راهنمای انتخاب صحیح پمپ کف کش

پمپ کف کش دارای عملکردی بسیار مشابه پمپ آب خانگی می باشد با این تفاوت که مناسب انتقال آب شهری نبوده بلکه به عنوان پمپ مستغرق، ساختار آن به گونه ایست که با قرارگیری کامل بدنه یا نیمی از آن در آب، قادر به انتقال سیالات تمیز حاوی ذرات جامد با قطر مشخص از منابع زیر زمینی همچون چاه ها یا مخازن و استخرها می باشد.
پمپ کفکش از جمله پمپ های سانتریفیوژ می باشد که داری ظاهری عمودی است به همین دلیل ورودی آن در قسمت زیرین یا جوانب و خروجی در قسمت بالایی آن قرار دارد. مکانیزم عملکرد آن با توجه به دارا بودن الکتروپمپ به این شکل است که با انتقال انرژی از الکتروپمپ به پمپ و حرکت آن، انرژی جنبشی سیال افزایش یافته و از طریق خروجی پمپاژ می شود، شایان ذکر است میزان فشار پمپاژ سیال در پمپ کفکش با توجه به تعداد پروانه ها و سرعت چرخش آن ها متغییر می باشد.
پمپ کف کش از اجزاء مختلفی تشکیل شده است که از مهم ترین آن ها می توان به الکتروموتور، خازن، پروانه و بدنه اشاره نمود که هریک با دارا بودن ویژگی های خاص موجب شده اند پمپ کفکش در انواع مختلفی ارائه شود که در ادامه به شرح آن خواهیم پرداخت:
فاکتورهای تعیین کننده انواع پمپ کف کش
پمپ کف کش با توجه به نوع کاربری در انواع تک فاز برای مصارف خانگی با قطر دهانه خروجی ۱، ۲، ۳ و ¼ ۱ اینچ و برای مصارف صنعتی و کشاورزی به صورت سه فاز با قطر دهانه خروجی ۴ ،۳، ۲ و ۶ اینچ ارائه می شود البته جنس بدنه پمپ کف کش در نوع کاربری پمپ نیز تاثیر گذار می باشد زیرا پمپ کف کش با توجه به میزان خورندگی سیال و رطوبت محیط با آلیاژهای متفاوتی همچون آلومینیوم، چدن و پلاستیک تولید می شود، توجه به این نکته لازم است که نوع سیال در تعیین نوع پروانه پمپ مهم است زیرا پمپ کف کش برای سیال های حاوی تعداد ذرات جامد بیشتر دارای پروانه نیمه باز و در حالت عکس، دارای پروانه از نوع باز می باشد.
علاوه بر موارد گفته شده عوامل دیگری همچون نوع خازن که ممکن است خازن بیرون یا خازن داخل باشد، نوع خنک کاری که در برخی کف کش ها به صورت هوا خنک و در برخی دیگر روغن خنک است نیز در تعیین نوع پمپ کف کش موثر است اما از مهم ترین موارد در تعیین نوع کف کش دارا بودن فلوتر می باشد، فلوتر که با نام قطع کن برقی نیز شناخته می شود با توجه به سطح آب به طور خودکاراقدام به روشن یا خاموش کردن پمپ می نماید و موجب می شود پمپ به صورت خشک کار نکرده و دچار آسیب نگردد، البته نوع ساده کف کش ها نیز موجود است که فاقد فلوتر بوده و کاربر می بایست خود در زمان مناسب اقدام به روشن یا خاموش کردن پمپ نماید.
موارد فوق در مورد فاکتورهای تعیین کننده نوع پمپ کفکش بودند که شامل نوع برق مصرفی، قطر دهانه خروجی، جنس بدنه، فلوتر، خازن و نوع روغن می باشند. این عوامل در کنار عوامل دیگری مانند قطر ذرات جامد موجود در آب و قطر دهانه ورودی، هنگام خرید پمپ کف کش باید مورد توجه قرار گرفته شوند. البته تعیین ارتفاع و در نظر گرفتن این نکته که ارتفاع درج شده بر روی پمپ دارای دبی صفر می باشد نیز از نکات مهم به شمار می رود. تعیین ارتفاع نیازمند تجربه و دانش کافی می باشد.
نکات نصب و نگهداری پمپ کف کش
  •  قطر خروجی پمپ کف کش هر گز نباید توسط تبدیل تغییر یابد زیرا موجب وارد شدن فشار به موتور پمپ و نهایت سوختن آن می شود. توصیه می شود با فاصه دو متری از دهانه خروجی تبدیل مورد نظر را به لوله کشی پمپ متصل نمایید.
  •  برق متصل شده به پمپ می بایست فاقد نوسان باشد تا موجب نیم سوز شدن نشود.
  •  فاصله ۲۰ الی ۳۰ سانتی متری از کف و توجه به حداکثر عمق قوطه وری از ملزومات کارکرد مطلوب پمپ کف کش می باشد.
پمپ کف کش امروزه یکی از ملزومات در مصارف صنعتی و کشاورزی محسوب شده زیرا در کاربری های فراوانی از جمله استخراج آب از چاه، تخلیه آب مخازن و استخر ها، فواره ها و غیره مورد استفاده می باشد. اما شناخت این تجهیز به تنهایی تضمین کننده خرید پمپ کف کش مناسب نبوده زیرا انتخاب برند مناسب مانند پمپ پنتاکس، ابارا، لوارا، داب، آنشی، استریم و غیره و خرید از فروشگاه های معتبر نیز از عوامل مهم به شمار می رود.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;