچنین دارای دنده هستند که باید به طور مرتب تعویض و مورد بررسی قرار گیرند.
  •  موتور گیرلس: برای بررسی راهنمای کامل انتخاب موتور آسانسور، لازم است بدانید که نمونه‌های گیرلس، احتیاجی به دنده ندارند و روغن کاری نیز نمی‌خواهند. به دلیل کوچک‌تر بودن سایزشان، مراقبت از آن‌ها ساده‌تر صورت می‌گیرد و از قطعات کمتر و کوچک‌تری نیز ساخته شده‌اند.
  •  موتورهای هیدرولیک: مایعات هیدرولیک، موجود در این‌ موتور باید به طور مرتب چک شود. زیرا تنها یک نشتی ناچیز، می‌تواند مشکل بزرگی را برایتان ایجاد کند. اما هزینه نصب و نگه داری آن‌ها بسیار مقرون به صرفه است و نگه داری از قطعات آن، دشوار نیست که همین ویژگی دلیل اصلی گرایش مردم به سمت این موتور است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;